Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Johnny! Lite semester nu ett par dagar skulle väl sitta fin-fint, eller hur? - speciellt för Discusarna!
    Ta frugan med dig och åk på en go' utflykt - eller kanske en sväng till IKEA, det brukar gå hem!

    Jag skojar lite med dig nu, Johnny! Men ändå - ditt akvarium är med största säkerhet ett av Nordens mest välskötta kar i nuläget - men låt allt vila nu, tänk inte så mycket på flöden från filter, nattljus (av vilken anledning då kan man undra..?) och annat. Bara låt karet och framför allt fiskarna få pusta ut! Så kan du passa på att pusta ut lite själv också!

    (Du vet säkert att jag enbart menar väl.)

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Jo jag vet Mats och jag vet att du menar väl och det är så sant det du säger. Jag gillar det där när du säger ett förslag på hur jag kan tänka För en stund sedan i morse så sa jag till Carina (frun) att jag tror jag måste släppa Diskusarna ett tag nu. Nu är de i karet. De måste sköta sig själva lite nu. Jag ansvarar för mat och vattenbyten ett tag bara. Tror det blir bra för alla Du har en bra radar du, Mats.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Jo jag vet Mats och jag vet att du menar väl och det är så sant det du säger. Jag gillar det där när du säger ett förslag på hur jag kan tänka För en stund sedan i morse så sa jag till Carina (frun) att jag tror jag måste släppa Diskusarna ett tag nu. Nu är de i karet. De måste sköta sig själva lite nu. Jag ansvarar för mat och vattenbyten ett tag bara. Tror det blir bra för alla Du har en bra radar du, Mats.

        Way to go, Johnny!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Bara för att du skall få lite perspektiv på grejerna...
          Jag skippar att lägga in ytterligare en film på de 16 VF Nahmunda Red-discusarna som gick i 960-karet, vattenbyte ungefär en gång i månaden, full blast från filtret, rätt ner i karet, inga knasiga nattlampor o.s.v.

          Jag väljer i stället att lägga in ytterligare en film på ett av de tre lekparen rödturkar som gick i 540-karet, vattenbyte ungefär en gång i månaden, full blast från filtret, rätt ner i karet, inga knasiga nattlampor o.s.v.

          Jag säger inte att man skall göra såhär, bara att det går utmärkt. Lugnt och fint - inga stressmoment.


          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Vet inte hur du gör Mats, men dina kommentarer biter bra på Duracellkaniner. Måste vara en medfödd egenskap
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Vet inte hur du gör Mats, men dina kommentarer biter bra på Duracellkaniner. Måste vara en medfödd egenskap
                Jag vet hur det är, men har fått inse under åren att de uppladdningsbara batterier man har, måste laddas upp ibland...

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Njaa... Johnny, nu menade jag ju inte att du skulle ta "lite semester" från tråden. Upp med lite sköna bilder och filmer nu!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Njaa... Johnny, nu menade jag ju inte att du skulle ta "lite semester" från tråden. Upp med lite sköna bilder och filmer nu!
                    Jag trodde nog inte heller att det var besöksförbud som gällde Det var mera så att jag var så himla övertaggad kring detta så vårt snack tidigare hjälpte mig att släppa taget om Diskusen. Åh det var så himla skönt att inte tänka på dem ett tag.... så nu är balansen återställd.
                    När jag nu kom hem efter jobbet så möttes jag av alla 10, fullt lysande turkosblå, helt utan ränder. Åh de är så himla fina så man blir knäsvag (det blev lite tjejigt där men det får stå så).
                    Hade idag fått frystorkad tubifex och Artemia från Tony. Lät det ligga i blöt med lite Aqua-Kraut som i denna kombo ska vara lite som en oxfilét för Diskusarna.
                    Nu åt en för första gången rejält Två testade lite och resten glodde nyfiket. Så idag skiner solen på Diskusgatan.
                    Låter dem få vänja sig vid karet ifred lite. Så just idag blir det inga bilder. Men du kan ju langa in någon liten godbit kanske?

                    Lägger in en bild på några vildfångade hos Tony som var riktigt fina. Lite häftigt när man ser hur mycket av teckningen på mina blå-turkos finns ursprungligen.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0076.jpg
Visningar: 1
Storlek: 185,3 KB
ID: 2148854
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Jag trodde nog inte heller att det var besöksförbud som gällde Det var mera så att jag var så himla övertaggad kring detta så vårt snack tidigare hjälpte mig att släppa taget om Diskusen. Åh det var så himla skönt att inte tänka på dem ett tag.... så nu är balansen återställd.
                      När jag nu kom hem efter jobbet så möttes jag av alla 10, fullt lysande turkosblå, helt utan ränder. Åh de är så himla fina så man blir knäsvag (det blev lite tjejigt där men det får stå så).
                      Hade idag fått frystorkad tubifex och Artemia från Tony. Lät det ligga i blöt med lite Aqua-Kraut som i denna kombo ska vara lite som en oxfilét för Diskusarna.
                      Nu åt en för första gången rejält Två testade lite och resten glodde nyfiket. Så idag skiner solen på Diskusgatan.
                      Låter dem få vänja sig vid karet ifred lite. Så just idag blir det inga bilder. Men du kan ju langa in någon liten godbit kanske?

