Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Drömmen om ett Discusakvarium

    I en annan tråd har jag beskrivit uppstart och skötsel av ett 180l SA akvarium. Det som varit frustrerande är att jag bara har det enda akvariet, men som många vill jag nu ha flera och större akvarium. Men än så länge ligger inte pengarna i byxfickan direkt. Men använder denna tråd för att få drömma och planera innan jag köper det.

    Förutom den inledande handlingen att starta denna tråd har jag öppnat ett konto på internetbanken som heter Diskusakvariet. Där ligger nu 100 riksdaler än så länge. Så man kan säga att drömmen redan är på G. Men målet är att akvariet skall vara igång inom 3-4 år senast. Men ju tidigare desto bättre. men för mig känns det nödvändigt att drömmen får släppas iväg. Annars blir det syrebrist i hjärnan snart. Planera och drömma är ju kostnadsfritt och nu har jag ju redan en inre film i huvudet med Diskusar som är ett lyft, bara det.

    I den förra uppstarten av mitt 180 så har jag av andra fått lära mig mycket om allt från limning av bakgrunder, växtgödning etc. etc. av andra här så jag börjar känna mig lite modigare helt enkelt. Så nu får det bli den riktigt stora drömmen.

    Jag har alltid velat ha Diskus och har tyckt att lek av Diskus när ynglen söker föda från föräldrarnas hudsekret är bland det häftigaste som kan upplevas. Så jag tänkte att det ska bli verklighet av det nu. Men istället för att bara tråna vill jag börja nu. Då har jag tråden att pyssla med så länge i väntan på att det finns pengar att genomföra det hela.

    Hade tänkt mig ett akvarium på åtminstone 500-600 liter. Platsen är redan utsedd. Det skall vara placerat i det rum där jag tränar mindfulness och rummet är lugnt och harmoniskt. Det ligger på övervåningen där jag bor, så det är inte massa spring där..

    När det gäller akvariet så är drömmen att ljuset dimmas upp på morgonen och dimmas ned på kvällen. Säljer själv via jobbet gryningssimulatorer som man kan ställa om i upp eller ned-dimning på 90 min. De styr vanlig belysning så. Men går det att använda det till lysrör. Finns någon form av dimmer som funkar från totalt becksvart för att sedan tona upp lysrörsbelysning?
    Om inte kan jag ju använda den gryningssimulatorn för att styra några halogenspotar så att lysrören tänds först när gryningscykeln är färdig.
    Eller kan LED vara nåt?

    Någon som testat gryning/skymning i burken? Som fått det att funka bra?

    När det gäller filter så Blir det nog en maffig BTN bakgrund med gott om filtermassa och ett powerhead. Såg att PiaJo hade en lösning som jag tror Mats var inblandad i (fattat rätt?) där insuget var via bottenfilterplattor som var placerade under sanden. Just nu känns den lösningen spännande då jag ihop med filtermassan i bakgrunden sulle kunna få ett fungerande ekosystem som skulle kunna funka riktigt länge.
    Är lite svag för den BTN Amazonasbakgrunden med en stor trädstam i mitten. Men ska se om de har andra varianter på det hela.

    När det gäller Diskus sedan så har jag alltid varit särskilt svag för Diskus med mycket blått mönster på kroppen. Testat Diskus en gång i ett 560L och det gick inget bra alls, kan jag säga. Men inser att jag på den tiden inte förstod 10% av det jag nu lärt mig om vattenkemi etc.

    Just nu letar jag efter stabila bra akvarier i den storleken som gärna ska ha en ramp som enkelt kan modifieras. Någon som har tips om var jag ska leta?
    Senast redigerad av Bluewing; 11 November 2012, 08:25.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Låter gott detta! Har för mig att man inte kan dimma lysrör men det kanske har ändrat sig nu. Discus är en jäkla trevlig fisk, hade 2 bruna snakeskin förr.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Satt precis och kollade på film i tråden Diskuslek. Så nu känner jag mig smått sjuk och funderar på att sälja motorcykeln.
      Har du någon bild på dina Snakeskin så man får se hur de ser ut?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Förresten verkar ju Akvastabil ha någon form av dimmer som ska kunna kopplas till deras lysrörsramper. Hittade detta.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          När det gäller akvariet så är drömmen att ljuset dimmas upp på morgonen och dimmas ned på kvällen. Säljer själv via jobbet gryningssimulatorer som man kan ställa om i upp eller ned-dimning på 90 min. De styr vanlig belysning så. Men går det att använda det till lysrör. Finns någon form av dimmer som funkar från totalt becksvart för att sedan tona upp lysrörsbelysning?
          Om inte kan jag ju använda den gryningssimulatorn för att styra några halogenspotar så att lysrören tänds först när gryningscykeln är färdig.
          Eller kan LED vara nåt?

