Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Drömmen om ett Discusakvarium

    Sitter i Diskusrummet och skriver att de är loja och att de hänger. Då plötsligt som på en given signal börjar en hona putsa en plats, men fjäskar för 2 jämnstora hanar? Kamp över allt. Par står och "knycker" med huvudet på flera ställen. Fasiken vad dålig jag är att läsa det som sker och på gång att ske i karet. Hade inte på känn alls. De som jag trodde stod och tryckte visar sig nu mera vakta sitt revir. Sorry folks över mina snurriga inlägg. Jag ligger helt enkelt ett par steg efter mina Diskus, det är alldeles helt klart.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Men om jag nu vill fästa mig vid vad du säger Mats? Så du måste faktiskt lita på att jag inte tycker att du, eller andra för den delen, lägger sig i. Jag vill ha respons och åsikter.
      Upplever inte dina kommentarer som kritiska alls.
      Översätter det du säger egentligen till att ditt förslag är att tagga ner, inte fixa så ofta i karet och att låta naturen ha sin gång. Typ så? Och det oavsett hur det går egentligen
      Ja, lite så som du beskriver det i slutet. Jag får en känsla av att du möjligtvis läser in lite för mycket i de detaljer du ser. Det här är dock en grej jag har full förståelse för.
      Det är oerhört svårt att "ge råd" när det finns så många olika sätt att förhålla sig till just Discus. Jag håller dessa fiskar på ett sätt, och andra har helt andra parametrar. Det var otroligt intressant att lyssna på hur Tony gör med sina Discusar - vad han exempelvis hade för input på Stendker o.s.v.

      Jag hade inte skrivit det jag gör nu om du till exempel skulle ha fram flera par, odla på dessa och bedriva avel o.s.v. Men nu handlar det mer om ett fint kar som gärna skall få en mognad och balans, där Discus ingår som ingrediens. Som du själv skriver; att låta karet och fiskarna landa, och få komma in i en lunk.
      Givetvis skall du köra på regelbundna vattenbyten och, så att säga, underhålla en "ren" miljö - men kanske kan du "lugna ner" karet med den gängse regeln att byta 25-30% vatten en gång i veckan - typ? Har du fått speciella skötselråd av Tony, skall du så klart hålla dig till dessa.

      Hur det går, vet vi inte - utan det får varje dag utvisa. Man får helt enkelt hålla en lugn och balanserad, daglig koll.
      Själv förhåller jag mig till Discus på exakt samma vis som alla andra ciklider.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Ja, lite så som du beskriver det i slutet. Jag får en känsla av att du möjligtvis läser in lite för mycket i de detaljer du ser. Det här är dock en grej jag har full förståelse för.
        Det är oerhört svårt att "ge råd" när det finns så många olika sätt att förhålla sig till just Discus. Jag håller dessa fiskar på ett sätt, och andra har helt andra parametrar. Det var otroligt intressant att lyssna på hur Tony gör med sina Discusar - vad han exempelvis hade för input på Stendker o.s.v.

        Jag hade inte skrivit det jag gör nu om du till exempel skulle ha fram flera par, odla på dessa och bedriva avel o.s.v. Men nu handlar det mer om ett fint kar som gärna skall få en mognad och balans, där Discus ingår som ingrediens. Som du själv skriver; att låta karet och fiskarna landa, och få komma in i en lunk.
        Givetvis skall du köra på regelbundna vattenbyten och, så att säga, underhålla en "ren" miljö - men kanske kan du "lugna ner" karet med den gängse regeln att byta 25-30% vatten en gång i veckan - typ? Har du fått speciella skötselråd av Tony, skall du så klart hålla dig till dessa.

        Hur det går, vet vi inte - utan det får varje dag utvisa. Man får helt enkelt hålla en lugn och balanserad, daglig koll.
        Själv förhåller jag mig till Discus på exakt samma vis som alla andra ciklider.
        Om vi tar det om Tony, så har han gett exakt samma råd som du . Eftersom karet är så stort så skulle det räcka med vattenbyte en gång i veckan 25-50%.
        På grund av min stora erfarenhet av att hålla just Diskus så har detta ändrats i min skalle till var 4:e dag.
        Så kan det gå till i en Duracellhjärnas skalle fortare än en gris blinkar

        Ska grunna på det här med nertaggning och får se om jag lyckas med det.
        Passérkort till Diskusrummet med tidslås kanske?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          Drömmen om ett Discusakvarium

          Följer tråden hela tiden och det är riktigt härligt att återuppleva sin första tid med diskus genom dig. Känner igen mångt och mycket som du funderar över.

