Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Nu måste jag fråga, trots att jag kan blir dumförklarad, men... Är det just discus som har problem med att andas med en gäle? Varför, när, vad utlöser det osv... Det skulle jag vilja veta för jag har inte sett det någon gång på varken discus ( kan vara så att jag inte förstått med) eller på någon annan fisk ad jag vet.
    Eftersom jag tror vårt IQ är jämbördigt, Pia så frågar jag mig samma sak. Men vad jag förstått så är det ibland mer en stressreaktion, ibland tecken på nåt dåligt. Men vanligaste åtgärden är ju att byta vatten mer, så det är nog ingen stor grej. Om det nu inte är en hane och han bara kan göra en sak i taget. Då blir det ju mer testosteronberoende det hela. tror alla honor alltid andas med två gälar. Han kanske glömmer ena bara?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Eftersom jag tror vårt IQ är jämbördigt, Pia så frågar jag mig samma sak. Men vad jag förstått så är det ibland mer en stressreaktion, ibland tecken på nåt dåligt. Men vanligaste åtgärden är ju att byta vatten mer, så det är nog ingen stor grej. Om det nu inte är en hane och han bara kan göra en sak i taget. Då blir det ju mer testosteronberoende det hela. tror alla honor alltid andas med två gälar. Han kanske glömmer ena bara?
      Ja, det stämmer säkert att det är hannarna som "glömmer" att andas ordentligt när de ser honorna

      Hoppas någon kan ge oss ett mer "riktigt" svar på det hela
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Karhunen
        • July 2007
        • 177

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Japp, det är alldeles för durt och man blir alldeles för berörd, oroad och alldeles väck i skallen av Diskus. Så det är egentligen fullständig idiotiskt att skaffa Diskusar. Man måste vara helt totalt knäpp för att fullfölja en sådan plan.
        Tyvärr passar allt detta in på mig
        Är du lika puckad som mig, så... varsågod Karhunen!
        Haha! Ja det måste väl vara sant..!
        Ja, jag är väl det, Du ser ju mitt namn, Karhunen. Är stolt finne, å vi är väl allmänt knäppa överlag..! Så det bör ju passa in väldigt lätt...! =) Väldigt lätt..! hahaha!
        Med vänlig hälsning, Markus

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Drömmen om ett Discusakvarium

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Ja, det stämmer säkert att det är hannarna som "glömmer" att andas ordentligt när de ser honorna

          Hoppas någon kan ge oss ett mer "riktigt" svar på det hela
          Har skickat pm till DRS discus rescue squad så vi får se om det går att bli klokare på det hela.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Eftersom jag tror vårt IQ är jämbördigt, Pia så frågar jag mig samma sak. Men vad jag förstått så är det ibland mer en stressreaktion, ibland tecken på nåt dåligt. Men vanligaste åtgärden är ju att byta vatten mer, så det är nog ingen stor grej. Om det nu inte är en hane och han bara kan göra en sak i taget. Då blir det ju mer testosteronberoende det hela. tror alla honor alltid andas med två gälar. Han kanske glömmer ena bara?
            Haha du är kul du.
            Johnny, jag tror att det finns ett grundrecept på räkmix i "matkategorin" här på forumet. Slarviga jag, har slarvat bort mitt eget recept. Jag gjorde ett eget hemkok (använde det jag hade hemma). Kommer inte ihåg proportionerna riktigt. Det jag använde var i alla fall, ½kg oskalade räkor, frysta gröna ärtor (en del använder spenat också), torsk och D-50 Plus (lurar man i dom lite torrfoder också). Jag tillsatte även lite fiskvitaminer
            Annars kan du fråga Anders om recept.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Jag vet inte om det kan sägas vara utrett det där med en gäle, men så här skriver DRS:
              Av någon anledning gör de detta till och från. Alla mina discusar har gjort så titt som tätt.
              Värre är det när de andas med stooora gälrörelser, så att locken riktigt fladdrar ut och de "flåsar" - då är det något galet på gång.
              Så, faktum är att jag helt enkelt inte vet varför de ibland stänger igen ena gällocket - till slut uppmärksammar man inte detta, utan kollar på helt andra faktorer - som till exempel trivsel och utmobbning och liknande grejer.


