Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Sjunker det i karet för dig?
    Jag kollar inte så ofta, med när jag gör det så ligger det alltid på samma.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Sjunker det i karet för dig?

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    `Johojjemän! Hos mig gör de! Men jag har haft i en sisådär tjugotvå...

    Sedan kanske det har med vattnet att göra också. Vad hade du för Kh-värde Inger? Jag har under 1 i karet... Går inte ens mäta det med JBLs vätska eftersom redan en droppe är för mycket!
    KH ligger som vanligt på 7, som det alltid har gjort.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Tåla.....?

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    När vet du om du blir inkopplad på det kommunala vattnet då?
    Haha! Jag har faktiskt dragit in ledningen, men ids liksom inte längre just nu...
    Jag är överansträngd för tillfället. Har jobbat för mycket (mycket övertid och fackligt arbete), gigat en hel del och haft för mycket att göra i allmänhet.
    För tillfället står allting still och det är bara så fantastiskt underbart!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ja är det något man behöver inom denna hobbyn så är det väl tålamod, något man ofta saknar, tyvärr.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    När vet du om du blir inkopplad på det kommunala vattnet då?

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Tack! Det värmer!
    Men tro nu inte att detta kommer att fortsätta speciellt länge! Antingen får jag koppla in det förbannade kommunala vattnet, eller så får jag börja mata mindre!
    Hade vant mig vid ett litet vattenbyte i veckan och var nöjd med det! Detta tycker jag egentligen är lite för mycket...

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Tänkte inte på det Woods. Då får du priset som uthålligaste akvaristen 2015, helt klart. Imponerande målmedvetenhet må jag säga [emoji28]

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Det är bara mysigt att byta vatten
    Mmmm, det är det! Men jag bär hem det först... Eller ja, bär in det från bilen, men det räcker till när det handlar om hundratals liter varje vecka!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Jag kör inte med så många löv i taget (typ fem-sex stycken) däremot så gav alla "flisor" från mangroveroten en skönt stökigt intryck. Min tanke med just dessa var att de inte borde belasta karet särskilt mycket eftersom det borde vara genomförbart med att stoppa ned en rot. För mig blev det en snabblösning på att få fram en stökig botten som påminner lite mer om hur det ser ut i naturen i väntan på att den process som säkerligen kommer ta ett år eller så får ha sin gång.

    Men här kanske jag tänker fel?
    Nej tror du tänker rätt då mangrove (som ofta är teak i praktiken) har mkt långsam förmultning.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Det är bara mysigt att byta vatten

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Jag kör inte med så många löv i taget (typ fem-sex stycken) däremot så gav alla "flisor" från mangroveroten en skönt stökigt intryck. Min tanke med just dessa var att de inte borde belasta karet särskilt mycket eftersom det borde vara genomförbart med att stoppa ned en rot. För mig blev det en snabblösning på att få fram en stökig botten som påminner lite mer om hur det ser ut i naturen i väntan på att den process som säkerligen kommer ta ett år eller så får ha sin gång.

    Men här kanske jag tänker fel?

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Risken med en sådan här diskussion som Mats är inne på är ju att vi andra vill få det funka på ett par månader det som han tagit ett år på sig att bygga upp.
    Ja precis! Och jag har nått gränsen för hur många blad jag vågar slänga i nu, så det kanske hade varit något med en flaska svartvattensextrakt ändå. Åtminstone medan jag håller på med det här vansinniga vattenbytandet som ni diskusägare ägnar er åt!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    `Johojjemän! Hos mig gör de! Men jag har haft i en sisådär tjugotvå...

    Sedan kanske det har med vattnet att göra också. Vad hade du för Kh-värde Inger? Jag har under 1 i karet... Går inte ens mäta det med JBLs vätska eftersom redan en droppe är för mycket!
    Om du väntar en stund så ska jag kolla, håller just på med vattenbyte.

    //Inger

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...