Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bluewing
    svarade
    Drömmen om ett Discusakvarium

    Jag vet att jag har vänner därute och flera av er är mina mentorer sedan länge. Inger öppnade ögonen på mig med tipset att samla alla mina kar i en tråd, dvs. denna (har jag kommit fram till). Det blev en befrielse att samla alla tankar och idéer på ett ställe. Jättetack Inger för denna insikt.

    Så fortsättningsvis blir detta mitt hem här på Zoopet även om jag förstås skriver i era trådar, men tar drömmar, elände och framgångar här nu.

    Aktuellt just nu är att jag är himla nöjd med medlet Voogle i Diskuskaret. Jag har fått bukt med en del småproblem med de diskusar som är lite märkta av sjukdomar och annat.
    Kommer att minska lite på Catappainflödet då det skapar väl mycket malajer i botten. Alla mina Helenor dog efter kembombningen av karet så dessa snäckor härjar fritt.
    Guianacara Owroewefi börjar färga ut allt mer och är vacker i skiftningar åt tegel/orange, grönt när de inte leker som ett par gör just nu. Eftersom de kört ut alla Corydoras Duplicareus från rötterna så är de mera framme nu.
    Mina 5 st. L200 är galna i NLS AlgaeMax och NLS AlgaeGel.
    Har blivit tvungen att börja med PMDD då allt stannade upp. Javaormbunken är en energislukare märker jag

    Planerar för att skifta lysrören till ledlysrör under hösten, de har även inbyggd dimmer. Så då kan jag ha en ljusintensitet som är perfekt anpassat för karet. Funkar detta bra skiftar jag successivt till LED i alla kar.

    I mitt Lido 200 kommer jag att ersätta mina tre Nyckelhål med en mindre Skalargrupp som kommer att bli utmärkt i detta kar:

    Annars så har jag nog mina drömfiskar nu faktiskt.
    Ha en härlig helg, vänner!
    Senast redigerad av Bluewing; 06 June 2015, 22:46.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Även här är jag trogen läsare

    Lämna en kommentar:


  • jozi81
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Jag har ju också upptäckt att Zoopet dör ibland, och även gnällt över detta!
    Man får finna sig i att det är som det är! Jag kollar in då och då, skriver kanske något svar om någon är i behov av vägledning som jag känner att jag kan bidra med. Ibland tittar jag in i Mats, Pias, Johnnys, Jozis och Mathias trådar, bara för att kolla om det hänt något. Om fredagskvällarna ser jag fram emot film, och det blir det ju ibland också! Nu har Mats och Pia bjudit på en del det senaste, så det kanske är min tur snart...
    Samma här, sommar/vår innebär mycket av allt utom just forum, det prioriteras bort lite, läser och skriver men mera kort och där jag känner att det ger energi istället för tar.
    Sitter just nu med 11 klass4or i Västerås och inväntar morgondagens schackfinal i bandyhallen, det mina vänner är något som verkligen ger energi!

    Laddar för att någon gång göra en "bluewing" och spela in en film, med mig och mina akvarium, kittlas av tanken, men tiden måste finnas, det gör den inte nu.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Detta inlägg finns i tre av mina aktiva trådar.
    Jag har funderat en del över bristen på respons här och funderat på om jag ska lägga ner trådarna eller inte. Som så mycket annat i livet så beror det på om ett val på om det tar eller ger energi. Så fort en tråd upphör att ge energi utan du känner dig som en slags förvaltare/vaktmästare så blir den något som tar energi. Tar det energi så blir det lätt negativa dominoeffekter av det. Så det jag gör nu är att jag vilar från mina trådar så länge jag vill vila egentligen. När jag blir sugen så skriver jag igen. Sommar/vackert väder/semester etc. är ju inte någon peak-period egentligen när det gäller vår hobby. Så slita är dåligt och njuta är bra Så jag tänker skriva i mina trådar när jag njuter av det.
    Jag har ingen downperiod i mina kar utan det rullar på och båda fiskarna och jag njuter i varandras sällskap.
    Men skriver jag mindre där så måste jag skriva någon annanstans. Slutar alla lyssna får jag väl skriva en bok istället.
    Skriva är egentligen lika lustfyllt som sex men räcker längre. Tro det eller ej
    Så blir det lite tyst i perioder nu ett tag så är det för att skrivandet här inte ger energi just då. Så jag skippar inte Zoopet, utan håller koll. Blir det my kind of text dvs. långa och uttömmande inlägg så lär jag vakna till igen. I annat fall vill jag önska er alla en underbar sommar! Vi syns igen (sedan kan det ju vara så att jag skriver om en vecka igen. Vi får se.)

