Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Låter som en rolig ny bekantskap! Kul också att du är ”tillbaka”. Säger som tidigare att du saknas när du är tyst för länge!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Som svar på er fundering eller kanske oro (?) så går denna kille i mitt Lido 200. Det går alldeles utmärkt och jag njuter för fullt av att se att en enda fisk kan göra ett kar. Problemet med denna i sina egna ögon kung är ju att han ser mig på ett par meters avstånd och står och glor åt mitt håll precis utanför där rampen belyser. Så de bilder jag tar visar en svart skugga i ett belyst kar. De andra fiskarna har förstått att den övre delen av karet är den kungliga sviten och undviker denna utom då kungen äter. Han är himla nyfiken och har en massa helt udda beteenden som väcker en hel del fniss hos oss som iakttar fascinerat.

    Lämna en kommentar:


  • hivemindhermit
    svarade
    Men oj, en kampfisk?! Undrar som Nando vilket kar han går i! (Jag har också blivit med kampfisk, men ska ta det i min egen projekttråd...)

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    En riktigt vacker kung....det är kul att intresset för kampfiskar vaknat till liv igen, och vilka otroligt vackra varianter det finns idag, när jag hade kampfiskar fanns det nog bara dessa röda och blåa men idag finns ju allt. Lycka till med din nya vän

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Oj, den killen missade jag igår, ibland är det kul med impulsköp .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vilket kar går han i?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Instämmer med föregående talare! Och vilken snygg fisk!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Var och tittade in hos lokala handlaren och blev helt otippat kär i denna kille ❤️ Han flyttade in direkt. Född till kung. Det märks. Aldrig haft en kampfisk förr. Men är riktigt charmad av alla upptåg. Han är såååå vacker!
    Gôtt, Johnny!
    Härligt att se dig - så fort du uppdaterar blir det intressant!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 March 2018, 17:25.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade

    Var och tittade in hos lokala handlaren och blev helt otippat kär i denna kille ❤️ Han flyttade in direkt. Född till kung. Det märks. Aldrig haft en kampfisk förr. Men är riktigt charmad av alla upptåg. Han är såååå vacker!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Intressanta iakttagelser gällande neonregnbågarna. Vad bra att det i alla fall går att träna ryggen så att Cilla mår bättre. Visste inte att det fanns balansbollsträning för hund, kul att se bilden. Hoppas hon blir så pass stark att era vandringsplaner kan bli verklighet!
    Det hoppas jag också. Då är vi två.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Intressanta iakttagelser gällande neonregnbågarna. Vad bra att det i alla fall går att träna ryggen så att Cilla mår bättre. Visste inte att det fanns balansbollsträning för hund, kul att se bilden. Hoppas hon blir så pass stark att era vandringsplaner kan bli verklighet!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Verkar som om Johan var på rätt spår med mina Neonregnbågar. De är känsliga för snabba förändringar såsom vattenbyte, temperatursvängningar. Så små vattenbyten (max 1/3) varannan till var 3:e vecka fungerar utmärkt förutsatt att det inte blir för kallt nytt vatten. Dessutom klarar de inte större foder. De kvävs helt enkelt. Så i det karet fungerar det inte med vita mygglarver alls. Sköter man dessa regler så verkar de fungera riktigt bra.

    I stora karet hemma fick jag avliva den stora sjukdomsbenägna Guianacara Owroewefi-hanen. Han och en annan hane kampade om en hona och efter en tid så valde hon rivalen. Då nästan smälte han bort av stressen. Han var 19 cm. Visst är det jobbigt att avliva en fisk men samtidigt nödvändigt. Känns bra att kunna avsluta ett lidande på sätt och vis.

    Vattenbyte och fix i karen är klar och släppt i en bunt Catappa-blad i samtliga kar.
    Huvudfokuset här hemma har varit hundarna sedan en tid. Min äldsta tjej Cilla fick ju diagnosen Spondylos förra året.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1795.jpg
Visningar: 167
Storlek: 388,9 KB
ID: 2381282
    Här är sötnosen på Böda sand förra året.
    Det betyder att ryggen bildar benbryggor mellan kotorna vilket kan ge oerhörda smärtor då detta irriterar nerverna och skapar inflammationer. Vi har kört stenhårt med medicin och sjukgymnastik. Vi tränar ryggen på olika sätt hemma dvs. med klövjeväska med tyngder samt senaste häftiga grejen med balansbollsträning.
    Trodde väl aldrig att vi skulle få upp henne på bollen.
    Men kolla!
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0006.jpg
Visningar: 163
Storlek: 365,6 KB
ID: 2381283
    Vi ligger i träning för att öka längderna successivt så vi kan åka och vandra i Skuleskogens nationalpark i sommar.
    Hit ska vi:
    Klicka på bilden för större version

Namn: skuleskogen-nationalpark-kust.jpg
Visningar: 150
Storlek: 582,5 KB
ID: 2381284

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Vad tråkigt att båda sorterna är slut. Lite av ett antiklimax gissar jag. Vet att Akvarielagret hade små stänktetror när jag var där sist. Men det är ju en bit att åka för dig.