          Tänkte bara kommentera Tony's råd om vattenbyte 25-50% i veckan. För mig låter det som ett utmärkt råd när det gäller relativt fullvuxna fiskar. Har man sedan L-malar som käkar trä kanske jag hade kört 30% vattenbyte var tredje till femte dag istället. Mest för att malarna skiter massor. Har själv både L191 och L271 och de är rena bajsmaskinerna.
          Du är helt klart på rätt linje med dina rutiner
          , bara att köra på.
          Discus for life

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Om vi tar det om Tony, så har han gett exakt samma råd som du . Eftersom karet är så stort så skulle det räcka med vattenbyte en gång i veckan 25-50%.
            På grund av min stora erfarenhet av att hålla just Diskus så har detta ändrats i min skalle till var 4:e dag.
            Så kan det gå till i en Duracellhjärnas skalle fortare än en gris blinkar

            Ska grunna på det här med nertaggning och får se om jag lyckas med det.
            Passérkort till Diskusrummet med tidslås kanske?
            Aha, OK!
            Nja, jag tycker inte du behöver tänka i termer som att du måste hålla dig från akvariet, du sitter säkert - som jag - limmad vid burkarna periodvis.
            Däremot kanske ett litet plastat passerkort till området under täckglasen kan vara lämpligt?

            Jag vet hur det är - har varit där själv, detta med att man tittar på varje mikroskopisk detalj.
            Så fort det är något man känner sig osäker på, så går hjärnan igång och tankar som; "skall jag kanske byta vatten?", "helvete, den kliade sig en gång, nu får jag nog medicinera", "Fan, en av dom står och trycker vid den där roten, jag måste möblera om karet", "Satiken, det sitter en liten vit prick på en av fenorna, nu är det svamp eller vita pricken, här måste saltas och höjas temp till 38°C" - o.s.v. tills man utvecklar ett stöddigt magsår eller får läggas in på hospital...

            Självklart skall man ha koll och vara uppmärksam - ett, tu, tre så händer det något, och då kan det vara bra att sätta in någon åtgärd.
            Jag hade liknande beteendemönster när jag skaffade mina första discusar, men märkte snabbt att fiskarna blev mycket lugnare och mer harmoniska om jag var det - och framför allt lät bli att hela tiden pilla, dona och rota runt i baljan.
            Det tog ett tag, men det gick - att lära sig att förhålla sig till discushållning, precis på samma sätt som till all annan fisk.

            Du håller på att skaffa dig stor erfarenhet, och de här lite "oroliga" tendenserna tror jag snart att du har mattat av betydligt!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Johnny jag kan säga, att mina guldkorn beter sig på exakt samma sätt som dina.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ni ska verkligen ha ett stort tack Anders, Inger, Mats och Roger
                Det blir så lätt med just Diskus lite fjortis-varning på ens ängsliga tankar. Att då få era erfarenheter är guld värt Räknar med att så småningom åtminstone passera en 16-åring mentalt i detta med Diskus.
                Det kommer då att firas ordentligt.
                När jag förstår att jag gör en resa ni andra gjort och de som kommer att skaffa Diskus framöver kommer att göra, så känns det nog snarare intressant än nojigt.

                Det kan hända att det just på grund av den levande trä-fräsen i karet behöver byta vatten något oftare än en gång i veckan. Nu är ju min orangeprickiga Pleco förlåten. Även om jag tror han egenhändigt skulle kunna göda ett helt koloniområde vad gäller gödsel.
                Hade jag vetat detta hade jag kanske valt att leva utan träfräs.

                Men på något sätt känns det lite efter att ha smält det hela lite att det inte kanske är om jag byter vatten per 4 eller 7 dagar som är grejen utan mera om det är drivet av ängslan eller insikt. Är man ängslig blir det ett spänt småplockande med karet är det en insikt/kunskap så gör det man ska och skippar annat överdrivet rotande.

