Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Nu har jag glott rejält på dessa filmer. Tack än en gång för dem Maths. Kul att ha nya arter att leta info om.
    Det smög sig in ett litet "h" i namnet där, men det gör inget.
    Ja, nu har du lite att fundera på, och det är verkligen angenäma bekymmer.
    L. ocellatus är ganska territoriella (om man jämför med exempelvis multifasciatus) och det kan bli rejäla fajter om de inte får tillräckligt med yta att bilda revir på. Men börjar man med en mindre grupp så brukar det bli bra.
    Jag hade 4+4 i ett kar på runt 100 liter, och det var minst 1+1 för många. (finns någon gammal tråd om dessa någonstans).
    Vad du än väljer för art/arter skall det bli kul och intressant att följa ditt T-äventyr.

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Märker att just Lamprologus Ocellatus känns extremt lockande!
    Bra val tycker jag, en mycket vacker fisk

    Lämna en kommentar:


  • Mu(sic)
    svarade
    Åååh jag vill ha ett "sesskar" [emoji7]ett Lido till.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Japp, det hade jag glömt, Inger. Sorry

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Japp det är det, Inger. Vad är det som gör att du själv inte testat Tanganyika då du egentligen haft naturligt Tanganyikavatten? Tittar du t.ex. på filmen med Lamprologus Ocellatus Gold så är de ju inte mindre charmiga än en Apistogramma t.ex.?
    Ser du på ögonen t.ex. som på denna så kan man ju inte bli annat än lite småkär?
    https://www.youtube.com/watch?v=_a42ECV19nM
    Jag har ju haft prinsessor Johnny, har du glömt det . Mats var det som inspirerade mig då med sitt "sesskar"
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Oj, här var det filmtajm .

    /Inger
    Japp det är det, Inger. Vad är det som gör att du själv inte testat Tanganyika då du egentligen haft naturligt Tanganyikavatten? Tittar du t.ex. på filmen med Lamprologus Ocellatus Gold så är de ju inte mindre charmiga än en Apistogramma t.ex.?
    Ser du på ögonen t.ex. som på denna så kan man ju inte bli annat än lite småkär?
    Senast redigerad av Bluewing; 25 October 2015, 06:38.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Märker att just Lamprologus Ocellatus känns extremt lockande!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Oj, här var det filmtajm .

    /Inger

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Här är lite snäckskalslekare-inspirations-godis!
    Jag skippade compresiceps i detta svep.


    Finns många varianter (givetvis) från olika områden: Chaitka, Ikola, Katabe, Kigoma, Lunangwa, M’toto, Mzwema o.s.v.


    Lamprologus, brevis, Congo, tanganyika, aquarium, shell



    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp



    A couple of Lamprologus calliurus during their spawning.



    My Lamprologus Multifasciatus colony of aprox. 40 Lamprologus Multifasciatus.






    lamprologus sp. ornatipinnis zambia, Lamprologus (Organism Classification), Tanganyika (Dated Location), Lamprologus Ornatipinnis (Organism Classification), aquarium, tanganjika



    Ich habe meine Schneckenbuntbarsche (Neolamprologus similis) ein knappes Jahr mit der Videokamera begleitet. Das Video zeigt das ausgeprägte und typische Soz...


















    www.destin-tanganyika.com / Une tranche de vie de Telmatochromis bifrenatus, cichlidé du lac Tanganyika.











    Ja, det var några stycken.
    Nu har jag glott rejält på dessa filmer. Tack än en gång för dem Mats. Kul att ha nya arter att leta info om.
    Senast redigerad av Bluewing; 25 October 2015, 09:17.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av simpson
    Det finns några olika 'grundbeteenden hos snäckskalslekarna, detta påverkar inredningen en hel del.

    Koloni - tex similis och multifasciatis, de lever i sora snäckskalssamlingar. Tyvärr ser man ofta bilder med 4 snäckskal och 4st multisar i akvarium. Men fyll i princip hela botten med 2-4 lager snäckskal... De gräver, de vrider snäckskal bla bla

    Parlevande - brevis, honan och hanen delar snäckskal

    revir - flera olika, en hane har kanske 3-5 snäckskal och försöker locka över honor och hålla andra hanar borta. Kan behöva lite plats mellan skalhögarna för att inte få världskrig

    tjuvande - callipterus eller callierius någonting. hanarna bygger högar med skal, snor även skal från varandra. Finns det många tänkbara fruar och grannens fru kommer med i skalet blir hon utslängd...

    Så ifrån stor snäckskalsbädd till några spridda stora högar med skal till enstaka skal. Det finns flertal andra fiskar som kan samleva men beror lite på vilken art du väljer. Tror flertalet kan livnära sig på 'animaliska' flingor utan problem.




    Det är ju inte så svårt att 'matcha' vattnet mot fiskarna, en matsked bikarbonat vid vattenbyte fixar vattnet.



    undvik dock flera snäckskalslekare i samma kar, tills du vet vad det handlar om. Men rätt vald kompletterande fisk som inte konkurrerar om samma plats blir finfint.



    aquatropik i Sala har en hel del Tanganyika, kan även ta hem. Ciklidhobby i Nol och Sandby är väl också stora.
    Tack för att du delar med dig Rolle. Satt och glodde ordentligt på Mats filmer när du skrev. Du gav mig rejält med svar i ett och samma inlägg. Det uppskattas!