              ​Kloka tankar som jag själv väljer att lita på direkt.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Jag vet inte om det kan sägas vara utrett det där med en gäle, men så här skriver DRS:
                Av någon anledning gör de detta till och från. Alla mina discusar har gjort så titt som tätt.
                Värre är det när de andas med stooora gälrörelser, så att locken riktigt fladdrar ut och de "flåsar" - då är det något galet på gång.
                Så, faktum är att jag helt enkelt inte vet varför de ibland stänger igen ena gällocket - till slut uppmärksammar man inte detta, utan kollar på helt andra faktorer - som till exempel trivsel och utmobbning och liknande grejer.


                ​Kloka tankar som jag själv väljer att lita på direkt.
                Jag köper det svaret rakt av och tycker det är väl värt att tänka på, lägger det i minnesbanken för framtida bruk
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Holy Shit!!! Sitter med hög puls upp i öronen just nu. Bytte vatten i karet och då drog sig några undan i bakgrunden. Nåt hände där. Det såg ut som om någon Discus tryckte till en annan och sedan blev det total kalabalik. Så vänstra inredningen är lite justerad om man säger så. Det syns på huden att flera Diskusar skrapat i skinnet mot rötterna. Jag har sådan adrenalinhalt så att det dunkar i öronen.
                  Jag har ju sett dem som loja hundvalpar tror jag. Men sett en annan sida nu. Efter detta så är gruppen uppdelade i 2 delar och ligger och trycker just nu. Stor fisk som fajtas blir ju fasiken rena omplanteringen. Gruset flög omkring. Huvva.. Vilka krafter.
                  Det är som om alla är totalskärrade efteråt.

                  Jag också...
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    När det sedan blev tillräckligt uppskruvat i karet så var det lite som att ha en skenande buffelhjord i ena hörnan.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Holy Shit!!! Sitter med hög puls upp i öronen just nu. Bytte vatten i karet och då drog sig några undan i bakgrunden. Nåt hände där. Det såg ut som om någon Discus tryckte till en annan och sedan blev det total kalabalik. Så vänstra inredningen är lite justerad om man säger så. Det syns på huden att flera Diskusar skrapat i skinnet mot rötterna. Jag har sådan adrenalinhalt så att det dunkar i öronen.
                      Jag har ju sett dem som loja hundvalpar tror jag. Men sett en annan sida nu. Efter detta så är gruppen uppdelade i 2 delar och ligger och trycker just nu. Stor fisk som fajtas blir ju fasiken rena omplanteringen. Gruset flög omkring. Huvva.. Vilka krafter.
                      Det är som om alla är totalskärrade efteråt.

                      Jag också...
                      Bluewing, jag bara älskar din tråd, trots att du nu har både hög puls och adrenalinproblem. "Loja" hundvalpar. Vad hände tror du. Kanske någon kom för nära "bossen", eller att dom blev skrämda?

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Det kan bli lite sånt här nu när de är nya. Om de andas med en gäle ibland spelar oftast ingen större roll. Ibland kan de även ha mindre skador på sidorna om de kört på något eller rent av bråkat med varandra. De biter ju varandra ibland så det blir märken. De har bitit mig i fingrarna ibland och det är rätt bra kraft i deras små käftar får man säga. ^^ Men det blir mycket bitsår på sidorna när de håller på med sin rangordning i början. Det är bara kolla så det inte blir värre infektioner av det. Men det sköter i 99,99% av fallen sig självt, det är ju ändå helt naturligt beteende. Rusningar t.ex kan bero på många saker. I ditt fall nu är det antagligen bara att de blir lite skrämda. Det kan ta ett tag också som du sa innan de blir vana vid starkt ljus som det faktiskt är i juwels ramper. Sen vet jag inte om du funderat på det här med nattlampa. Jag har ju 3 st LED-lampor som lyser i karet dygnet om, så det aldrig är helt släckt, vilket gör att skillnaderna i ljusnivå inte blir lika stora. Men som sagt, sköt vattnet, se till att filter och sånt funkar bra och ha lite is i magen i början tror jag är bra. Men det är svårt att inte panika för minsta lilla.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Några i karet markerar ibland när de andra kommer nära. När jag bytte vatten så drog de sig undan under en rot, kanske en 5 st. Sedan såg det ut som om en av dem gjorde en attack eller en markering på den trånga ytan och då skulle alla ut därifrån huller om buller och några hade bestäms sig för att simma genom glaset ett tag så sande bara flög. Så jag tror det började som en markering därefter var det som att de skrämde varandra p nåt sätt. Nu är det coolt och lugnt och de kollar runt som om inget har hänt.

