Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bluewing
    svarade
    Drömmen om ett Discusakvarium

    Förstod jag väl. Börjar också med Voogle i alla kar nu veckovis.
    Senast redigerad av Bluewing; 08 May 2015, 18:41.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Jodå, de fixar ju förlossning och annat själva Det kommer att virvla runt mat ett par-tre ggr om dagen. Det ligger en del gosiga löv utanför BB. Så jag litar helt på mina Woffar
    Skojar bara, såklart att ni ska ha semester. Fiskar och ev. bebisar klarar sig galant .
    Ha en jätteskön semester med nära och kära!

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Jodå, de fixar ju förlossning och annat själva Det kommer att virvla runt mat ett par-tre ggr om dagen. Det ligger en del gosiga löv utanför BB. Så jag litar helt på mina Woffar

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Men, du kan ju inte åka bort nu när det äntligen verkar vara bebislycka på gång .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av bluewing
    matvraken g. Owroewefi har bildat ett par som verkar ha lekt nu. Jättekul! De äter nåt så in i bomben och är nog den snabbast växande ciklid jag stött på.
    Kommer att lämna karet i nästan 10 dagar vilket känns lite svårt. Matningen sker med eheim twin med en mix med granulat och herbivor foder. Sedan har jag medicinkoppar laddade med algae wafer och annat godis som granntanten släpper i varannan dag.
    Men hallå där.... Nu ser jag en fördämning har byggts upp under en annan rot och där verkar ett annat par hålla till med owroewefi kan inte säga att detta gör mig mer sugen att lämna karet. Det blir totalt 11 dagar utan vattenbyte. Men ibland är det faktiskt nyttigt att lämna sina fiskar och tänka på annat.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Matvraken G. Owroewefi har bildat ett par som verkar ha lekt nu. Jättekul! De äter nåt så in i bomben och är nog den snabbast växande ciklid jag stött på.
    Kommer att lämna karet i drygt 10 dagar vilket känns lite svårt. Matningen sker med Eheim Twin med en mix med granulat och herbivor foder. Sedan har jag medicinkoppar laddade med algae Wafer och annat godis som granntanten släpper i varannan dag.
    Men hallå där.... nu ser jag en fördämning har byggts upp under en annan rot och där verkar ett annat par hålla till med Owroewefi Kan inte säga att detta gör mig mer sugen att lämna karet. Det blir totalt 11 dagar utan vattenbyte. Men ibland är det faktiskt nyttigt att lämna sina fiskar och tänka på annat.
    Senast redigerad av Bluewing; 08 May 2015, 17:54.

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Mina 2 Hemiancistrus Subviridis är nog de mest underhållande malar jag haft. Extremt aktiva. Äter det mesta. Galna i Algae Wafers. Hur aktiva som helst dagtid. De älskar bokstavligen rotupplägget i detta karet. Har ju 2 idag. Funderar på att skaffa 3 till så det blir 5 totalt. Eftersom de är Omnivora är det ju inte totalpanik med födan vad jag förstått till skillnad från Baryancistrus-varianten.
    Härligt att höra att de äter nu! Misstänkte att det skulle dra igång när de hamnade i riktiga karet. (Du har säkert skrivit det förr men jag ligger ju lite efter här på zoopet. )

    Ursprungligen postat av Mr Woods
    `Johojjemän! Hos mig gör de! Men jag har haft i en sisådär tjugotvå...

    Sedan kanske det har med vattnet att göra också. Vad hade du för Kh-värde Inger? Jag har under 1 i karet... Går inte ens mäta det med JBLs vätska eftersom redan en droppe är för mycket!
    Samma som jag då, så fort droppen nuddar vattnet så blir det KH 1. :P Brukar säga att jag har noll för det känns så. I kranen tror jag att det är på 2-3.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Jag har ju samma dilemma med mina foder. Är nyfiken på vad det gör med mer vitaminer i karet genom Voogle. Men å andra sidan har jag ingen som helst aning om vilka vitaminer det innehåller.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Johnny (och övriga) har funderat på det där med HiH och näringsbrist och vad jag kan läsa framförallt B-vitaminer. Läst innehållsförteckningen på mitt foder här hemma och intressant nog så kan jag inte se spåren av just B-vitaminer i tex Tetra Diskus granulat som beskrivs som ett huvudfoder. Inte heller i Diskus Bio-Gold hittar jag B-vitamin.

    Däremot i Sera granulat flora och Sera granualt san (som jag också serverar) hittar jag b-vitamin.

    Nu är dessa innehållsförteckningar helt hopplösa att läsa så jag har säkert fel men om jag inte har det så känns det lite intressant eftersom de två första är gjorda särskilt för diskus.

    Troligen har jag sjukt otur när jag tänker nu men ändå

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0271 kopia.jpg
Visningar: 1
Storlek: 250,1 KB
ID: 2171439

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Jodå, Inger, jag har rumsterat om på Piteå Havsbad, lita på det! Giggat i fullt solsken klockan 02.00 på morran...
    Wow, det är ju helt magiskt däruppigenom!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Åja, Inger, ni har ju inte frysbox-grader året om - skall man hitta tropisk temperatur under sommarhalvåret så e´ de´ la dina trakter som ligger bäst till, eller hur?
    Här nere på vä(r)stkusten har vi sommar ett par veckor i maj, då det blir +35°C... sedan, till midsommar är hösten redan här!

    "Vaddå, jag dyster?" - Mats E. Neumann
    Jamen Mats, nu pratar vi väl ändå frysboxtemperaturer . Å nej, vi har nästan aldrig tropisk värme där jag bor, då måste du ännu längre norrut till Piteå (du får leta på kartan). Kan varmt rekommendera Piteå havsbad under sommarhalvåret, där den tropiska värmen brukar infinna sig .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Dom där par veckorna syns inte på horizonten än iaf. Satan vad kallt det är.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    ...fast när jag har tänkt efter i några minuter, så är jag nog inte så mycket att lita på här uppe i mellersta norrland .
    //Inger
    Åja, Inger, ni har ju inte frysbox-grader året om - skall man hitta tropisk temperatur under sommarhalvåret så e´ de´ la dina trakter som ligger bäst till, eller hur?
    Här nere på vä(r)stkusten har vi sommar ett par veckor i maj, då det blir +35°C... sedan, till midsommar är hösten redan här!

    "Vaddå, jag dyster?" - Mats E. Neumann

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    ...fast när jag har tänkt efter i några minuter, så är jag nog inte så mycket att lita på här uppe i mellersta norrland .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Jamen jag har ju redan sagt tidigare, att Ak inte kan vara något problem med att frysa in. Vi droppar ju i även andra vitaminer i våra mixar (i alla fall jag). Lita på mig .

    //Inger

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...