240 L lowtech

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    240 L lowtech

    Efter ett akvarieupphåll på ungefär ett år så har jag planer på gång här igen.

    Jag har ungefärliga idéer på vad som ska finnas i karet när det gäller växter, inredning och teknik - vilka fiskar och övriga djur som slutligen får hamna där i är dock ganska öppet så länge. När karet väl är klart och inrett så får jag bestämma mig för vad som passar...


    Vision
    Målet är ett akvarium med rätt mycket växter som ska vara intressant att titta på, men även kräva väldigt lite underhåll. Det jag tänkt mig är att köra på lowtech med jordbotten, lagom ljus, mycket rötter och rätt bra med växter. Och därtill invånare av något slag, är tyvärr ganska ekonomiskt begränsad vilket gör valet av invånare svårare.

    Akvariet & teknik
    Karet är 120x40x50 cm, dvs 240 liter. Täckglas ska ordnas, jag och pappa ska bygga ramp för 2x36w + 1x18w Phillips aquarelle rör. Doppvärmare samt ett litet eheim innerfilter (ca 300l/h) ska troligen i med.
    [x] Akvarium
    [/] Täckglas
    [] Ramp
    [x] Phillips aquarelle
    [x] Doppvärmare
    [x] Innerfilter
    [x] Bänk

    Inredning
    Botten blir några cm såjord och varierat sand & grus ovanpå. Hoppas få tag på ett gäng rötter/grenar av red moor och/eller ormhassel, har en del hemma sedan tidigare, men inte alls nog mycket som jag vill ha ännu.
    [/] Såjord
    [/] Sand & grus
    [/] Rötter

    Växter
    Växterna är inte ett dugg spikade än, men jag vill dels ha växter med inte allt för stora blad och planerar att hålla mig främst till de sorter jag provat med lyckat resultat tidigare. De jag funderat mest på är Cryptocoryne parva, Cryptocoryne Albida (eller egentligen vilken Cryptocoryne som helst i motsvarande storlek), Mossa (mest troligt java, beror på vad som hittas), Spikblad, Rotala Rotundifola och något sorts nålgräs kanske.

    Invånare
    Som sagt är detta område ganska så öppet än så länge, jag tänker anpassa fiskarna efter akvariet och inte tvärtom, så att säga. Det enda jag vet att jag vill ha är någon sorts Corydoras och Grenmal, därefter varierar mina idéer mellan allt från diskuspar till Galaxyrasboror ungefär... återkommer till den här punkten längre fram i tiden istället



    Hur lång tid det dröjer tills akvariet är igång är omöjligt att säga, kan ta allt från ett par veckor till ett halvår antagligen Har mycket att göra och är fattig, men hoppas komma igång ordentligt så snart som möjligt för jag saknar verkligen akvaristiken nu... Förhoppningsvis blir jag sponsrad av föräldrarna så jag kan dra igång hyfsat snart.

    Får väl se om jag inte kan fixa så jag blir goldmedlem sen med så jag kan ladda upp bilder på riktigt när det drar igång ordentligt
    Senast redigerad av Solid; 06 November 2012, 21:10.
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    #2
    Sv: 240 L lowtech

    Du har ett väldigt kul projekt framför dig :-)

    Jag körde fram tills nyligen en liknande uppsättning i ett 110 liters. Det var ett väldigt mysigt kar som sakta växte fram. Till en början hade jag mycket räkor i, men de sista åren var det mer endlers och black mollys.

    Om jag hade haft hela makten här hemma så hade även mitt 540 varit low tech, men damens krav för att få sätta igång karet var att det inte skulle vara svartvatten, vilket mitt 110 var.

    Edit: tapatalk är lite snabb på att skicka ;-p
    Senast redigerad av Neptun; 06 November 2012, 21:30.
    "Failure does not require planning"

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #3
      Tack, det tror jag med att jag har

      Tycker verkligen om lowtech, kanske för att de jag haft tidigare alltid fungerat bra Speciellt då jag är både lat och glömsk och därmed blir det förr eller senare nästan alltid problem när jag har svackor med "vanliga" kar. Och så är det väldigt trevligt att bara låta det ha sin gång och se hur det utvecklas av sig själv (med lite ingripanden då växterna tar över för mycket).

      Ja det är ju svårt att undvika färgning Så länge det inte blir alltför mörkt stör det mig inte, i värsta fall får jag väl slänga in några mindre vattenbyten för att få kontroll på färgningen.

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #4
        Nu har jag fått klartecken för att jag blir åtminstone delvis sponsrad vid uppstarten, så jag planerar för fullt nu. Var nyss ute och berövade min ormhassel i trädgården på ett gäng grenar som ska torkas (och barkas av om jag orkar med) och användas sen. Pappa är borta utomlands ett tag nu, men rampen borde vi kunna börja jobba med om en vecka ungefär Det är egentligen bara den som saknas för att kunna starta ordentligt.

        Kan erkänna att jag är faktiskt väldigt sugen på att ha ett diskuspar i burken sen... Dock vill jag ju egentligen hålla mig till små fiskar, diskusarna skulle ju få karet att se ännu mindre ut än det är Fast det kanske är värt det... Får se hur jag gör, OM det blir diskus blir de då inte bland de första som ska i sen så jag har lång tid på mig att fundera.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          ... du får dock ge upp tanken på "lowtech" om du ska ha discus, men det kanske du hade listat ut redan
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            ....funkar det verkligen med corys i ett lowtech med jord.....


            har för mig att jag läste någonstans att de rörde runt fölr mycket på botten....

            men det var kanske renodlad jordbotten utan grus på toppen....

            men det kan vara värt att kolla iaf....



            .
            '
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              ... Troligtvis inte! corydoras ska ha välfiltrerat och ganska kraftigt cirkulerande vatten för att må bra.

