Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mu(sic)
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Ja det är en underbar plats. Havet ligger 200 meter bort och hörs oftast i bakgrunden. Just nu är fru, barn, barnbarn borta och det är bara en av mina bästa vänner Cilla och jag här. Stranden är milslång och totalt utan folk. Så här var det den enda mulna dagen:
    [ATTACH]76028[/ATTACH]
    [ATTACH]76029[/ATTACH]
    Det är stranden åt båda hållen.
    Inser när jag sitter här att mitt liv går alldeles för fort och innehåller alldeles för mycket. Det ska bli ändring på det.....
    Det finns en liten älv några mil utanför stan där jag lärde mej flugfiska för ett antal år sen. Där blev jag sittande och tittade på dom små sjöfåglarna och lyssnade på ljuden och hade inte en tanke i skallen överhuvudtaget kändes det som. Ingen mobiltäckning heller för den delen. Fattar inte varför jag inte åker dit längre. Jag gillar skogen mer än öppna vyer jag och nu blev jag ju påmind så jag ska ta med mej kastspöet och åka dit i sommar. Definitivt. Tack för inspirationen Johnny

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Ja det är en underbar plats. Havet ligger 200 meter bort och hörs oftast i bakgrunden. Just nu är fru, barn, barnbarn borta och det är bara en av mina bästa vänner Cilla och jag här. Stranden är milslång och totalt utan folk. Så här var det den enda mulna dagen:
    [ATTACH]76028[/ATTACH]
    [ATTACH]76029[/ATTACH]
    Det är stranden åt båda hållen.
    Inser när jag sitter här att mitt liv går alldeles för fort och innehåller alldeles för mycket. Det ska bli ändring på det.....
    Härligt.

    Helt tomt för folk är det ju inte eftersom någon klappar Cilla i bakgrunden

    Att livet går för fort tycker jag det har gjort de senaste ca 8 åren och det är som om att varje år så går det snabbare och snabbare. Man märker det när man tänker på barnen, jobbet, vännerna runt om, julen och allt som man inte hinner med. Har dock aldrig hittat utav hur man ska kunna få det att gå långsammare. Jag tror att det som gör att det känns så är jobbet. Man får mera och mera att göra och mindre tid för att lösa varje problem, detta samtidigt med att man ska köra runt och lämna och hämta barnen och man knappt har någon tid att vara tillsammans som familj på en vanlig jobbar dag.

    Man är ju dock tvungen att jobba och annat jobb som inte har samma tempo inom något man har kunskap och erfarenhet av (och samma eller bättre lön) finns där ju inte mycket lediga av, så....

    BTW, roten bakom tar du med hem till ditt nästa stora kar?
    Senast redigerad av Webo; 17 May 2015, 05:31.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Varit på Gotland en gång, skall dit igen det har jag lovat mig själv

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Åh, älskar Gotland.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ja det är en underbar plats. Havet ligger 200 meter bort och hörs oftast i bakgrunden. Just nu är fru, barn, barnbarn borta och det är bara en av mina bästa vänner Cilla och jag här. Stranden är milslång och totalt utan folk. Så här var det den enda mulna dagen:
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1431761713.937835.jpg
Visningar: 1
Storlek: 231,7 KB
ID: 2171597
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1431761738.881620.jpg
Visningar: 1
Storlek: 264,5 KB
ID: 2171598
    Det är stranden åt båda hållen.
    Inser när jag sitter här att mitt liv går alldeles för fort och innehåller alldeles för mycket. Det ska bli ändring på det.....

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    http://youtu.be/EWmO5YpbQzc
    Sitter och njuter obeskrivligt mycket tillsammans med Cilla, min hund. Just nu sitter vi på en bänk, mot en husvägg i solen. Det enda som hörs är fåglarna och några vakna barn en bit bort. Filmen är bara av min upplevelse, inget annat. Så ingen action, ingen handling. Bara ren mindfulness. Har du ljudet på så hör du vad jag hör.
    Är på Gotland och kopplar av. Det har varit himla skönt att ta semester från mina kära fiskar och egentligen större delen av mitt normala liv annars. Men har haft mycket glädje av att titta in här på Zoopet och få dela era upplevelser.
    På måndag hämtar jag mina tre nykomlingar [emoji5]️
    Underbart. Verkar vara en skön plats att få möta den härliga tiden på året som nu kommer till oss.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade

    Sitter och njuter obeskrivligt mycket tillsammans med Cilla, min hund. Just nu sitter vi på en bänk, mot en husvägg i solen. Det enda som hörs är fåglarna och några vakna barn en bit bort. Filmen är bara av min upplevelse, inget annat. Så ingen action, ingen handling. Bara ren mindfulness. Har du ljudet på så hör du vad jag hör.
    Är på Gotland och kopplar av. Det har varit himla skönt att ta semester från mina kära fiskar och egentligen större delen av mitt normala liv annars. Men har haft mycket glädje av att titta in här på Zoopet och få dela era upplevelser.
    På måndag hämtar jag mina tre nykomlingar [emoji5]️

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    Då har vi ju en plan och så får vi lösa det praktiska på sikt. Vår tur att börja drömma om ett diskuskar
    Japp, nu är det vår tur

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Tjoho nu har vi snart ytterligare två diskuskar att följa på Zoopet .

