Projekt 6 stycken odlings kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    Projekt 6 stycken odlings kar

    Ja då ska man köpa 6st 100 eller 150 liters kar, säljaren e lite osäker på storleken men det får jag fram när man får måtten på dom...

    Karen är borrade så dessa ska tätas så man slipper hålen
    Sen efter det är gjort så blir det att kolla lite hur jag ska placera ut dom i min 1a på 49.5kvm.
    Men det löser sig säkert på ett eller annat sätt...
    Bilder kommer det att bli i massor (har sökt om Goldmedlem) när jag fått hem karen och börjat att dra igång allt som ska fixas innan det blir vatten i burkarna...

    Jag funderar på att förstärka 3st möbler där jag kan placera 3 av karen, dom andra 3 kanske det blir någon form av ställning till eller om man placerar ut dom lite var stans i lägenheten...

    Jag funderar på att testa lite olika former av belysning till karen, men såg att Biltema säljer T5 lysrörsarmaturer http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysn...atur-T5-46392/

    vad tror ni om det kan det va något att testa kanske?

    Filtrering till dom olika burkarna funderar jag på att göra filterhörnor/hamburgerfilter


    så är dom yngelsäkrade också beroende på vad som ska odlas i karen...

    några fiskar jag funderat på är:

    Hyphessobrycon rosaceus


    Cleithracara maronii


    Pelvicachromis taeniatus "red"


    kom gärna med förslag på fisk som e hyfsat lätt odlade
    http://myraakita.blogspot.se/
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    #2
    hur går jag tillväga för att täta hålen?
    eftersom karen e borrade?

    förstår att det e glas som gäller men vad för tjocklek på glaset behövs och hur stora bör bitarna vara?
    http://myraakita.blogspot.se/

    Kommentar

    • Majkie88
      • August 2012
      • 215

      #3
      Samma tjocklek som det är på Karen hade jag använt. Och en bit som är något större än hålet så att du kan lägga en siliconsträng runt om och så lägga glasbiten över. ( från insidan av karet) då blir belastningen på glasbiten bättre än om man limmar den utanpå.

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #4
        vist funkar dom där armaturerna men om du kollar så ser du att watten är ganska låga på dom.
        21w på 86cm ramp är inte mycke å ha om man jämför me den här te.x http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1039&page=1

        ok, biltemas är mycke billigare men du kommer nog inte hitta något rör som passar mer än dom som finns på biltema, å de är ju kanske inte dom bästa lysrören för ett akvarium.
        ett standard 86cm lysrör ligger på 39w å den rampen klarade ju bara 21w.
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • MyrasHusse
          • May 2010
          • 1353

          #5
          Ja det där med T5 rör har jag noll koll på men har lite T8 armaturer hemma från jula som jag använt till andra kar...

          Ok då ska jag nog få det tätt också

          funderar på bakgrund i karen, men man kanske helt enkelt bara ska måla dom svart på baksidan eller vad tror ni?
          http://myraakita.blogspot.se/

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #6
            de är samma med T5 som med T8. dom ramperna som finns på exempel jula å biltema är oftast gjorda för lägre watt än vad en "akvarieramp" är gjord för så därför lämpar dom sig inte som armaturer. du vill ju få ut så mycke som möjligt av rampen å kan du sätta i ett 40w istället för ett 20w i en ramp av samma längd så tar man ju den som klarar 40w. dock så blir dom ju dyrare.
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • MyrasHusse
              • May 2010
              • 1353

              #7
              ok. Men som sagt belysning är inte bestämt.ännu men.någon billigare och hyfsat bra skulle duga gott.

              Så har ni nå tips på lampor så e dom välkommna. Vill ha vitt ljus med blått i och inte nå gult ljus.
              http://myraakita.blogspot.se/

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                #8
                ska du inte ha just nå växter så kanske du kan kika på LED spotar eller dylikt.
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • mikoto
                  • July 2011
                  • 215

                  #9
                  Biltemas ramper är mycket bättre än MrH tror :-) För Biltemas ramper klarar både HO och HE rör. De T5 fördommar som står ovan syftar på att ramperna eventuellt bara klarar HE rör men Biltemas ramper klarar HO rör med så det är bara köpa rören i akvarieaffären som vanligt och trycka i. Jag kör 39W korallen zucht rör i min ramp bland annat och det fungerar kanon.

                  Blir kanonbra, ramperna är jättesmidiga att montera upp och är länkbara så du behöver bara en strömsladd till upp till 12 aramaturer om du vill. Den enda riktiga nackdelen jag märkt med ramperna är att inga normala reflektorer passar på rören då de sitter för nära armaturen. Men det går pilla ihop någon själv om man vill det. Ramperna har ju ingen IP klassning att tala om heller så se till att det inte skvätter vatten på de.