          Någon som testat gryning/skymning i burken? Som fått det att funka bra?


          När det gäller filter så Blir det nog en maffig BTN bakgrund med gott om filtermassa och ett powerhead. Såg att PiaJo hade en lösning som jag tror Mats var inblandad i (fattat rätt?) där insuget var via bottenfilterplattor som var placerade under sanden. Just nu känns den lösningen spännande då jag ihop med filtermassan i bakgrunden sulle kunna få ett fungerande ekosystem som skulle kunna funka riktigt länge.
          Är lite svag för den BTN Amazonasbakgrunden med en stor trädstam i mitten. Men ska se om de har andra varianter på det hela.
          *har sett en del lösningar på skymningseffekt å det verkar funka bra. har dock inte prövat själv men ja funderar på det.


          den filterlösningen kör jag med i ett 15L och den funkar kanon. om ja inte minns fel så vare ansjo eller mats som först introducerade den i nån tråd om nano kuber. kolla ansjos trådar så borde du hitta det.
          finns även bilder på min lösning i min tråd "räkor i 15L" eller va den nu hette.

          sen för att avsluta så ska ja säga att ja går i precis samma tankar som du om ett diskus kar, men ja har redan akvariet och filter. dock ska det till med belysning och bakgrund å lite sånt innan de ens kan startas.
          skickar me en bild här på min lilla "kub" på 480L där det är tänkt att diskusen ska få simma så småningom.

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0582.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,5 KB
ID: 2143818
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Halloj Bluewing!
            (ja, du har ju ett långt PM också, så infon finns ju där...)
            Den käcka idén med att sätta en bottenfilterplatta halvvägs under en slimlinebakgrund som är monterad några cm framför bakrutan är en toppenbra metod i mindre kar. Det var Anders (Ansjo) som först visade mig metoden, och som jag själv sedan körde i en mängd nano- och andra kar i uppemot 100-litersstorlek. Det finns åtskilliga trådar om de här nanokaren med just den filtreringslösningen - främst är det väl Anders Dennerle-kub trådar man bör kolla i.
            I ett större Discuskar skall man nog fundera i termer som ytterfilter och/eller filtermedia bakom bakgrund - då blir det liksom fail-proof.

            Sedan har vi mått på ett Discuskar. Kolla in Mr.H:s underbara kar på bilden ovan - högt och djupt - perfekt. Själv hade jag ett vansinnigt skönt kar med måtten 120x70x70 för några år sedan. Det karet, och 960-litarn var jag tvungen att göra mig av med när vi flyttade till kåken - men det kommer ju nya kar...

            I ett Discuskar behöver du inte dra på med så mycket ljus, så dimbara spottar (av någon typ ) blir alldeles jättebra. Disusar blir lättare stirriga om det är kraftigt ljus i karet, de gillar lite murrigare stämning. Man behöver inte heller fundera så mycket på växter - lite Anubias, Javaormbunkar och Cryptos - så är du hemma med växtligheten. Inred med massor av rötter och pinnar samt växter, kör en lite "mörkare" ljussättning, så har du mer eller mindre optimerat för Discus.
            Många kanske tycker det är trist att inte ösa på med ljus och en massa "fancy" växter - men just murriga Discuskar är något av det skönaste man kan ha i akvarieväg.

            Ja... jag kan inte hålla mig - jag sätter in några gamla sketbilder också...
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Drömmen om ett Discusakvarium

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Halloj Bluewing!
              (ja, du har ju ett långt PM också, så infon finns ju där...)
              Den käcka idén med att sätta en bottenfilterplatta halvvägs under en slimlinebakgrund som är monterad några cm framför bakrutan är en toppenbra metod i mindre kar. Det var Anders (Ansjo) som först visade mig metoden, och som jag själv sedan körde i en mängd nano- och andra kar i uppemot 100-litersstorlek. Det finns åtskilliga trådar om de här nanokaren med just den filtreringslösningen - främst är det väl Anders Dennerle-kub trådar man bör kolla i.
              I ett större Discuskar skall man nog fundera i termer som ytterfilter och/eller filtermedia bakom bakgrund - då blir det liksom fail-proof.

              Sedan har vi mått på ett Discuskar. Kolla in Mr.H:s underbara kar på bilden ovan - högt och djupt - perfekt. Själv hade jag ett vansinnigt skönt kar med måtten 120x70x70 för några år sedan. Det karet, och 960-litarn var jag tvungen att göra mig av med när vi flyttade till kåken - men det kommer ju nya kar...

              I ett Discuskar behöver du inte dra på med så mycket ljus, så dimbara spottar (av någon typ ) blir alldeles jättebra. Disusar blir lättare stirriga om det är kraftigt ljus i karet, de gillar lite murrigare stämning. Man behöver inte heller fundera så mycket på växter - lite Anubias, Javaormbunkar och Cryptos - så är du hemma med växtligheten. Inred med massor av rötter och pinnar samt växter, kör en lite "mörkare" ljussättning, så har du mer eller mindre optimerat för Discus.
              Många kanske tycker det är trist att inte ösa på med ljus och en massa "fancy" växter - men just murriga Discuskar är något av det skönaste man kan ha i akvarieväg.