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Johnny!
    Jag får väl säga; Välkommen till Klubben!
    Inte för att jag vill undvika att "väcka den björn som sover", men tänkte hålla mitt inlägg kort i vilket fall.
    Jag gillar ju också att skriva... Mycket! Har till och med skrivande som yrke, då jag inte spelar musik, vilket är min huvudsakliga profession.
    Jag skall inte komma med tröstande saker som; "jo, jag/vi läser allt men kommenterar inte så mycket, ös på" o.s.v. Utan vill bara säga att jag känner igen mig i det du beskriver. All akvarieverksamhet (eller uppbyggande av densamma) fortgår, men tråden/trådarna man har somnar in periodvis, och det känns inte så "energigivande" att skriva något.
    Hur som helst vill jag ändå säga att jag alltid kollar om just denna tråd har något nytt och spännande att förtälja - och jag, åtminstonde, är nyfiken på hur ditt discuskar ser ut, och hur allt går.

    Själv håller jag i detta nu på med en redig utrensning av windelöv-, och vanlig java i 112-litarn. Detta för att skapa lite spejs till bolivianerna. Denna gång tänker jag dock inte slänga stuffet, utan det skall givas bort!
    Ha nu en utomordentlig fredagkväll och helg, Johnny!
    Jag har ju också upptäckt att Zoopet dör ibland, och även gnällt över detta!
    Man får finna sig i att det är som det är! Jag kollar in då och då, skriver kanske något svar om någon är i behov av vägledning som jag känner att jag kan bidra med. Ibland tittar jag in i Mats, Pias, Johnnys, Jozis och Mathias trådar, bara för att kolla om det hänt något. Om fredagskvällarna ser jag fram emot film, och det blir det ju ibland också! Nu har Mats och Pia bjudit på en del det senaste, så det kanske är min tur snart...

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Även vi ser fram emot morgondagen. Först lite diskus på AquaZoo sen grill. Kan ju bara vara en toppenkombo [emoji6]


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    You bet!

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Japp, det gör vi, Pia!
    Det skall bli oerhört kul att träffas till, vädret skulle ju bli hyfsat också.
    Jag såg att Stan och Lill-Frasse kommer också... Får nog smörja flabblädret redan nu!
    Jag åker med Tommy V.
    Syns imorrn!
    Även vi ser fram emot morgondagen. Först lite diskus på AquaZoo sen grill. Kan ju bara vara en toppenkombo [emoji6]


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Ha en go helg Johnny, ser fram emot nästa inlägg

    Mats, till dig säger jag - ses imorn
    Japp, det gör vi, Pia!
    Det skall bli oerhört kul att träffas till, vädret skulle ju bli hyfsat också.
    Jag såg att Stan och Lill-Frasse kommer också... Får nog smörja flabblädret redan nu!
    Jag åker med Tommy V.
    Syns imorrn!

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ha en go helg Johnny, ser fram emot nästa inlägg

    Mats, till dig säger jag - ses imorn

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Detta inlägg finns i tre av mina aktiva trådar.
    Jag har funderat en del över bristen på respons här och funderat på om jag ska lägga ner trådarna eller inte. Som så mycket annat i livet så beror det på om ett val på om det tar eller ger energi. Så fort en tråd upphör att ge energi utan du känner dig som en slags förvaltare/vaktmästare så blir den något som tar energi. Tar det energi så blir det lätt negativa dominoeffekter av det. Så det jag gör nu är att jag vilar från mina trådar så länge jag vill vila egentligen. När jag blir sugen så skriver jag igen. Sommar/vackert väder/semester etc. är ju inte någon peak-period egentligen när det gäller vår hobby. Så slita är dåligt och njuta är bra Så jag tänker skriva i mina trådar när jag njuter av det.
    Jag har ingen downperiod i mina kar utan det rullar på och båda fiskarna och jag njuter i varandras sällskap.
    Men skriver jag mindre där så måste jag skriva någon annanstans. Slutar alla lyssna får jag väl skriva en bok istället.
    Skriva är egentligen lika lustfyllt som sex men räcker längre. Tro det eller ej
    Så blir det lite tyst i perioder nu ett tag så är det för att skrivandet här inte ger energi just då. Så jag skippar inte Zoopet, utan håller koll. Blir det my kind of text dvs. långa och uttömmande inlägg så lär jag vakna till igen. I annat fall vill jag önska er alla en underbar sommar! Vi syns igen (sedan kan det ju vara så att jag skriver om en vecka igen. Vi får se.)
    Halloj Johnny!
    Jag får väl säga; Välkommen till Klubben!
    Inte för att jag vill undvika att "väcka den björn som sover", men tänkte hålla mitt inlägg kort i vilket fall.
    Jag gillar ju också att skriva... Mycket! Har till och med skrivande som yrke, då jag inte spelar musik, vilket är min huvudsakliga profession.
    Jag skall inte komma med tröstande saker som; "jo, jag/vi läser allt men kommenterar inte så mycket, ös på" o.s.v. Utan vill bara säga att jag känner igen mig i det du beskriver. All akvarieverksamhet (eller uppbyggande av densamma) fortgår, men tråden/trådarna man har somnar in periodvis, och det känns inte så "energigivande" att skriva något.
    Hur som helst vill jag ändå säga att jag alltid kollar om just denna tråd har något nytt och spännande att förtälja - och jag, åtminstonde, är nyfiken på hur ditt discuskar ser ut, och hur allt går.

