Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Tommy Vestlie
    svarade
    Eftersom det här är en sådan fråga som med all rätt bör involvera minst tio personer för att säkra ett kvalitativt svar så har jag även frågat Tony Inte heller han ser några problem med detta så jag plockar upp en flaska i morgon, mixar så det står härliga till och så får vi se vad barnen tycker om maten sedan.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Det är sånna här saker som gör att jag vill ha en pytteliten frys i närheten av akvariet som bara är för mat. Så man slipper springa mellan köket med maten. Men svårt att hitta något vettigt.

    EDIT:


    ???????? Kanske inte är mini, men rätt liten.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Japp, vi får fråga Mistah Mixa-Man på träffen.
    Jag skall kolla vad för stolleprov bandet hittar på den dagen det är Zoopet-Väst träff hos Anders - vill ju väldigt gärna vara med och störa lite.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Anders ska alltid vara först med allt
    ...eller så pratade vi bara om att ha i det, men tror han körde i detta men är osäker. Du får fråga honom

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Anders ska alltid vara först med allt

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    AK är ju bara en mix med naturämnen, örter osv, så det lär väl inte vara några problem att blanda det i mixer och frysa. Har jag svårt att tro. Kör på.

    Tror att Ansjo-Anders har detta i sin räkmix..

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Jag kan plocka med en flaska extra hem till götet om du vill?
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Låter toppen!
    Kan tänka mig att köpa kraut framgent jag också, verkar ju vara good stuff!
    Ni får följa med på Zoopetväst grillfest hos Anders i juni, då skall vi ju till Aquazoo och de säljer Aqua-kraut.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Då håller jag med också!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Det kan omöjligt vara problem. Håller med dig Einarsson

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    AK är ju bara en mix med naturämnen, örter osv, så det lär väl inte vara några problem att blanda det i mixer och frysa. Har jag svårt att tro. Kör på.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Jag kan plocka med en flaska extra hem till götet om du vill?
    Jättesnällt Tommy!
    Men, det lär dröja innan jag har fisk i karet, så jag står över erbjudandet denna gång - men tar gärna en raincheck på detta, till ett senare tillfälle!
    Tack skall du ha iallafall, Tommy!

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Låter toppen!
    Kan tänka mig att köpa kraut framgent jag också, verkar ju vara good stuff!
    Jag kan plocka med en flaska extra hem till götet om du vill?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Kanon tack, gör ett första test genom att köpa en färdig påse så slipper jag mixtra med innehåll etc. Jag drog även precis en fråga till Tony om den går att frysa. Plockar med mig en flaska hem när jag är i Trollhättan i morgon.
    Låter toppen!
    Kan tänka mig att köpa kraut framgent jag också, verkar ju vara good stuff!

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ok, Inger - går den att frysa är det ju absolut något man kan tänka sig att använda sig av i framtiden. Jag har inte testat kraut innan men kollade på flaskorna när jag och Ansjo var med Johnny hos Discus-Tony.


    Tommy! Jag gör de enklast tänkbara mixar. Till att börja med skippar jag bindande ämnen som håller ihop mixen. Detta enbart för att jag är så lat och inte orkar pyssla med gelatin eller andra ”bindare”.
    Jag tycker att mixarna håller ihop hyfsat ändå och det som ändå lossnar och sprider sig i vattnet blir ändå snabbt uppätet.
    Mixarna kan innehålla skalade räkor, ärtor (här ligger jag däremot icke på latsidan utan bemödar mig med att faktiskt skala ärtorna - detta för att det ofta blir små bitar av ärtskal som ligger och drösar annars. Har man pigga, glupska malar som äter ärtskal så löser ju sig den biten), fisk, vitlök o.s.v.
    Ibland drar jag ner lite frusen artemia i mixarna också.
    I frysdisken i välsorterade matbutiker finns stora påsar med ”Sea-Mix” - jag antar att detta havskrafs är tänkt att wokas, men är yummy-yummy för fiskar. Bara att ta en grabbnäve (för enkelhets skull skiter jag fullständigt i recept när jag gör mina mixar, utan går - som alltid, på magkänsla) och kör ner i mixern (som gärna behövar vara av kraftigare kaliber och kunna mixa fruset material).


    När jag så fått en smet skickar jag i denna i plastpåsar av passande storlek, låter påsen plattas ut (går av sig självt) - och så hysch in i frysen.
    Vid matning bryter jag bara lagom bitar och antingen håller vid ytan en stund så att de kommer åt att käka, samt slänger bara i bitar som de får jobba med själva.


    Mixarna kan man variera in absurdum - bara att ta vad man haver!


    Här en liten film på glupska VF Namundha Red Discus som gärna äter mix.

    https://www.youtube.com/watch?v=Lt-Jb51ImWY
    Kanon tack, gör ett första test genom att köpa en färdig påse så slipper jag mixtra med innehåll etc. Jag drog även precis en fråga till Tony om den går att frysa. Plockar med mig en flaska hem när jag är i Trollhättan i morgon.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...