                  T8 ramper har annars inga olika W styrkor för samma länger på rören som t5 har så elektroniskt sett så är det ingen skillnad på en Jula ramp och akvarieramp där.

                  T5 HE är för övrigt en underbar teknik som har bättre verkningsgrad än både T8 och T5 HO rör och det finns faktiskt bra växtrör för HE. Philips 865 växer det inte dåligt under av min erfarenhet.
                  Senast redigerad av mikoto; 08 November 2012, 08:35.

                  Kommentar

                  • MyrasHusse
                    • May 2010
                    • 1353

                    #10
                    såg dom hadr nå växtrör på biltema på 6500K
                    Dom lär väl kunna ge hyfsat ljus iaf?

                    Nej växter ska jag väl inte ha nå avancerat ev att man kör ett kar med växter och då lär mer ljus behövas, om jag nu kommer köra ett växt kar så blir det mäsk o gödning också
                    http://myraakita.blogspot.se/

                    Kommentar

                    • olof b
                      • March 2005
                      • 262

                      #11
                      Ursprungligen postat av mikoto
                      Biltemas ramper är mycket bättre än MrH tror :-) För Biltemas ramper klarar både HO och HE rör. De T5 fördommar som står ovan syftar på att ramperna eventuellt bara klarar HE rör men Biltemas ramper klarar HO rör med så det är bara köpa rören i akvarieaffären som vanligt och trycka i. Jag kör 39W korallen zucht rör i min ramp bland annat och det fungerar kanon.

                      Blir kanonbra, ramperna är jättesmidiga att montera upp och är länkbara så du behöver bara en strömsladd till upp till 12 aramaturer om du vill. Den enda riktiga nackdelen jag märkt med ramperna är att inga normala reflektorer passar på rören då de sitter för nära armaturen. Men det går pilla ihop någon själv om man vill det. Ramperna har ju ingen IP klassning att tala om heller så se till att det inte skvätter vatten på de.

                      T8 ramper har annars inga olika W styrkor för samma länger på rören som t5 har så elektroniskt sett så är det ingen skillnad på en Jula ramp och akvarieramp där.

                      T5 HE är för övrigt en underbar teknik som har bättre verkningsgrad än både T8 och T5 HO rör och det finns faktiskt bra växtrör för HE. Philips 865 växer det inte dåligt under av min erfarenhet.
                      Jag håller med T5 HO är jättebra och borde egentligen vara standard för akvariebelysningar. T8 armaturer är gammal teknik som inte borde tillverkas för akvarieändamål längre och T5 HE ger för mycket ljus och drar framförallt för mycket el för de flesta akvarieändamål.

                      T5 HO är i klass med metallhalogen då det gäller Ljus/watt men behöver inte bytas lika ofta så det är ett väldigt bra alternativ. Jag har använt Philips 865 till dessa och det växer väldigt bra under dem.

                      Jag har i övrigt inget till övers för Biltema men det är ju en annan historia...

                      mvh

                      olof
                      Malmö Lund Cycle Chic:
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • mikoto
                        • July 2011
                        • 215

                        #12
                        Ursprungligen postat av MyrasHusse
                        såg dom hadr nå växtrör på biltema på 6500K
                        Dom lär väl kunna ge hyfsat ljus iaf?
                        Biltema har tyvärr inga 6500K rör för T5, enbart för T8. Jag har hört lite blandat om deras 6500K rör men de verkar fungera tycker jag. Om inget annat så är ljuset från de fint och får fram färgerna ganska bra på det mesta i akvariet.

                        Kommentar

                        • Kryckan
                          • November 2011
                          • 283

                          #13
                          Kul projekt!

                          Öppnar sig lite möjligheter när man skaffar sig 6 kar i en stöt.
                          Jobbiga beslut du kommer få.

                          Hade nog kört svart bakgrund till alla karen. Enkelt och bra.

                          L-malar, Guramis och Pansarmalar kan ju vara kul att odla.
                          Har aldrig provat själv men skulle vilja.

                          Kommentar

                          • olof b
                            • March 2005
                            • 262

                            #14
                            Ursprungligen postat av mikoto
                            Biltema har tyvärr inga 6500K rör för T5, enbart för T8. Jag har hört lite blandat om deras 6500K rör men de verkar fungera tycker jag. Om inget annat så är ljuset från de fint och får fram färgerna ganska bra på det mesta i akvariet.
                            Du köper ju bara rören någon annan stans. En bra beluysningsbutik beställer hem rören du behöver.

                            mvh

                            Olof
                            Malmö Lund Cycle Chic:
                            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...