              Ja... jag kan inte hålla mig - jag sätter in några gamla sketbilder också...
              Det kommer bli fler kar med diskus på forumet framöver tror jag, det är gött

              Vilken lysande morgon det här är, morgonspottarna lyser upp fotändan och det läsbara stuffet bara exploderar på flera forum.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Najjklas
                • August 2008
                • 77

                #8
                Sv: Drömmen om ett Discusakvarium

                discus är läckert och absolut nåt ja måste ha någon gång. har sett bilder på show akvarium i lite iwagumi stil med hc som bottentäckare. hur löser man sånt rent temp mässigt? eller är discusen på sådana kort bara tillfälligt istoppade för fotots skull?

                Kommentar

                • Fanbyalperna

                  • September 2005
                  • 752

                  #9
                  Väldigt fina sketbilder. Ett av de snyggaste diskuskar jag sett.
                  Har inte alltid rätt, men fel ibland

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Tack alla för respons och idéer. Till dig MrH som sitter med ett akvarium redan vill jag rikta en riktigt avundsjuk hälsning. Har själv funderat på kub men gillar mest det långsträckta utseendet på akvarium. Men det kanske bara är en ovana från min sida. Men då behöver du ju bara lite spottar eller likvärdigt så är du ju online direkt? Vi får väl se när du själv kommer igång med det hela

                    Till Mats: så är det så här att jag tänkt ha en BTN modul över hela baksidan. Insuget ska ske med flera sammanbyggda bottenfiltermoduler som enligt din och ansjos idé glider under och igenom modulen. Driver det med en powerhead och fyller med massa filtermedia. Då slipper jag insuget i modulen och får viss genomströmning genom botten och lär ju få ett filter som kan gå 10 år minst i sträck utan rengöring. Eftersom det blir fullt med bakterier i bakgrunden gissar jag att det inte gör något att bakterierna "störs" i botten av genomströmningen. Det lär ju bli kilovis med bakterier ändå.
                    Du nappade ju på spottar så då har jag tänkt vidare. Tänkte ha en Sunrise System SRS 150 som styr soluppgång och solnedgång. Kan ställas från 15-90 min. Den styr lätt spottarna och då slipper jag ramp och tar täckglas istället. Eller om jag är modig som Hannes så kör jag kanske öppet. Men har ju inte lust att hitta en överspänd Diskus på golvet på morgonen.

                    Till Mathias: Bättre uppstart på dagen än lite intressanta akvarietankar är väl svårt att tänka sig.

                    Har ändrat mig om placeringen. Rummet är tänkt som TV rum ursprungligen så det finns en Platt-TV (plasma) med inbyggd bänk. Jag säljer den helt enkelt. Kollar ändå hellre på fisk än TV. Har en annan (bättre) TV på nedervåningen. Då blir rummet ännu mer för avkoppling.

                    En kul grej förresten: jag kan låta SRS 150 spela upp intonande fågelkvitter, våg eller vattenljud samtidigt som det blir gryning. Lite knäppt förstås, men fullt möjligt Jag menar att bara kunna göra det......
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Ja visst är sketbilderna snygga! Häftigt med så mycket inspiration.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Ursprungligen postat av Najjklas
                        discus är läckert och absolut nåt ja måste ha någon gång. har sett bilder på show akvarium i lite iwagumi stil med hc som bottentäckare. hur löser man sånt rent temp mässigt? eller är discusen på sådana kort bara tillfälligt istoppade för fotots skull?
                        En okunnig fråga: vad är Iwagumi? Redigerat: Kollade runt själv efter svar på frågan och hittade detta
                        Senast redigerad av Bluewing; 11 November 2012, 12:44.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Najjklas
                          • August 2008
                          • 77

                          #13
                          Sv: Drömmen om ett Discusakvarium

                          du hittade det själv bluewing

                          nu är ju detta iofs inte riktigt iwagumi, men det är nåt sånt här ja drömmer om :

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Men du den där "gräsmattan" kommer inte av sig själv direkt. Måste man inte ansa och toppa en hel del?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Najjklas
                              • August 2008
                              • 77

                              #15
                              Sv: Drömmen om ett Discusakvarium

                              jo, det måste man göra så småningom. med bra ljus håller den sig låg och tät så i den bemärkelsen måste den inte ansas. Däremot finns det risk att hela mattan släpper pga uteblivet ljus till understa lagret.. Så visst, det kräver lite underhåll då och då.. MEN så läckert det är

                              Kommentar

                              Arbetssätt...