    Som jag tänker nu så kommer jag att bygga inredning och snäckskalsmängd utifrån den art jag får tag i. Ska försöka komma iväg till Sala för att se vad de har, men ringer innan. Det är lätt att bli förälskad när man väl är i butiken. Men för egen del så vill jag gärna hinna läsa in mig på arten innan jag köper. Kommer också testa att höra vad akvarielagret har i lager i Stockholm.

    Innan det har jag lite att fixa. Fånga en miljon endlers och att utlokalisera de övriga fiskarna till kar de passar in i. Föra över inredningen till diskuskaret eller kanske jag ska börja säga Jordätarkaret?

    Himla kul att tänka i nya banor.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Olalaa.. Så mycket härliga grejer att läsa om och filmer, ja dessa skall plöjas igenom

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Tänkte nu inte pyttipanna i ett kar utan mera att det finns flera arter att välja på även i ett mindre kar [emoji6] Nu inser jag att det första bekymret blir faktiskt att få tag i dem. Lokalt är det snustorrt på snäcklekarfronten.
    Ah, jag missförstod!
    Det finns, såklart, många olika arter och varianter att välja mellan.
    Jag har kontakter här, i den lilla staden GBG - säg mig vad du letar efter, så hittar jag!

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Ja då har vi någon ny projekt tråd att se fram emot när det blir dags. Ska bli kul att följa då jag inte känner till arten snäckskalslekare.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Sala är ju nära Västerås. Tack för tipset [emoji106]

    Lämna en kommentar:


  • simpson
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    När det gäller snäckskalslekare så är jag nog en mogen Bambi på i varje fall tunn is dvs. jag vet inte vad jag borde starta med?
    Håller på att läsa in mig så smått på deras behov gällande inredning etc. och hart än så länge ingen inre bild av hur det ska se ut. Vet mer hur jag inte vill att det ska se ut dvs. ingen sandmanege med utströdda snäckskal jämnt fördelade. Vill ha höjd och någon slags naturlig illusion av djup i karet. Går det över huvud taget? Lido 125 kan kanske bli bra genom att det är en fyrkantig plats med hyggligt djup. Men hur få till det på höjden? Någon därute som har en bild eller idé om det.
    Har tittat runt på snäckskalslekare och märker ju att det finns en del men flera som är snarlika dvs. "samma" fisk men i olika färgställning. Så där ligger väl också en frågeställning om det verkligen är samma beteenden eller om det finns individuella skillnader. Är fodret lätt/svårt?
    Hur som helst så känns det kul att få en pirrig nybörjarkänsla.
    Garra Flavatra i det här karet får flytta till mitt 450 Garra-kar Några L-malar får gå till diskuskaret. Endlers invasionen lägger jag i separat kar och skänker bort.
    Finns någon mindre Tanganyika som kan hålla till i mellanzon eller högre upp?
    Det finns några olika 'grundbeteenden hos snäckskalslekarna, detta påverkar inredningen en hel del.

    Koloni - tex similis och multifasciatis, de lever i sora snäckskalssamlingar. Tyvärr ser man ofta bilder med 4 snäckskal och 4st multisar i akvarium. Men fyll i princip hela botten med 2-4 lager snäckskal... De gräver, de vrider snäckskal bla bla

    Parlevande - brevis, honan och hanen delar snäckskal

    revir - flera olika, en hane har kanske 3-5 snäckskal och försöker locka över honor och hålla andra hanar borta. Kan behöva lite plats mellan skalhögarna för att inte få världskrig

    tjuvande - callipterus eller callierius någonting. hanarna bygger högar med skal, snor även skal från varandra. Finns det många tänkbara fruar och grannens fru kommer med i skalet blir hon utslängd...

    Så ifrån stor snäckskalsbädd till några spridda stora högar med skal till enstaka skal. Det finns flertal andra fiskar som kan samleva men beror lite på vilken art du väljer. Tror flertalet kan livnära sig på 'animaliska' flingor utan problem.


    Ursprungligen postat av Bluewing
    Jag har redan fått en feeling, Mats. Så jag kommer att göra så med det karet. Tycker det ska bli kul att testa dem. Som det nu är har jag två Lido med samma inredning så jag behöver vakna till med lite nya arter helt enkelt. Ett villkor är däremot att arten är hyggligt robust. Nu har jag förstått att det är så med snäcklekare. Vattnet här är ju för mjukt men PH är perfekt. Är de känsliga för om vattnet är lite mjukt?
    Det är ju inte så svårt att 'matcha' vattnet mot fiskarna, en matsked bikarbonat vid vattenbyte fixar vattnet.

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Keep it simple duger bra för mig [emoji108] ciklidsand ska inköpas.
    Hmm när jag läser om Tanganyika inser jag ju att jag kan ha fler arter. Spännande !
    undvik dock flera snäckskalslekare i samma kar, tills du vet vad det handlar om. Men rätt vald kompletterande fisk som inte konkurrerar om samma plats blir finfint.

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Tänkte nu inte pyttipanna i ett kar utan mera att det finns flera arter att välja på även i ett mindre kar [emoji6] Nu inser jag att det första bekymret blir faktiskt att få tag i dem. Lokalt är det snustorrt på snäcklekarfronten.
    aquatropik i Sala har en hel del Tanganyika, kan även ta hem. Ciklidhobby i Nol och Sandby är väl också stora.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...