Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Vad häftigt att de kan tippa över och nästan simma på rygg. sekvensen vid 55-59 sek är ju helt hypnotisk
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Now you're talking Just den manövern är min favorit. Det klickar till i mig varje gång jag ser den.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Bluewing
        https://www.youtube.com/watch?v=dInwvCzUUUw

        En film med enbart den bakre rampen tänd. Det mörka dova där framme känns väldigt meditativt att titta på. Har suttit en stund efter matningen nu och bara trivts. Detta läge känns som att de blir allra mest "privata". De ser inte mig utan agerar som om ingen är i rummet. Ärligt talat så är detta mitt favoritläge. Känns som att akvariet blir deras på nåt sätt.

        Tack Woodlund. Nu är det ju lyckligtvis så att sjukdomarna lär man sig ju inte att hantera förrän de drabbar ens fiskar. Så det gör inget om jag slipper lära mig allt de kan få
        Underbar film! så lummigt och skönt i karet
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Jag njuter av din film Johnny - dina så snygga harmoniska Diskusar och så mysigt inrett kar med härligt krispiga växter.
          Jag är så avundsjuk . Mitt Diskuskar ser så eländigt ut nu, efter medicinkurer som inte funkade och därefter saltbehandling. Jag blir faktiskt lite deppig när jag sitter där och kollar. Växterna tog enormt med stryk, så dom kommer aldrig att hämta sig igen. Jag måste plocka bort dom någon dag - men gruvar mig för att börja dona där.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            Så härligt kar
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Inger H
              Jag njuter av din film Johnny - dina så snygga harmoniska Diskusar och så mysigt inrett kar med härligt krispiga växter.
              Jag är så avundsjuk . Mitt Diskuskar ser så eländigt ut nu, efter medicinkurer som inte funkade och därefter saltbehandling. Jag blir faktiskt lite deppig när jag sitter där och kollar. Växterna tog enormt med stryk, så dom kommer aldrig att hämta sig igen. Jag måste plocka bort dom någon dag - men gruvar mig för att börja dona där.

              //Inger
              Roligt att du gillar det Inger. Men ett kar kan ju ibland bara komma in i en lunk där det liksom bara funkar. Så är det i detta kar. Det som inte går alls är Windelöw som svartnar och förtvinar. Jag tar ut dem succesivt ur karet. Eftersom allt som funkar liksom bara hänt så vågar jag inte ändra på något. Det enda jag gjort är att jag varit tvungen att börja tillsätta PMDD varje vecka för att näringen inte räcker till annars.
              Men skulle jag vara tvungen att medicinera så skulle det kunna tippa över balansen i karet. Då hamnar jag i samma läge som du. Men vad är det för växter du har i det karet?


              Ursprungligen postat av flygrc
              Så härligt kar
              Gott att höra att du gillar det

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Underbar film! så lummigt och skönt i karet
              Roligt när det uppskattas. Speciellt när det egentligen är 100 bilder och filmer på exakt samma kar och samma fisk
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                Ursprungligen postat av Inger H
                Jag njuter av din film Johnny - dina så snygga harmoniska Diskusar och så mysigt inrett kar med härligt krispiga växter.
                Jag är så avundsjuk . Mitt Diskuskar ser så eländigt ut nu, efter medicinkurer som inte funkade och därefter saltbehandling. Jag blir faktiskt lite deppig när jag sitter där och kollar. Växterna tog enormt med stryk, så dom kommer aldrig att hämta sig igen. Jag måste plocka bort dom någon dag - men gruvar mig för att börja dona där.

                //Inger
                Mina växter tog också mycket stryk efter saltbehandlingen men verkar efter att jag klippt bort allt det dåliga samt gjort ett par vattenbyten vara på väg tillbaka. Fast då har jag förstås inga känsligare växter, bara enklare.
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Johnny, visst har du en Hydor Koralia cirkulationspump i ditt Diskuskar?

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Christer5

                    Det var roligt att se din fina film med så mycket rötter och växter,annars brukar man mest se diskus i kar med väldigt liten inredning.Dina diskusar är verkligen underbara

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Johnny, visst har du en Hydor Koralia cirkulationspump i ditt Diskuskar?

                      //Inger
                      Jodå, det har jag. Jag har arrangerat en "korridor" bakom rötterna. Koralia driver sedan vattnet så att ev. lös smuts tar sig till nästa filter på andra sidan. Så den fungerar lite som en sopkvast. En streamer flyttar ju vatten. Den skapar ju inte strömmar egentligen. Är jättenöjd med den.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Christer5
                        Det var roligt att se din fina film med så mycket rötter och växter,annars brukar man mest se diskus i kar med väldigt liten inredning.Dina diskusar är verkligen underbara
                        Gott att du trivs med oss en stund Christer. Känner likadant som du. Det känns som att de är som gjorda för att manövrera i trånga utrymmen när de letar mat. Har ibland sett en Diskus "hovra" som en helikopter fast i 45 grader långsamt in i en grotta, för att sedan slå undan den finkorniga sanden med bröstfenorna, ta maten och sedan långsamt backa ut tillbaka. Det där går inte att se sig mätt på.

                        I en öppen lösning med Diskusarna så lär ju en del av dessa beteenden inte kunna ses medans andra beteenden kanske blir desto tydligare. Har aldrig ångrat detta med rötterna faktiskt. Det är tur man har en mr Root här i forumet som ständigt sjunger grenars lov.Ursäkta nu den lite ålderdomliga humorn här i slutet, men en gubbidentitet måste ju få synas ibland.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Märkt nu att jag skrivit 3500 inlägg på Zoopet idag. Såg det nyss. Fattar inte hur det kan bli så mycket. Här sitter man och spånar, drömmer, munhuggs, klantar sig och tiden liksom bara flyger iväg. Kul att ni finns där ute
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            En kort film som bevisar att jag har en Panaqolus Albomaculatus i karet. I en sekund kan man se hela fisken inledningsvis och resten av tiden ser jag halva fisken. Är i smärre extas (vilket är komplett obegripligt för min fru). Titta! här ser du honom kutar jag till frun och säger. Syns ju bara halva säger hon lakoniskt. Men vilken halva sedan....
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Fick hem lite trevlig mat idag ifrån staterna.

                              Vänster: Frystorkade blackworms förbehandlad med Pro Growth (Som är ungefär samma sak som Aqua-Kraut). (Syns att dne är lite mörkare).
                              Höger: Frystorkade blackworms blandade med andra sorters foder (Beefheart, tetrabits, mysis, plankton och spinach). Det syns även i blixtljuset att det är varierade färger på kuberna, beroende på vilken blandning det är.

                              Känns som en fantastisk lösning med blandade sorter sådär. Man får en väldigt varierad kost med "samma" mat. : )
                              Bifogade filer
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Nu blev det allt lite avundsjukt här inombords, det blev det.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...