                          Det är bara jag som går som en vallhund och rantar och kollar in min för tillfället stillsamma buffelhjord.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Einarsson
                            Det kan bli lite sånt här nu när de är nya. Om de andas med en gäle ibland spelar oftast ingen större roll. Ibland kan de även ha mindre skador på sidorna om de kört på något eller rent av bråkat med varandra. De biter ju varandra ibland så det blir märken. De har bitit mig i fingrarna ibland och det är rätt bra kraft i deras små käftar får man säga. ^^ Men det blir mycket bitsår på sidorna när de håller på med sin rangordning i början. Det är bara kolla så det inte blir värre infektioner av det. Men det sköter i 99,99% av fallen sig självt, det är ju ändå helt naturligt beteende. Rusningar t.ex kan bero på många saker. I ditt fall nu är det antagligen bara att de blir lite skrämda. Det kan ta ett tag också som du sa innan de blir vana vid starkt ljus som det faktiskt är i juwels ramper. Sen vet jag inte om du funderat på det här med nattlampa. Jag har ju 3 st LED-lampor som lyser i karet dygnet om, så det aldrig är helt släckt, vilket gör att skillnaderna i ljusnivå inte blir lika stora. Men som sagt, sköt vattnet, se till att filter och sånt funkar bra och ha lite is i magen i början tror jag är bra. Men det är svårt att inte panika för minsta lilla.
                            Jag har inte is i magen tyvärr, men jag beter mig som om jag hade det, är väl sanningen närmast.
                            Så den där känslo-explosionen inombords märks inte utåt. Så det är inte så att jag slänger mig ner i karet för att reda upp det hela utan står snällt och glor med dunkande puls i öronen. Så jag ändrar inget i karet eller skötsel. De får sansa sig lite sedan ska jag ställa tillbaks växterna efter det hela.
                            Så paniken den får ni ta här på Zoopet - inte karet.

                            Jag har aldrig alla 4 rören tända utan enbart 2 i taget. Jag tänder inledningsvis det främre som är närmast ljuset från fönstret, mitt på dagen den bakre rampen och sedan avslutas det med den främre.
                            Tänker att de vänjer sig så småningom med ljuset och annat.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Yup, de skrämmer varandra ibland, bara hoppas de inte skrämmer varandra allt för mycket så de rusar runt alldeles för mycket så de skadar sig.

                              Du kan ju också försöka göra vattenbyten och sånt där nu i början när det är släckt i karet så blir det kanske lite lugnare. Men det kanske du redan gör. :-)
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Einarsson
                                Yup, de skrämmer varandra ibland, bara hoppas de inte skrämmer varandra allt för mycket så de rusar runt alldeles för mycket så de skadar sig.

                                Du kan ju också försöka göra vattenbyten och sånt där nu i början när det är släckt i karet så blir det kanske lite lugnare. Men det kanske du redan gör. :-)
                                Nej så långt har jag inte tänkt utan trodde det var bäst att de såg vad jag gjorde så den främre rampen var tänd så att de kunde glo från den mörkare baksidan. Jag rör inte runt nåt i karet utan fäster slangen med limklämma och så sköter det sig själv. Fyller på på samma sätt.

                                Men det är som om de har börjat fatta att karet är nytt, så det är som att de reagerar starkare på saker och ting just idag. Det är som om de var lite avtrubbade i början. De har varit lite stingsliga, nyfiknare och känsligare i karet så som det har sett ut.
                                Men är det bättre byta vatten i mörkt kar?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...