                      Lägger in en bild på några vildfångade hos Tony som var riktigt fina. Lite häftigt när man ser hur mycket av teckningen på mina blå-turkos finns ursprungligen.
                      [ATTACH=CONFIG]63266[/ATTACH]
                      Det var härligt att höra att du har återfått lite balans, att karet får stå en aning ifred och att de börjat käka så smått. Snart har du tio matvrak som mer eller mindre kommer att hoppa ur baljan när du kommer nära - vänta bara!

                      Jag var ju rikskorkad som inte köpte lite sånt där sauerkraut mit pommes und mayo till fiskarna när vi var hos Tony, men jag skall beställa det på hans shop. Det kommer säkert N. gracilisarna att gilla - funderar på att ta hem mitt gamla lekpar (och yngel) av N. leleupi också medan jag ändå håller på.

                      Vi skall se om jag hitta någon liten godbit - kanske på samma Hecklar som du la in, ja, det blir fränt - och en bild på några av de 16 st. VF Nahmundorna - bara för att!
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        De där Nahmundorna tycker jag har så infernaliskt snygg kroppsfärg. Lite brunröd till honungsfärg nästan. Skitsnygg!!!

                        Det som händer allt oftare i mitt kar är att de liksom glider i sär och idag tycker jag det är tre grupper, ibland 4. Har aldrig tidigare haft en fisk som varierar sitt beteende så oerhört mycket. Något de blir förbaskat nyfikna på ibland är alla körsbärsräkor som kryper runt i karet.
                        Sedan har de ju numera (tyvärr) upptäckt alla gömslen jag skapat. Ibland ser jag inte en Diskus i karet. Men sätter jag mig framför så glider de läckert fram mellan rötterna.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          De där Nahmundorna tycker jag har så infernaliskt snygg kroppsfärg. Lite brunröd till honungsfärg nästan. Skitsnygg!!!

                          Det som händer allt oftare i mitt kar är att de liksom glider i sär och idag tycker jag det är tre grupper, ibland 4. Har aldrig tidigare haft en fisk som varierar sitt beteende så oerhört mycket. Något de blir förbaskat nyfikna på ibland är alla körsbärsräkor som kryper runt i karet.
                          Sedan har de ju numera (tyvärr) upptäckt alla gömslen jag skapat. Ibland ser jag inte en Diskus i karet. Men sätter jag mig framför så glider de läckert fram mellan rötterna.
                          Ja, det skall sägas direkt - färgen på just den där bilden är lite förstärkt, jag höll på med en jädrans massa "warm colour"-inställningar på kameran när den var ny och så är det en förfärlig superblixt, rakt på... numera kör jag kameran neutralt inställd - blir bäst så! Ser du förresten att de har lite ränder på sig? De fick de ofta när jag donade med kameran precis inpå dom - men de var inte det minsta stressade.

                          Ja, dina Discusar kommer nog att försöka sig på att nappa någon liten räka någon gång. Nahmundorna åt upp hela mitt bestånd med pygmécorysar...
                          Här är några bättre bilder - och kolla på hur en pygmécory sitter i käften på en av dom...
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ok då var det kameran som ställde till det. Men faktiskt fanns några i det bakre karet hos Tony som hade just den bottenfärg jag beskrev
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • KristianE
                              • April 2012
                              • 1443

                              Alltså, fan, jag måste ju erkänna att jag blir lite sugen när jag ser den här typen av bruna mer "naturliga" discusar....
                              Det gjorde väl inte saken bättre att jag var på Aquaria i dag och helt plötsligt dök det upp en stor fläskig en i deras SA damm/akvarum som bara är mysigt och för mörkt för att fota...
                              //Kristian
                              Följ mitt 1440l SA projekt på
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Ursprungligen postat av KristianE
                                Alltså, fan, jag måste ju erkänna att jag blir lite sugen när jag ser den här typen av bruna mer "naturliga" discusar....
                                Det gjorde väl inte saken bättre att jag var på Aquaria i dag och helt plötsligt dök det upp en stor fläskig en i deras SA damm/akvarum som bara är mysigt och för mörkt för att fota...
                                Vänta ett tag så är det bara Gymnogeophagus som gäller.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...