Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bluewing
    svarade
    Ja det är det Helena. Det är en förutfattad mening. Har du jättebra filtrering och goda grundrutiner så är det nog hyggligt lätt. Jag har gjort flera misstag med detta kar men som jag lärt mig en hel del av. Först och främst är att normal filtrering absolut inte räcker. Ju renare i karet, desto bättre. Så smacka på bara på den fronten. De fixar ganska mycket vattenrörelse men gillar inte strömt. Hantlar är vackra, men skulle egentligen hellre satsa på Uaru om jag nu skulle köra utan diskus, men den är ju på sätt och vis känsligare..
    Du skulle fixa diskus alldeles utmärkt, Helena. Vi som är här kommer att stödja dig hela vägen. Men som sagt, tänk till innan så att du har ett rejält "överfiltrerat" kar. Jag tassar inte längre på tå för mina diskus. Det dåliga i min tråd har egentligen varit att jag låtit rädsla och snålhet styra vissa beslut. Det vet jag nu. Tror inte jag haft samma problem i min grupp om jag vetat vad jag vet nu.

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Säger bara Hantelciklider, det är nog fiskvärldens traktor.

    Det är det som skrämmer mig med diskus är att man tröttnar på att tassa på tå med allt. Men jag börjar ju mer och mer inse att det kanske är en förutfattad mening

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Funderar på en sak och det är att det kan det vara befriande att ha robusta arter också. Vi triggar ju varandra här i forumet till att skaffa ovanliga, stora, dyra djur som ofta kräver perfekta rutiner och också ett psyke hos ägaren som fixar de ständiga förändringarna och känslan av att gå på lina. Nu pratar jag inte om dig som läser detta utan mera om mig. Jag är själv på gränsen till tillräckligt robust för mina diskusar egentligen. Jag kan ju jämföra med t.ex. Tommy som jag tror har en annan grundstabiltet när fiskarna blir sjuka.
    Min känslighet gör att jag lätt går för långt eller är för feg.
    Vad jag är ute efter är att jag tror när vi letar fiskar att trivas med också tänker igenom hur vi matchar fisken istället för som alltid om fisken matchar oss.
    Jag tycker t.ex. att Jesper i sin tråd har varit helt underbar med Livia som han ju nästan adopterade i hjärtat. Men tycker han är klok som är rädd om sitt inre i fiskvalet i framtiden. Så där tänker jag gällande mig själv i varje fall.

    Gällande diskusarna så är det i varje fall så det har varit för mig. Nu skönjer jag en viss förändring åt det robustare hållet hos mig själv så just nu en tid så har jag slutat att vara rädd gällande diskusarna.
    Förutom vad fiskarna gör med ens psyke så kräver ju känsligare fisk en annan slags passning än robustare. Det är t.ex. bra mycket svårare att lämna ett diskuskar än ett kar med robustare fisk. Om jag någon gång vilar från diskusarna så är det detta som kommer att ge grund för det beslutet. I sommar så kommer jag vid ett tillfälle att ev. vara ifrån diskusarna i 2 veckor vilket innebär 2 veckor utan VB, 2 veckor med foderautomater. Denna vecka är jag ju och njuter på Gotland och lämnar dem 10 dagar. Vi får se hur de är när jag kommer hem. Går det bra är det kanske fullt möjligt med 2 veckor.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Tack! Detsamma Mats!!!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj, Johnny!
    Gotland låter ljuvligt - fiskleveranser och lutande mot sjökortskudde likaså!
    Själv sitter jag i solgasset på altanen och lyssnar på lite nyinköpt vinyl och suger i mig ett glas rödtjut, mitt på blanka eftermiddagen.

    Ha det fortsatt underbart, Johnny!
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Sovit efter lunchen en stund och vaknade precis av att min handlare ringde och berättade att mina tre beställda Hemiancistrus Subviridus L200 anlänt till butiken. Nu är jag ju på Gotland och slappar och vilar upp mig. Men då blir man himla glad.
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1431609716.893176.jpg
Visningar: 1
Storlek: 239,3 KB
ID: 2171577
    Trivs så enormt med de jag vann i kartävlingen och vill ha en grupp. Så då blev det tre till [emoji6]

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Mät! Jag är nyfiken!!!
    Ska försöka komma ihåg att göra det imorgon.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av Likan
    Samma som jag då, så fort droppen nuddar vattnet så blir det KH 1. :P Brukar säga att jag har noll för det känns så. I kranen tror jag att det är på 2-3.
    Mät! Jag är nyfiken!!!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Är det vitaminer som är skillnaden alltså..

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ja visst är det kul Pia. Himla livsglad art Woffarna [emoji7]

    Sedan Einarsson, så för egen del så tror jag på detta med Voogle och kommer att köra med det ett tag. Sedan utvärderar jag.

    Nej det är inte samma, Inger. FFM binder osunda ämnen och smörjer så att säga hud, gälar. Har samma positiva bild av det som Tommy. Det som är speciellt med Voogle ska vara mixen med vitaminer, mineraler och läkande örter. Vare sig AK eller Aqua Namin innehåller vitaminer. Jag är helt enkelt nyfiken på preparatet och göder Easylifes kassa ett tag till.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Matvraken G. Owroewefi har bildat ett par som verkar ha lekt nu. Jättekul! De äter nåt så in i bomben och är nog den snabbast växande ciklid jag stött på.
    Kommer att lämna karet i drygt 10 dagar vilket känns lite svårt. Matningen sker med Eheim Twin med en mix med granulat och herbivor foder. Sedan har jag medicinkoppar laddade med algae Wafer och annat godis som granntanten släpper i varannan dag.
    Men hallå där.... nu ser jag en fördämning har byggts upp under en annan rot och där verkar ett annat par hålla till med Owroewefi Kan inte säga att detta gör mig mer sugen att lämna karet. Det blir totalt 11 dagar utan vattenbyte. Men ibland är det faktiskt nyttigt att lämna sina fiskar och tänka på annat.
    Så härligt!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Tippar faktiskt på onödigt. Undrar vad det innehåller som inte redan Aquanamin, humus, AK etc inte redan innehåller? Av beskrivningen att döma låter det nästan som en svag medicin, och isåfall inget jag skulle vilja hälla i kontinuerligt. Men den som lever får se. : )

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Braigt eller onödigt. Vi får se
    Du kan se här: http://www.tonysdiskus.se/akvarietil.../voogle-500-ml
    Ok, men läser man inte ungefär detsamma när det gäller Easy Life filtermedium?

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Braigt eller onödigt. Vi får se
    Du kan se här: http://www.tonysdiskus.se/akvarietil.../voogle-500-ml

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Förstad jag väl. Börjar också med Voogle i alla kar nu veckovis.
    Vet inte vad Voogle är för nåt, men kanske något braigt?

    //Inger

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...