    Själv håller jag i detta nu på med en redig utrensning av windelöv-, och vanlig java i 112-litarn. Detta för att skapa lite spejs till bolivianerna. Denna gång tänker jag dock inte slänga stuffet, utan det skall givas bort!
    Ha nu en utomordentlig fredagkväll och helg, Johnny!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Detta inlägg finns i tre av mina aktiva trådar.
    Jag har funderat en del över bristen på respons här och funderat på om jag ska lägga ner trådarna eller inte. Som så mycket annat i livet så beror det på om ett val på om det tar eller ger energi. Så fort en tråd upphör att ge energi utan du känner dig som en slags förvaltare/vaktmästare så blir den något som tar energi. Tar det energi så blir det lätt negativa dominoeffekter av det. Så det jag gör nu är att jag vilar från mina trådar så länge jag vill vila egentligen. När jag blir sugen så skriver jag igen. Sommar/vackert väder/semester etc. är ju inte någon peak-period egentligen när det gäller vår hobby. Så slita är dåligt och njuta är bra Så jag tänker skriva i mina trådar när jag njuter av det.
    Jag har ingen downperiod i mina kar utan det rullar på och båda fiskarna och jag njuter i varandras sällskap.
    Men skriver jag mindre där så måste jag skriva någon annanstans. Slutar alla lyssna får jag väl skriva en bok istället.
    Skriva är egentligen lika lustfyllt som sex men räcker längre. Tro det eller ej
    Så blir det lite tyst i perioder nu ett tag så är det för att skrivandet här inte ger energi just då. Så jag skippar inte Zoopet, utan håller koll. Blir det my kind of text dvs. långa och uttömmande inlägg så lär jag vakna till igen. I annat fall vill jag önska er alla en underbar sommar! Vi syns igen (sedan kan det ju vara så att jag skriver om en vecka igen. Vi får se.)

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Hittade en liggande iPhone 4S hemma och har nu testat Manything. Jag kan inte annat säga än att jag tycker den är klockren. Hur enkelt som helst att installera och sköta. 4 timmars tittande i månaden är fritt dvs. 240 minuter. Så är du borta på semester så tittar du ju inte i flera timmar i streck. Du kan från en annan IOS-enhet eller dator. Vill du öka tiden betalar man för en månad i taget. Du styr kameran från annan dator/IOS-enhet. Du kan växla mellan front och bakre kamera, ljud, stillbilder etc. Du kan använda den som övervakningskamera och att den bara startar filma vid rörelse etc.
    Riktigt kul!

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Har man en gammal enhet hemma så är det ju definitivt värt att testa eftersom det inte verkar kosta något. Har man inte det så kan man ju lika gärna köpa en wifi webkamera.

    Tänker att en hel del lämnar sin iPad hemma (jag har den alltid med mig) och då kan det ju också vara ett bra alternativ att lämna den i en docka framför karet.

    Vi har denna i vår läshörna som vi är väldigt nöjda med: (den är dessutom estetisk trevlig enligt min synsätt på heminredning)



    Även det förutsätter ju att man redan har någon form av stativ eller laddare hemma sedan tidigare. Så fort man behöver köpa något för att få igång denna lösning så blir en webkamera direkt ett alternativ.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Vad tror du om Manything då, Tommy? Gissar att Inger inte kommer att ge ett utlåtande om jag nu går efter responsen

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Förstår inte alls vad Inger syftar på

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Nåt genetiskt och obotligt är det absolut helt säkert

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...