Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Jesper Broman

    Hej igen! Det var ett tag sen ☺
    Har inte varit på forumet här på över 2 år och underbart att se att denna tråden är vid liv fortfarande. Såg även ansiktet på en discus i videon, är det en av dom ursprungliga som du har kvar?

    Jag sa i någon tråd här för några år sedan att jag aldrig skulle svika zoopet för facebook när folk började trilla över dit och försvann härifrån. Men tyvärr så föll även jag för frestelsen till slut. Roligt att se att det finns några gamla rävar kvar här som som håller forumet vid liv.

    Men jag har varit trött på facebook väldigt länge. Och i lördags morse så hoppade det upp en ruta om att jag var tvungen att godkänna deras regler efter nya EU direktiv. För en gångs skull så lusläste jag allt och kände att jag inte ville godkänna reglerna. Till slut så hade jag två alternativ, godkänna eller radera kontot permanent.
    Jag måste erkänna att jag blev lite provocerad, så jag raderade kontot.
    Efteråt så kände jag att det var ett lite för hastigt beslut då messenger även försvann med alla mina kontakter. Så jag tappade kontakten med många
    Så roligt att du tittar in ibland Jesper. Vet att många känner sig lite kluvna gällande FB precis som du. Men i vår hobby så finns det inte hur många kanaler som helst att få inspiration och sällskap. Zoopet är ett sånt forum, Facebook en annan värdefull kanal. Beslutet är ju ditt men tror du kommer att sakna kontakterna även om du tycker det är skönt att slippa FB.
    Så för egen del kör jag fortfarande med FB men har noggrant gått igenom mina integritetsinställningar och annat.
    Visst är det läskigt med allt man läser om men tror det är viktigt att vi hittar vägar att hålla kontakt med andra människor. Vi är ju ett socialt djur och behöver sällskap och grupptillhörighet. Oönskad ensamhet är ingen hit även om det är skönt att vila med sig själv ibland. Du gör som du vill men jag tror du behöver ditt nätverk. Bara en magkänsla.

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Jag ger upp, allt jag skriver försvinner

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Hälften av texten försvann så jag får försöka komma ihåg allt jag skrev

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Guianacara Owroewefi har lekt igen. Ynglen är frisimmande och det är så njutbart att se duktiga ciklidföräldrar in action.

    Hanen är en av dem som tidigare hade HiH i karet, men är nu back in business. Du ser hans buckliga panna. Prickarna i vattnet är yngelfoder som precis släpps ner i karet.
    Guldancistrus har släppt en skock igen för 363:e gången. Skönt gung i karen och det är bara att njuta och hänga på och se vad som händer.
    Har nu snöat in på Channor. Är nyfiken och vill veta mer. Någon som testat? Här är en bild på Channa Bleheri från vårt Zoopet:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 12852.jpg
Visningar: 211
Storlek: 126,4 KB
ID: 2383870
    Hej igen! Det var ett tag sen ☺
    Har inte varit på forumet här på över 2 år och underbart att se att denna tråden är vid liv fortfarande. Såg även ansiktet på en discus i videon, är det en av dom ursprungliga som du har kvar?

    Jag sa i någon tråd här för några år sedan att jag aldrig skulle svika zoopet för facebook när folk började trilla över dit och försvann härifrån. Men tyvärr så föll även jag för frestelsen till slut. Roligt att se att det finns några gamla rävar kvar här som som håller forumet vid liv.

    Men jag har varit trött på facebook väldigt länge. Och i lördags morse så hoppade det upp en ruta om att jag var tvungen att godkänna deras regler efter nya EU direktiv. För en gångs skull så lusläste jag allt och kände att jag inte ville godkänna reglerna. Till slut så hade jag två alternativ, godkänna eller radera kontot permanent.
    Jag måste erkänna att jag blev lite provocerad, så jag raderade kontot.
    Efteråt så kände jag att det var ett lite för hastigt beslut då messenger även försvann med alla mina kontakter. Så jag tappade kontakten med många

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Guianacara Owroewefi har lekt igen. Ynglen är frisimmande och det är så njutbart att se duktiga ciklidföräldrar in action.