    Med mina kar går det bra, tack! I det lilla har båda kakaduaciklidhonorna frisimmande. Den som jag uppfattar som dominant har en stor kull och rör sig ganska obehindrat i karet. Den andra honan har ett klart mindre gäng och håller sig i sin del. Hanen jagar potentiella yngelrövare med stor frenesi. Ett skådespel att iaktta! Jag hade tur och hann flytta ancistrusen och platysarna till det stora karet innan jag visste att det fanns yngel. Tror chanserna för att några av de små ska klara sig har förbättrats drastiskt genom flytten. I det större karet har bolivianerna lugnat sig efter tre snabba lekar med frisimmande som blivit högst fem dagar gamla innan alla ätits upp av karets övriga invånare. Nu är paret en del av boliviangruppen igen och det känns bra att de pausar lite så de hinner äta upp sig mellan lekarna.

    Jag gör mitt bästa för att inte ändra, tillföra eller i övrigt mixtra med karen nu utan bara njuta av det som pågår. Har dock tankar på ett större kar men inser att det är bra att landa lite i detta innan jag drar igång ett stort projekt. Om förälskelsen har blivit till stabil kärlek i höst tror jag dock att jag realiserar drömmen om större. Mannen är med på planerna också vilket känns bra. Min sexåring tycker dock att jag är en galen fisktant och det har hon nog rätt i! Jag är så glad att jag helt oväntat hittade denna härliga hobby! Det känns oförskämt roligt och berikande!
    Det är lugnt, faktiskt. Det är ju som det är och jag har släppt det så länge. Något annat spännande kan ju dyka upp.

    Roligt att höra hur du har det. Verkar som om du också närmar dig en lunk i dina kar. Galen glad fisktant får du väl säga ändå

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vad tråkigt att båda sorterna är slut. Lite av ett antiklimax gissar jag. Vet att Akvarielagret hade små stänktetror när jag var där sist. Men det är ju en bit att åka för dig.

    Med mina kar går det bra, tack! I det lilla har båda kakaduaciklidhonorna frisimmande. Den som jag uppfattar som dominant har en stor kull och rör sig ganska obehindrat i karet. Den andra honan har ett klart mindre gäng och håller sig i sin del. Hanen jagar potentiella yngelrövare med stor frenesi. Ett skådespel att iaktta! Jag hade tur och hann flytta ancistrusen och platysarna till det stora karet innan jag visste att det fanns yngel. Tror chanserna för att några av de små ska klara sig har förbättrats drastiskt genom flytten. I det större karet har bolivianerna lugnat sig efter tre snabba lekar med frisimmande som blivit högst fem dagar gamla innan alla ätits upp av karets övriga invånare. Nu är paret en del av boliviangruppen igen och det känns bra att de pausar lite så de hinner äta upp sig mellan lekarna.

    Jag gör mitt bästa för att inte ändra, tillföra eller i övrigt mixtra med karen nu utan bara njuta av det som pågår. Har dock tankar på ett större kar men inser att det är bra att landa lite i detta innan jag drar igång ett stort projekt. Om förälskelsen har blivit till stabil kärlek i höst tror jag dock att jag realiserar drömmen om större. Mannen är med på planerna också vilket känns bra. Min sexåring tycker dock att jag är en galen fisktant och det har hon nog rätt i! Jag är så glad att jag helt oväntat hittade denna härliga hobby! Det känns oförskämt roligt och berikande!
    Senast redigerad av Nando; 01 March 2018, 18:28.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Nu har jag läst din ”Äntligen ett akvarium igen”-tråd och vill bara tacka för intressant och trevlig läsning! Jädrar vad man lär sig på Zoopet!
    Ursprungligen postat av Nando
    Har dina Etroplus Maculatus kommit än? Nyfiken i en strut...
    Kul att du läst den tråden!!!! Nej det verkar som om de tog slut hos Imazo. Är riktigt besviken faktiskt. Försökt få tag i Stänktetror också till ett annat kar, men de var också restade. Trist!
    Men det kommer fler chanser. Hur går det med dina egna kar då?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...