                Så just nu är det nog mera matfrågan som är grejen som är kvar, men den känner jag mig faktiskt inte orolig för eftersom de allt mer börjar komma fram när det är matdags. De glor intresserat på maten men verkar ha glömt själva tuggreflexen. Det lustiga är att det som smäller högst med totalt 4 ätande Diskus var Tetra Bits som lagts i blöt i Aqua-Kraut.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Gôtt att höra/läsa, Johnny!
                  Jag hade ju en likadan mal som du har nu, i 540-karet där RT:arna gick. Men jag märkte inte att det blev så skitigt, speciellt inte för att byta vatten var fjärde i stället för var sjunde dag... Nu lät jag ju det karet bli riktigt bra genom att byta vatten kanske en gång i månaden istället. Discusarna bökade runt i mulmen, plockade och trivdes.
                  Nu skall du inte göra som jag gör, utan hitta din egen stil på det hela. Snart blir du byx... jag menar Discusmyndig!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Tack själv Bluewing, för att du berättar om dina nojor - kunde inte ha sagt det bättre själv. Nu får det bli ett slut på dessa nojor "dom är som vilka ciklider som helst" - inte att förglömma. Vi har bägge kar med utmärkt filtrering, jag tror det räcker med VB en ggr/vecka.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Kloka ord. Sedan kanske inte allt som tas upp är nojor utan mera frågor som jag vill vända och vrida på. Det betyder inte att jag har nya rutiner varje dag för mina fiskar om ni nu trodde det Tycker att frågor är ett utmärkt sätt att förstå mera.
                      Jag släppte ju i dem på tisdag natt egentligen förra veckan och de har haft normala rutiner i en vecka och från igår så börjar de bete sig som ciklider gör mest, med den skillnad att de är så himla nyfikna vad som sker utanför akvariet. Det har inneburit att både fru och gäster (dotter med partner) som bott här under veckan tillbringat allt mer tid med akvariet med Diskusarna under tiden jag varit och jobbat i veckan. Så fort det är gäster så glider de flesta Diskusarna fram och kollar in folket. Det sista min dotter sade i samband med hejdå-kramen var: -jag tycker om dina nya fiskar. Har varit uppe och tittat på dem ofta. En av dem ska heta Alfred (tror det är en hane som ibland har lite rött mellan det turkosa som är en fegis som börjat bli lite kär i en hona som å andra sidan är lite betuttad i två helt andra hanar). Så nu börjar namnen komma så smått. Känner nu igen nästan alla. Tycker de är väldigt olika egentligen.
                      Även min prilliga Flat-tik sitter ibland framför akvariet och kollar in just Diskusarna.

                      Så lugnet lägger sig faktiskt här hemma kring Diskusburken Idag blir det djupfryst Artemia på menyn för dem. Att skaffa Diskusar är nog bland det bästa besluten jag tagit.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Goda ord, mannen!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Här är en film vad som händer nu med Discusarna. Det började bara hända grejer i karet när jag skulle sätta upp kameran på stativ. Fixar du en skakig bild med speglingar och tittar igenom den så ser du underhållningen som pågår i karet
                          Parbildningen i akvariet har börjat. Flera individer skapar revir.


                          Senare fortskred lekinledningen efter filmen.
                          Här syns inledningsvis honan med äggläggningsröret framme. Sista bilden är ett par som har motsatta sidan:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0003 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,2 KB
ID: 2148973Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,1 KB
ID: 2148974Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,3 KB
ID: 2148975
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av Bluewing; 17 August 2013, 15:11.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Drömmen om ett Discusakvarium

                            Nu har de lagt en romkaka. Riktigt kul!
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Så kul med filmen Johnny, det är som en spegling av invånarna i mitt kar. Vilka vackra fiskar du äntligen har i ditt discuskar.
                              Mina Cobolter är nu inne på dag sex här hos mig, en av dom åt lite från början men sen var det stopp. Fast jag vet ju hur dom kan vara, så förhoppningsvis kommer hungern smygande till slut...

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Sv: Drömmen om ett Discusakvarium

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Nu har de lagt en romkaka. Riktigt kul!
                                Grattis Då kan du väl va säker på att dom trivs iaf

                                Kommentar

                                Arbetssätt...