Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Inga barrträd i karet! Jag har haft stor framgång med Hassel, Äpple, Päron, Plommon, Körsbär, Ek.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ja eftersom jag verkligen vill ha just stor framgång med kommande Diskuskar så låter det ju utmärkt med dessa typer. Ska börja kolla på eftervintern/våren när folk börjar beskära sina träd bland grannarna.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Ska tänka på det här nästan gång vi trimmar våra gigantiska körsbärsträd hemma på gården i småland. Borde kunna såga till en helsikes massa bra grenar innan vi dumpar resten.

        OT: Självklart hinner man ju äta körsbär tills man spyr också. Det är ju alltid så mycket bär högst upp där man inte når dom. ;D
        350L Diskus

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Skall bara säga att det som ser lite grumligt ut på bilderna i slutet av förra sidan är dimma från den Engelska sjöstens-sanden och har inget med Ekstocken att göra - det klarnade upp på någon vecka ungefär.

          Kommentar

          • HelenLind
            • September 2012
            • 405

            Konstaterar att med denna hobby bor jag på fel ställe. Gran och tall så långt ögat når. Enda lövträden här är björk och sälg men de kanske funkar?
            Bor vid en sjö som är full med diverse stockar och pinnar men troligen är 99,9% av det barrträ
            Familjen fisksoppa
            Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
            Mina: 120l, 312l, 500l

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av HelenLind
              Konstaterar att med denna hobby bor jag på fel ställe. Gran och tall så långt ögat når. Enda lövträden här är björk och sälg men de kanske funkar?
              Bor vid en sjö som är full med diverse stockar och pinnar men troligen är 99,9% av det barrträ
              Har de legat länge i vatten är de säkerligen urlakade, men man bör vara säker. Finns det inte Al om ni har mycket sjöar och åar eller bor du får långt norröver?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Drömmen om ett Discusakvarium

                Ursprungligen postat av HelenLind
                Konstaterar att med denna hobby bor jag på fel ställe. Gran och tall så långt ögat når. Enda lövträden här är björk och sälg men de kanske funkar?
                Bor vid en sjö som är full med diverse stockar och pinnar men troligen är 99,9% av det barrträ
                Men någon granne lär väl ändå ha nåt litet fruktträd på tomten. Vi har inte så mycket äppelskogar i Västerås heller ;-)
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Inte mycket lövträd som överlever i Sälen. men ja med lite tur kan du få grenar av någon som har fruktträd.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • HelenLind
                    • September 2012
                    • 405

                    Lite Al finns.
                    Räcker det med att borra i pinnarna och kolla om det luktar barrträ?
                    Vi plockade lite pinnar i sommar som jag borrade i och en del luktade bara dy. Då kanske vi kunde använt dom.
                    Familjen fisksoppa
                    Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                    Mina: 120l, 312l, 500l

                    Kommentar

                    • HelenLind
                      • September 2012
                      • 405

                      Står en Ek på mammas gräsmatta som hon lyckats få att växa några decimeter på 10år. Fast den törs jag nog inte röra
                      Fruktträd växer så sakta här så beskärning är inget man behöver fundera på
                      Asp finns en del av oxå.
                      Ja ja, akvariebutikerna ska väl leva på nåt. Men det är inte så lätt att få tag i lite mer spretiga pinnar och rötter.
                      Familjen fisksoppa
                      Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                      Mina: 120l, 312l, 500l

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Jag bara puttar i de grenar jag vill ha med, kanske sköljer av dem men inget mer och jag har använt grenar ( inte så stora ) utav syrén, björk och ek. Funkat bra hittills
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          I en tråd så kan det ibland bara dra iväg med massa ny kunskap som följd. Följden av det blir ju då att man får svar på mycket mer än man frågade om. Märker det när jag läser om trådar här i forumet, att jag missat sidospår och annat. Så gäller även denna min alldeles egen tråd. Att jag läst om svar och tittat på filmer och då ser nya tankar och insikter. Blir kanske lätt så att en tråd vill framåt hela tiden så att man missar att man redan fått fina, genomtänkta svar som kanske behöver tuggas om lite mer.

                          Har själv varit mer passiv i forumet när det gäller vad jag skriver, men läst och tänkt desto mera nu ett tag. På något sätt är det som om jag måste tänka många gånger på samma tanke för att se djupet i den. Lite som när man gör en inredning och provar sig fram många gånger innan man känner sig nöjd och tillfreds. Har då insett allt mera hur mycket intressant det finns att hämta bakåt i flera trådar inte bara i "senaste nytt" inläggen.

