Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Drömmen om ett Discusakvarium

    Som det ser ut nu senast efter sommaren 2013. Håller på att spara ihop pengarna. Första investeringen på eftervintern kan komma att bli en vattentunna till grenar och rötter. Så de hinner sjunka innan dess Sedan blir det att leta Diskus under sensommar/höst när bakterierna är igång ordentligt. Ungefär så.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Ferengi
      • August 2008
      • 399

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Som det ser ut nu senast efter sommaren 2013. Håller på att spara ihop pengarna. Första investeringen på eftervintern kan komma att bli en vattentunna till grenar och rötter. Så de hinner sjunka innan dess Sedan blir det att leta Diskus under sensommar/höst när bakterierna är igång ordentligt. Ungefär så.
      Snacka om framförhållning...

      Kommentar

      • Ferengi
        • August 2008
        • 399

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Jag bara puttar i de grenar jag vill ha med, kanske sköljer av dem men inget mer och jag har använt grenar ( inte så stora ) utav syrén, björk och ek. Funkat bra hittills
        Men snyggt blir!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Ferengi
          Snacka om framförhållning...
          Precis! Men jämfört med Mats är jag som en otålig unge. Men det är som tråden heter en tråd att odla drömmen. Lågprisvarienten av shopping med andra ord
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Som det ser ut nu senast efter sommaren 2013. Håller på att spara ihop pengarna. Första investeringen på eftervintern kan komma att bli en vattentunna till grenar och rötter. Så de hinner sjunka innan dess Sedan blir det att leta Diskus under sensommar/höst när bakterierna är igång ordentligt. Ungefär så.
            Jag avundas ditt tålamod.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Såna här stunder i trådarna känns nästan lite magiska, lite som att man sitter alldeles intill varandra och pratar och delar planer. Så kan man "plopp" få en ny/nygammal/överraskande/kittlande idé ett tag. Älskar verkligen de där moments-känslan. Ibland när jag läser i andras dialoger i trådarna så ser man ibland att det klickar till i dialogen. Så får de kontakt. Då känns inte avståndet så stort

              Det bästa med allt är att man kan fullfölja idén eller låta den få segla runt i fantasin. Drömmar är verkligen riktigt stora grejer. Tror vi drömmer oss iväg alldeles för lite egentligen. Dagdrömmare är ju ett skällsord
              Hur som helst är det varmt och gott att få dela idéer med dig Inger och andra.
              Visst är det härligt när man får den känslan
              sen är det bra att ha framförhållning och skynda långsamt fast det kan vara svårt ibland
              tycker du gör helt rätt i och med att du tänker färdigt och gör karet färdigt innan du sätter till fiskarna. Sen kan man ju alltid peta lite lite med karet när fiskarna är i med det är så såklart bäst att det bara får vara.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Lite roligt att se hur ni reagerar när jag säger sommaren 2013. Man kan tro att jag skrivit sommaren 2023
                Vi pratar ett halvår....
                Förr så var jag en sådan som arbetade som en idiot hela tiden och shoppade i samma takt. Åkte snyggaste bilarna med starkaste motorerna. Hade alltid senaste snabbaste datorn. Hann inte mer än få en pryl innan jag började fundera på nästa. Blev ganska olycklig av det livet. Var aldrig nöjd egentligen, lite som att vara på efterkälken i sitt eget liv. Så jag tog ett beslut att jag vill njuta av hela vägen till själv köpet och sedan landa i det nya. Mitt 180 (i en annan tråd) tänkte jag på i ett par år innan jag köpte det. Så det här att shoppa loss på sina intressen blir lite som att bjuda en alkoholist på en snaps för mig. Därför trivs jag så utmärkt med t.ex. Mats syn att man har en gren som ligger ett halvår etc. eller Mrh som ligger en bit fram i sina drömmar eller Hannesc som hade ett akvarium ett halvår innan han ens startade upp det. Sånt är nyttigt för en Blåvinge med Ferrari-hjärna.
                Men drömmar är helt ok. Idag kan jag drömma om saker utan att bli shopping-uppstressad.

