Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Drömmen om ett Discusakvarium

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Så där nu har det födelsedagsfirats ordentligt av äldsta barnbarnet och jag kör vidare här på Zoopet.
    Himla roligt att se att det finns några av er som står ut med röriga tankar i skrift
    I början när jag körde igång karet så har jag tagit det riktigt lugnt för att se hur växter och fiskar reagerar. Men märker nu att näringen inte riktigt räcker till för växterna. Ser lite tendens till gulna blad på de långsamtväxande arterna såsom Anubias. Det är lite prickalger vilket gör att jag antar att det är för lite KNO3. Så jag smyger igång med PMDD så smått och har blandat till flaskorna med näringen. Jag kör med fyra flaskor för att få mindre utfällning i flaskorna.
    Klicka på bilden för större storlek

Namn:	        IMG_2445.jpg
Visningar:	77
Storlek:	275.0 kB
ID:     	2402176
    Jag hade säkert 9 satser liggande från min tidigare växtkarperiod så det var bara att hälla i och blanda. De är köpta på mitt favoritställe Länk Smyger igång med endast halv dos dvs. 10ml till mitt 200l akvarium. Så ligger jag på den dosen tills jag ser hur miljön utvecklas. Vad som händer med tillväxten av växterna och ev. alger.
    Jag skaffade några nya Otocinclus. Dessa smörar jag extra för med Zucchini och annat godis:

Namn:	        IMG_2354.jpg
Visningar:	80
Storlek:	387.3 kB
ID:     	2402177
    Köpte även extra Amanos för att hålla efter alger ruttnande växtdelar och annat. De är ovanligt modiga i karet och mycket framme:

Namn:	        IMG_2347.jpg
Visningar:	75
Storlek:	490.5 kB
ID:     	2402178
    Men Purpurhuvudsbarberna (himla långt namn) är efter 50 misslyckade kort fortfarande inte avbildade bättre än detta:

Namn:	        IMG_2359.jpg
Visningar:	74
Storlek:	349.9 kB
ID:     	2402179

Vad som är viktigt med barber som dessa är att de behöver vegetabiliskt foder för att inte röra växterna. Dessa sprallisar är tokiga i gurka, zucchini och annat grönt som för ligga någon dag i karet. Om de får det regelbundet så rör de inte växterna.
    Det var väl allt för stunden. Vi hörs. Ha en trevlig söndagkväll!
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

Kommentera

Ursprungligen postat av LindaAlgo Visa inlägg
      Vackert är det i alla fall!
      Ursprungligen postat av smajlet Visa inlägg
      Härligt akvarium du fått till
      Stort tack båda två för snälla kommentarer.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

Kommentera

Snacka om snygga barber! Även hela karet ser kanon ut.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

Kommentera

Wow! Kanonfina bilder, Johnny!

Kommentera

Jädrar, vilka snygga foton!

Kommentera

Åh, tack för kommentarerna!
              Här är en kort filmsnutt på några hungriga Purpurhuvudsbarber så ni ser att en utfärgad hane är en skönhet:

Juwel Lido 120

Kommentera

Ursprungligen postat av Bluewing Visa inlägg

Namn:	        IMG_2354.jpg
Visningar:	80
Storlek:	387.3 kB
ID:     	2402177
                Den här bilden är nog en av de bästa jag sett på en otocniclus
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

Kommentera

Ursprungligen postat av c90368 Visa inlägg

Den här bilden är nog en av de bästa jag sett på en otocniclus
                  Bockar och bugar
                  Juwel Lido 120

Kommentera

Ursprungligen postat av Bluewing Visa inlägg
                    Åh, tack för kommentarerna!
                    Här är en kort filmsnutt på några hungriga Purpurhuvudsbarber så ni ser att en utfärgad hane är en skönhet:
                    Magiskt vackra.
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

Kommentera

Så roligt att du uppdaterar Johnny, dessutom med ett så vackert kar

//Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentera

Ni är så snälla att man blir smått generad
                        Är toknöjd med mitt beslut att smyga igång med PMDD. Gav ju halv dos vecka ett. Bara det lilla gör att mina Echinodorus, Anubias, Limnophila etc. börjar ändra blad och tillväxtsätt. Jag använder ju flytväxter som regulator eller mätare av nivåerna i karet. Blir det för mycket näring tar de fart och minskar snabbt både näring och ljus i karet. För lite smälter de bokstavligen bort. Så just nu pysslar jag med detta finlir för att dessutom ha lagom mängd alger för mina Otocinclus. Jättekul faktiskt att lära sig vad en optimal näringsbalans är i detta 200 literskar. Ökar till 75% PMDD från och med denna vecka.
                        Juwel Lido 120

Kommentera

Länk

Här kanske...

//Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentera

Sparar...
                          X