    Jag kunde inte ett smack om diskus när jag kickade igång mitt kar. Ni båda (Jesper och Helena) har ju tusen ggr mer kunskap om akvaristik än vad jag hade då eller för den delan har nu. Kan jag så kan definitivt ni två.

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Du är en klok man. Och du har rätt om filtrering.
    Det jobbig egentligen med min kamp med rockan är ju problemen hon drogs med. Hade hon varit frisk så hade ju min erfarenhet blivit mycket mer positiv. Jag hade sluppit stora vattenbyten varje dag, även att man behöver byta ofta med rockor så hade det varit skillnad.
    Men ändå så känner jag att det får va. Och det är ju helt baserat på hur fäst jag blev vid denna lilla varelse.

    Discus har jag varit sugen på länge, men lite samma tankar där som gör att jag tvekar. Jag vet ju din resa med dina discusar och hur fäst du är vid dom.

    Helena, jag missade att svara på ditt inlägg i min tråd men svarar här. Jag vet ju att du också har sneglat på discus ett tag, så bara du vågar att skaffa discus så gör jag det. Jag håller med Johnny, du skulle klara det galant


    Edit: jag var tydligen för långsam med skrivandet av mitt i lägg då fler han emellan
    Då har vi ju en plan och så får vi lösa det praktiska på sikt. Vår tur att börja drömma om ett diskuskar

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Du är en klok man. Och du har rätt om filtrering.
    Det jobbig egentligen med min kamp med rockan är ju problemen hon drogs med. Hade hon varit frisk så hade ju min erfarenhet blivit mycket mer positiv. Jag hade sluppit stora vattenbyten varje dag, även att man behöver byta ofta med rockor så hade det varit skillnad.
    Men ändå så känner jag att det får va. Och det är ju helt baserat på hur fäst jag blev vid denna lilla varelse.

    Discus har jag varit sugen på länge, men lite samma tankar där som gör att jag tvekar. Jag vet ju din resa med dina discusar och hur fäst du är vid dom.

    Helena, jag missade att svara på ditt inlägg i min tråd men svarar här. Jag vet ju att du också har sneglat på discus ett tag, så bara du vågar att skaffa discus så gör jag det. Jag håller med Johnny, du skulle klara det galant


    Edit: jag var tydligen för långsam med skrivandet av mitt i lägg då fler han emellan
    Senast redigerad av Jesper Broman; 14 May 2015, 20:20.

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Jag är sugen, men då blir det i 360 liters karet och det tycker jag är för litet. Annars måste de gå ihop med hantlarna. Har liksom inte plats för ett 720 till. Så då får det bli i framtiden när jag har plats för dem.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    Så är det ju, man är ju alltid nybörjare bara en gång som tur är. Filtrering tycker jag att det generellt är snåla råd om. För det är ju en så stor del av ett lyckat koncept. Det och ta i storleksmässigt i själva akvariet. Det gör att jag blir mer och mer sugen på sump då det känns som en bra filterlösning
    Finns så många andra bra fördelar med sump också. Du får ner all teknik där, slipper ha skit i karet, renhållningen blir jätteenkel och det är väldigt lätt att tex lägga i torvpåsar osv om man nu skulle vilja jobba med sånt där. Allt utgår ifrån sumpen då. Den är flexibel som få.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Du kan ju se på Tommy som kör med tre filter i sitt. Man måste inte ha en gigantisk filterbehållare. Fördelen med flera är ju att pumparna ofta är tystare och att du regelbundet kan göra rent ett filter och ändå ha full nitrifiering. Sedan tror jag som du att sump är överlägset på alla sätt utom det rent estetiska om den nu inte kan döljas. Men jag tycker att du ska testa diskus, Helena, men planera upplägget med filter och annat innan, så du är lugn med upplägget.

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Så är det ju, man är ju alltid nybörjare bara en gång som tur är. Filtrering tycker jag att det generellt är snåla råd om. För det är ju en så stor del av ett lyckat koncept. Det och ta i storleksmässigt i själva akvariet. Det gör att jag blir mer och mer sugen på sump då det känns som en bra filterlösning

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...