    Hanen är en av dem som tidigare hade HiH i karet, men är nu back in business. Du ser hans buckliga panna. Prickarna i vattnet är yngelfoder som precis släpps ner i karet.
    Guldancistrus har släppt en skock igen för 363:e gången. Skönt gung i karen och det är bara att njuta och hänga på och se vad som händer.
    Har nu snöat in på Channor. Är nyfiken och vill veta mer. Någon som testat? Här är en bild på Channa Bleheri från vårt Zoopet:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 12852.jpg
Visningar: 211
Storlek: 126,4 KB
ID: 2383870

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av miiaoo
    Väldigt kul och intressant jämförelse med diskusegenskaper å hur du själv fungerar!
    Jag håller helt med om det du skriver om att vara född med sånna egenskaper. Det är jag med.

    Happy foods har jag hemma. Boken alltså. Den är både rolig och högeligen intressant. Antiinflammatorisk kost har jag bara läst lite om. Ska kika lite mer tror jag. Jag mår ju sällan toppen, Å maten är alltid direkt kopplad till måendet, antiinflammatorisk kost, enbart skräp och socker eller gammal hederlig husmanskost. Var och en blir salig på sitt sätt. Det är ett gammalt ordspråk som stämmer in så väl på just livstilar och dieter.
    Så är det säkert. Så länge en kost fungerar för en person så är det väl bara att fortsätta. Om däremot psyke eller kropp går lite väl krokiga vägar däremot finns det mycket ny och hoppingivande forskning om vad mat kan ge för möjligheter.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H

    Efter din jämförelse med diskus så förstår jag dig bättre, huvudsaken är att du mår bra Johnny

    //Inger
    Tack Inger!

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Väldigt kul och intressant jämförelse med diskusegenskaper å hur du själv fungerar!
    Jag håller helt med om det du skriver om att vara född med sånna egenskaper. Det är jag med.

    Happy foods har jag hemma. Boken alltså. Den är både rolig och högeligen intressant. Antiinflammatorisk kost har jag bara läst lite om. Ska kika lite mer tror jag. Jag mår ju sällan toppen, Å maten är alltid direkt kopplad till måendet, antiinflammatorisk kost, enbart skräp och socker eller gammal hederlig husmanskost. Var och en blir salig på sitt sätt. Det är ett gammalt ordspråk som stämmer in så väl på just livstilar och dieter.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Inget fel på vanlig husmanskost, Inger. Mår man bra så är det bara att köra på. Men för egen del så har det varit flera sjukdomar under mitt liv. En del av dessa har skapat en extrem trötthet etc. Så som jag äter nu så mår jag så som du gör av din husmanskost. Så jag letar inte efter fel utan jag letar efter möjligheter mera. Det som ger dig ångest känns för mig som att få nya möjligheter i ett nytt liv.
    Det blir ju lätt så när vi pratar mat, livsstil eller vad det nu gäller att det finns något speciellt rätt eller fel som gäller alla. Tror inte det är så. Men är man född med en kropp med samma egenskaper som en Diskus så är det som det är. Så det finns ingen motsats Inger. Bara olika vägar för olika människor.
    Efter din jämförelse med diskus så förstår jag dig bättre, huvudsaken är att du mår bra Johnny

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Johnny, här uppe i Ångermanland sprudlar vi av helt vanlig husmanskost på vardagarna, men på helgerna av kanske inte helt nyttigt mat - dessutom med gott att dricka till, men vi mår bra av det också . Jag menar bara, varför krångla till allt om vi mår bra? Personligen skulle jag nog få smått ångestkänslor om jag skulle "kolla upp" allt vad vi får i oss hela tiden.
    Hoppas att du inte tar illa upp Johnny, bara så som jag tänker - inte bra kanske, men ändå...

    //Inger
    Inget fel på vanlig husmanskost, Inger. Mår man bra så är det bara att köra på. Men för egen del så har det varit flera sjukdomar under mitt liv. En del av dessa har skapat en extrem trötthet etc. Så som jag äter nu så mår jag så som du gör av din husmanskost. Så jag letar inte efter fel utan jag letar efter möjligheter mera. Det som ger dig ångest känns för mig som att få nya möjligheter i ett nytt liv.
    Det blir ju lätt så när vi pratar mat, livsstil eller vad det nu gäller att det finns något speciellt rätt eller fel som gäller alla. Tror inte det är så. Men är man född med en kropp med samma egenskaper som en Diskus så är det som det är. Så det finns ingen motsats Inger. Bara olika vägar för olika människor.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Tog det inte som kritik heller utan upplevde mig efterlängtad och omtyckt. En helmysig känsla.
    Bra! Ibland går ju inte alltid det skrivna orden fram som man tänkt sig. Då är vi överens om att du är just efterlängtad och omtyckt!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Johnny, här uppe i Ångermanland sprudlar vi av helt vanlig husmanskost på vardagarna, men på helgerna av kanske inte helt nyttigt mat - dessutom med gott att dricka till, men vi mår bra av det också . Jag menar bara, varför krångla till allt om vi mår bra? Personligen skulle jag nog få smått ångestkänslor om jag skulle "kolla upp" allt vad vi får i oss hela tiden.
    Hoppas att du inte tar illa upp Johnny, bara så som jag tänker - inte bra kanske, men ändå...

