Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Nä, där är två diskus på bilden och de var ett par. Honan är mer åt VF hållet men var en RT.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ja den var riktigt snygg. Nu är det tydligen så att jag snöat in totalt på ett visst utseende. Få se om jag hittar något ditåt när det är dags.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Puh, alla dessa fina bilder på vackra diskusar, fotade av Anders å Mats - dom ställer till, så att diskuslängtan blir allt mer påträngande. Speciellt kul med Anders bilder - vilka är alldeles för få nu för tiden. Ja förstås, i fototävlingarna härjar han ju.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av gullefjun
          Puh, alla dessa fina bilder på vackra diskusar, fotade av Anders å Mats - dom ställer till, så att diskuslängtan blir allt mer påträngande. Speciellt kul med Anders bilder - vilka är alldeles för få nu för tiden. Ja förstås, i fototävlingarna härjar han ju.

          //Inger
          Ja, när man tittar tillbaka på gamla bilder så känner även jag att Discus-suget drar till. Har man en gång haft Discus så upplever iallafall jag att man ständigt återkommer till denna ciklid.
          Jag måste också gå igenom mitt bildarkiv - uppemot 10 000 bilder - och leta fram några sköna bilder på Anders Discusar, som jag vet att jag har någonstans, så det blir mer av den varan!

          Nu när man så att säga, förutom ett par små sket-50-kuber, ligger i "torrdocka", skall jag villigt erkänna att det kommande projektet i stugan faktiskt skulle kunna få hysa en grupp saftiga Discusar...

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Ja den var riktigt snygg. Nu är det tydligen så att jag snöat in totalt på ett visst utseende. Få se om jag hittar något ditåt när det är dags.
            Bluewing, om du kollar på Anders bild på Rödturkarna, och kanske även på de RT i inlägg nr. 240, så tror jag att du skulle kunna hitta den Discustyp du söker. En väldigt snygg och trevlig variant som är lätt att ha att göra med - och lätt att få tag på.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Vad bra det låter. Men även om jag läst många trådar nu om Diskus så är det inte många som sätter fingret på varför det just är så att om man klickar med Diskus så stannar de kvar. När det gäller andra djur så blir det väl så att när det uppstår ett starkt känslomässigt band så liksom flyttar de in inombords. En del hundar, katter etc. stannar ju kvar ibland inombords så länge vi lever.

              Eftersom jag själv ännu inte haft (utom ett försök, döda efter en månad) så är det inte helt enkelt att fatta varför de har så stor laddning för många.

              Jag tycker de är vackra och går igång på att de är så intresserade av det som händer utanför akvariet. Men det kan ju inte bara vara det gissar jag.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ja, det blir att dra igång datorn så man titta på dessa underbara bilder i större format
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Ja, det blir att dra igång datorn så man titta på dessa underbara bilder i större format
                  Japp. Det är lika bra det
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Vad bra det låter. Men även om jag läst många trådar nu om Diskus så är det inte många som sätter fingret på varför det just är så att om man klickar med Diskus så stannar de kvar. När det gäller andra djur så blir det väl så att när det uppstår ett starkt känslomässigt band så liksom flyttar de in inombords. En del hundar, katter etc. stannar ju kvar ibland inombords så länge vi lever.

                    Eftersom jag själv ännu inte haft (utom ett försök, döda efter en månad) så är det inte helt enkelt att fatta varför de har så stor laddning för många.

                    Jag tycker de är vackra och går igång på att de är så intresserade av det som händer utanför akvariet. Men det kan ju inte bara vara det gissar jag.
                    Nej, det är sannerligen svårt att svara på varför det är på det viset - och skulle jag ge mig mig in på en djuplodad analys skulle det kunna bli en ganska tjock bok... är jag rädd.

                    De här cikliderna har en jädra inpact som renderar akvarister i två läger; älska/hata.

                    För det första är de ganska annorlunda i sin kroppsform och de blir ganska stora. Bara storleken på dom gör kanske att man mer betraktar dom som "högre" djur. Discusar är de enda ciklider som jag faktiskt talar med... Ja, jag vet, det låter oerhört korkat, men faktum är att när jag hanterar Discus så snackar jag med dom - till skillnad från de flesta andra ciklider som liksom... ja, bara är ciklider...

                    De blir handtama, är oerhört nyfikna - och man liksom lär känna dom som individer. De har olika personligheter, egenheter och uppför sig väldigt egensinnat i många situationer. Studerar man dom i en lugn och behaglig miljö kan man faktiskt se om dom är på gott eller dåligt humör, om de är på gång att snart leka o.s.v.

                    Till detta helt fantastiskt intressanta sätt de uppför sig på tillkommer givetvis att de, i ärlighetens namn, faktiskt har en "svårighet" över sig - med diverse kinkiga problem som diverse sjukdomar som kan uppstå och andra parametrar som man får se upp med. Men, det faktum att de i vissa fall kan insjukna och helt enkelt "inte trivas" gör samtidigt att man hela tiden är på tårna med dom, och hela tiden så väldigt gärna vill förse dom med god miljö, mat och allmän trivsel. Lyckas man med detta så blir man också rikligt belönad - och detta bidrar säkert till att man blir så fäst vid dom.

                    Folk som ogillar Discus tycker ofta att de är tråkiga, stillastående och bara till besvär. Då har man inte begripigt sig på Discusens humör och levnadssätt, gruppgemenskap, parbildning, revirhävdande och framför allt deras helt makalösa yngelvård. Får man ynnesten att hålla friska, välmående och "framåt" Discusar - kan man inte annat än att älska dessa ciklider!

                    (och där var förordet till boken...)

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Bluewing, diskusen är ungefär som våra tokiga flattar, som vi båda har förmånen att äga. Dom är nyfikna, släpper en inte med blicken, om man är i närheten, gör skillnad på matte å husse (matte är favoriten här hemma), kan handmatas och är dom mest personlig som finns (i flattens fall, kan det vara lite föör mycket ibland).

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Mina är olika morgonpigga också. Vissa är "AMEN GODMORGON ALLIHOPA!" när man tänder ljuset (förövrigt avskyr jag dessa människor då jag är motsatsen ;D) och vissa är mer som jag, dvs "AAAAAAAH!! SLÄCK IGEN FÖR HE*****!!!11"
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Jag säger bara - jösses vilka bilder

                          Det är så mycket trevligare det är att titta på diskus i ett inrett kar än ett sånt där tomt med bara en lekkon
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            Jag skulle vilja påstå att jag tillhör gruppen som inte gillar Discus (har väl mest att göra med att jag aldrig satt mig in hur dom funkar), det jag däremot har förståelse för är kontakten mellan fisk och människa som verkar finnas. Det verkar vara samma förhållande som man kan ha med Koi (å som fd flat ägare känner jag igen den biten också) varje fisk är unik.
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Ursprungligen postat av KristianE
                              (har väl mest att göra med att jag aldrig satt mig in hur dom funkar)
                              När man väl har gjort det så märker man dock ganska snabbt att det är typ samma som med alla andra fiskar.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Einarsson
                                När man väl har gjort det så märker man dock ganska snabbt att det är typ samma som med alla andra fiskar.
                                ...fast det är ju så det inte är - skillnaden är enorm.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...