                Men ni andra får gärna shoppa loss Jag sitter här under min korkek och luktar på blommorna jag.

                Men apropå fisken så är skälet till att jag väntar med Diskusen att jag inte vill ha den som uppstartsfisk. Så det blir väl ett stim. Kanske med Glödbandstetror denna gång. Blev lite sugen på Rosentetran efter att ha sett Ingers m.fl. Men vet inte om den funkar bra med Diskus. Blir gott om Corysar också. Kollar in lite olika Corysar och grunnar lite på det.

                När det gäller arbetstakten så försöker jag gå ner till heltid.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Bluewing, det är dolkstickstetror jag har.
                  Personligen skulle jag inte ha dom tillsammans med smådiskusar, eftersom dom är så jädrans snabba, att få i sig all mat, så snabbt som det någonsin går.
                  Diskusar är lite sävligare att äta - dom liksom äter "i lugn och ro", så tetrorna - dom lite större, hinner att sno all mat...först!
                  Kanske det skulle funka med dom pyttesmå rubintetrorna, som trots sin litenhet, är jättefina - dessutom med små munnar.

                  Enligt mig, så behövs inga andra fiskar tillsammans med diskusar - för mig en ny insikt, det blir liksom mer harmoniskt i karet då...allt enligt mig.
                  Bilder på en av mina dolkstickstetror, och mina rubintetror, som syns lite där bland det gröna.
                  Bifogade filer
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Jag har 20 rubiner med mina diskus. Det funkar bra. De får olika sorters mat.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Drömmen om ett Discusakvarium

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Bluewing, det är dolkstickstetror jag har.
                      Personligen skulle jag inte ha dom tillsammans med smådiskusar, eftersom dom är så jädrans snabba, att få i sig all mat, så snabbt som det någonsin går.
                      Diskusar är lite sävligare att äta - dom liksom äter "i lugn och ro", så tetrorna - dom lite större, hinner att sno all mat...först!
                      Kanske det skulle funka med dom pyttesmå rubintetrorna, som trots sin litenhet, är jättefina - dessutom med små munnar.

                      Enligt mig, så behövs inga andra fiskar tillsammans med diskusar - för mig en ny insikt, det blir liksom mer harmoniskt i karet då...allt enligt mig.
                      Bilder på en av mina dolkstickstetror, och mina rubintetror, som syns lite där bland det gröna.
                      Usch så pinsamt. Dolkstickstetror så din syn på Diskus är egentligen att du enbart har Diskus egentligen. Inga Corydoras heller?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Usch så pinsamt. Dolkstickstetror så din syn på Diskus är egentligen att du enbart har Diskus egentligen. Inga Corydoras heller?
                        Jodå, det glömde jag - corydoras, är en självklarhet i "mitt" diskuskar.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Drömmen om ett Discusakvarium

                          Funderar en del på det här med bakgrunden i Diskuskaret. BTN gör ju i Amazonas serien en bakgrund som simulerar bark och trädstammar. Fick lite andra idéer när jag läste Mats och Anders dialog om itusågade stockar och annat i Stugtråden. Om baksidan istället byggdes upp av halverade rötter, bark etc. så att det bara är naturmaterial, -hur fäster man det?
                          Går det att fästa trä med Silikon?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Jepp.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Drömmen om ett Discusakvarium

                              Ok då kan jag planera vidare.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Som det ser ut nu senast efter sommaren 2013. Håller på att spara ihop pengarna. Första investeringen på eftervintern kan komma att bli en vattentunna till grenar och rötter. Så de hinner sjunka innan dess Sedan blir det att leta Diskus under sensommar/höst när bakterierna är igång ordentligt. Ungefär så.

                                Jag tycker att det låter som en jättebra plan! Gott om tid till att fundera, leta, rita etc etc
                                I början lät det som att det skulle dröja många år till så inom ett år låter ju toppen om du får till!
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...