                          När det gäller idisslandet gällande Diskus så har jag kommit fram till följande tankar så här långt: Jag tycker själv att Diskus är vackrast i sina mer naturliknande former. Visst är det vackert med alla korsningar och framavlade varianter, men vill gärna ha en "naturkänsla" när jag kollar in i akvariet. Tycker om att sitta och fantisera att detta skulle kunna pågå ute i det vilda.

                          Så när väl Diskusarna kommer in blir det nog mycket brunt som gäller i min burk. För dig som läser detta och själv har starkt färgade diskus så vill jag säga att jag tycker inte det är fel alls utan det är bara en fråga om vad jag vill ha i min egen burk. Har märkt att de filmer jag tittar mest på är de med mer naturformslika färger. Är mycket tacksam för de erfarna akvarister som tagit sig tid att länka till egna filmer om Diskus.
                          Vilka affärer runt mälardalen kan tänkas ha riktigt bra Diskus? Då menar jag inte bara i stora format. Kommer själv att skaffa ett stim ganska små Diskus. Vill se vad som händer när de växer upp, blir könsmogna, bildar par etc. Är inte en sådan person som vill ha fisk som leker så fort de kommer. Lite som när jag har hund. Gillar att följa hela vägen från valp och uppåt.

                          Vad jag också kommit fram till är att jag nog måste ha mera växter än jag tänkte först. Grunnar mer på typer av växter som verkar fungera bra med Diskus. Idéer? Grenar blir det. Troligen från fruktträd i grannområdet.
                          På filterfronten är det totalt stiltje. Är ambivalent till max. Så de tankarna får gå några varv till.

                          Bottenmaterialet blir nog samma setup som jag haft. Rejält med bottennäring underst. Engelskt sjögrus ca 2 mm.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Jag gillar verkligen, att läsa om dina diskusplaner Bluewing. Du idisslar inte alls - utan vill bara ta reda på "allt", innan du sätter igång ditt drömkar. Jag är helt säkert på, att det verkligen kommer att bli just ditt drömkar.
                            När jag läser din tråd, så snurrat tankarna runt, om att göra om mitt 540-liters till diskuskar...igen.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av gullefjun
                              Jag gillar verkligen, att läsa om dina diskusplaner Bluewing. Du idisslar inte alls - utan vill bara ta reda på "allt", innan du sätter igång ditt drömkar. Jag är helt säkert på, att det verkligen kommer att bli just ditt drömkar.
                              När jag läser din tråd, så snurrat tankarna runt, om att göra om mitt 540-liters till diskuskar...igen.
                              //Inger
                              Såna här stunder i trådarna känns nästan lite magiska, lite som att man sitter alldeles intill varandra och pratar och delar planer. Så kan man "plopp" få en ny/nygammal/överraskande/kittlande idé ett tag. Älskar verkligen de där moments-känslan. Ibland när jag läser i andras dialoger i trådarna så ser man ibland att det klickar till i dialogen. Så får de kontakt. Då känns inte avståndet så stort

                              Det bästa med allt är att man kan fullfölja idén eller låta den få segla runt i fantasin. Drömmar är verkligen riktigt stora grejer. Tror vi drömmer oss iväg alldeles för lite egentligen. Dagdrömmare är ju ett skällsord
                              Hur som helst är det varmt och gott att få dela idéer med dig Inger och andra.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Såna här stunder i trådarna känns nästan lite magiska, lite som att man sitter alldeles intill varandra och pratar och delar planer. Så kan man "plopp" få en ny/nygammal/överraskande/kittlande idé ett tag. Älskar verkligen de där moments-känslan. Ibland när jag läser i andras dialoger i trådarna så ser man ibland att det klickar till i dialogen. Så får de kontakt. Då känns inte avståndet så stort

                                Det bästa med allt är att man kan fullfölja idén eller låta den få segla runt i fantasin. Drömmar är verkligen riktigt stora grejer. Tror vi drömmer oss iväg alldeles för lite egentligen. Dagdrömmare är ju ett skällsord
                                Hur som helst är det varmt och gott att få dela idéer med dig Inger och andra.
                                När tänker du göra verklighet av drömmen?

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...