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Det låter som du både har det - och mår - bra! Härligt! Mitt konstaterande av att du är saknad är inte avsett som kritik. Jag förstår fullständigt att livet bortom skärmen är det viktigaste, så är det för mig också. Blir ändå glad av att titta in här ibland och extra glad om du då har skrivit.
    Tog det inte som kritik heller utan upplevde mig efterlängtad och omtyckt. En helmysig känsla.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det låter som du både har det - och mår - bra! Härligt! Mitt konstaterande av att du är saknad är inte avsett som kritik. Jag förstår fullständigt att livet bortom skärmen är det viktigaste, så är det för mig också. Blir ändå glad av att titta in här ibland och extra glad om du då har skrivit.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ja han är himla kul faktiskt. Helt otippat. Jag gillar inte "egentligen" inte fiskar med förlängda fenor. Det "ska" vara naturformen och naturfärgen. Men börjar inse att allt detta mera är en samling fördomar hos mig. Det finns en ocean med nya upplevelser som bara väntar märker jag om jag släpper mina fördomar mot vissa fiskarter.
    Jo det upplevs säkert av de som står ut med mig här att jag har försvunnit igen. Men dilemmat är mera att livet är så roligt, hundarna hemma har så mycket att berätta, kvinnan i mitt liv ser så lycklig ut när jag slår mig ner bredvid henne och tittar på ett TV-program jag avskyr: Farmen. Min yngsta dotter väntar sitt första barn och hon vill veta att pappa vill veta allt.
    Jag har ju insett sånt som säkert alla andra förstått sedan länge att tiden går fort och att livet inte finns för alla för alltid. Så jag har fullt sjå med att prata med min gamla mamma och säga nåt vänligt så att hon blir lycklig en stund. Peppa min deppande syster så hon känner att livet är bra trots allt. Läsa alla spännande böcker som nu senast Hälsorevolutionen av Maria Borelius. Läs den!!! Foodpharmacy etc. etc. Läser väl en 6 böcker samtidigt just nu. Hjärnstark är också en höjdare. Läs den också! (samtidigt). Och för en del som undrar om jag gått och blivit manisk så är det inte så utan detta är en lugn och stabil glädje bara.
    Allt detta låter säker förvirrande men har nu en längre tid läst in mig på det här med IFD InFlammationsDämpande mat och ändrat kosten rejält. Vaknat ur en slags förlängd paltkomaläge/törnrosasömn och har en energi som jag hade för 20-25 år sedan. Väger ca 7-8 kg lägre men är mätt jämnt. Är så himla glad dessutom.
    Så med en ny energi har jag en del saker i mitt liv att ta igen helt enkelt och det är så mycket så ger så mycket glädje! Datorn sprudlar inte så som hundarna och då hamnar den längre ner i kön vilket är synd om jag tänker på min andra familj "Zoopet". Men gissar att allt detta stabiliserar sig så småningom så att jag även är här på Zoopet bland mina vänner.
    När jag nu ändå är inne på detta med kost så har jag grunnat en hel del på vilken kost jag ger mina fiskar. De flesta levande högre organismer har större delen av sitt immunförsvar i tarmen. Med ett aktivt immunförsvar som är en konsekvens av en stor bredd och mängd av de bakterier som lever i vår tarm så hanteras fysiska sjukdomar, psyke, föryngrande av celler på ett för oss mycket bättre sätt. Vi lever längre. Vi blir piggare och är friskare.
    Så jag funderar mycket på vad jag av ren slöhet ger mina fiskar och vad jag kunde ge istället. Var hittar jag det där receptet med ärtmixen? Någon som vet?
    Här är förresten en film på min härliga diskushane som har insett att körbärsräkorna blir störda av vattenbytet så här blir det räkgodis. Han tål ju allt så vatten under tryck är inget problem om det betyder dukat bord. Diset i vattnet är en slags lerlösning som gör att kloret inte irriterar slemskiktet på just honom:

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...