              Vill bara klargöra att MIN definition av low-tech är just vad namnet antyder - avsaknad av teknisk utrustning.
              Vissa menar andra saker när de talar om low-tech ex. inga vattenbyten, jordbotten mm. och använda krafitiga filter (=teknik).
              Jag anser att dessa akvarium borde kallas low-maintenance istället, för det är det de handlar om och de som driver dem skulle kunna kallas latmaskar
              Senast redigerad av åheim; 07 November 2012, 15:38.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Jag har low-tech kar utan utrustning eller hade utan har ett fjuttefilter i just nu som knappt blåser alls, filtret i sig är bara några cm stort, satte i det för jag satte i en ancistrus som grävde genom sanden till jorden, villken lustig kurre. jag har sand och jordbotten, egentligen ska inte pumpen vara där heller körde utan i flera månader. Jag har pansarmalar i och det funkar bra.
                Här är länken till mitt low- tech kar

                Hoppas den funkar.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  Solis: hur gick det med de andra fiskarna (axlotl, kampfisk)?
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Solid
                    • August 2007
                    • 734

                    #10
                    Diskus är en liten dröm (har haft ett gäng förut utan problem, men vill ju igen någon gång), men har ingen aning än om det blir i detta eller i något helt annat kar någon annan gång. När det gäller Corydoras så tror jag inte de gräver eller rotar runt så mycket att det skulle störa, utan det är väl främst om det är för lite rörelse i vattnet för dom kanske.

                    För mig är lowtech både lite underhåll och lite teknik, i mitt fall jordbotten, inga/få vattenbyten, och tekniken är begränsad till doppvärmare, belysning och någon svag cirkulation (litet innerfilter eller syresten). Jag har själv inte haft någon fisk eller räka som inte trivts lika bra i mina lowtech som i de "vanliga" kar jag haft, dock har jag inte haft vidare många arter i lowtech, så det säger ju inte så mycket egentligen kanske

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Solis: hur gick det med de andra fiskarna (axlotl, kampfisk)?
                      Axoloteln dog efter några månader men kampfiskarna funkade bra förutom att deras fenor blev så fula, dom var precis som naggade hela tiden däri och ville aldrig växa ut fint igen så jag flyttade dom till ett annat kar för några månader sen och då växte fenorna ut som dom skulle igen och blev fina så det var precis som om detta inte funkade i ett low-tech kar med läkning eller att det blev som frätning på fenorna eller vad man ska säga, på någon hane såg det ut som fenan bröts av. Men annars såg det ut som dom mådde väl konstigt nog.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13123

                        #12
                        Ursprungligen postat av solis
                        Axoloteln dog efter några månader men kampfiskarna funkade bra förutom att deras fenor blev så fula, dom var precis som naggade hela tiden däri och ville aldrig växa ut fint igen så jag flyttade dom till ett annat kar för några månader sen och då växte fenorna ut som dom skulle igen och blev fina så det var precis som om detta inte funkade i ett low-tech kar med läkning eller att det blev som frätning på fenorna eller vad man ska säga, på någon hane såg det ut som fenan bröts av. Men annars såg det ut som dom mådde väl konstigt nog.
                        Du svarar själv på problemet(Citat "Men annars såg det ut som dom mådde väl konstigt nog") Med stor sannolikhet dog axeloteln och kampfiskarna fick skador på fenorna pga dålig vattenkvalité. Som du märker är jag ingen förespråkare av "low-tech" akvarium. Min ståndpunkt som jag står bergfast vid är, att man ska erbjuda en så bra miljö som man kan för sina fiskar. Det är en ganska lätt uppgift att lösa, bara att använda sig av ett bra filter, inreda och befolka så de kan känna trygghet i sin miljö, byta en del av vattnet varje eller varannan vecka Om man vet vad man håller på med så kan det gå bra utan filter och bara ha cirkulation om man har, mycket snabbväxande växter (som mår bra och växer), ett fåtal mindre fiskar och regelbundna vattenbyten. Att avhålla karet från vattenbyten leder till en framtida krasch, man ska inte tro att man kan skapa ett slutet kretslopp i ett akvarium, skiten måste ut och nya mineraler in!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          #13
                          Ja hur kvaliten var då är svårt att säga, dom grejor jag kollar där ibland som jag kan ta tester på är nitrit, ammoniac, ph och alla dom värdena är bra och har för det mesta varit bra. På pansarmalarna och räkorna har man inte märkt något dåligt dom beter sig som om dom skulle vara i villket av mina kar som helst. Och i low-tech karet så är äppelsnäckorna mycket finare än i dom andra karen och vissa växter som inte trivs i dom karen med pump funkar utmärkt här. Så frågan är vad som är bra och dåligt
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13123

                            #14
                            Ursprungligen postat av solis
                            Ja hur kvaliten var då är svårt att säga, dom grejor jag kollar där ibland som jag kan ta tester på är nitrit, ammoniac, ph och alla dom värdena är bra och har för det mesta varit bra. På pansarmalarna och räkorna har man inte märkt något dåligt dom beter sig som om dom skulle vara i villket av mina kar som helst. Och i low-tech karet så är äppelsnäckorna mycket finare än i dom andra karen och vissa växter som inte trivs i dom karen med pump funkar utmärkt här. Så frågan är vad som är bra och dåligt
                            Om fiskarna mår bra över tid (flera år) så får man anta att det är bra det man gör! Blev inte dina äppelsnäckor slöa och dog i ditt low-tech?
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              #15
                              Det var när det var nystartat, dessa äppelsnäckor jag har i nu har varit där sen i juni-juli någon gång och dom blev vackrare och vackrare i skalet vecka efter vecka. Så det var nog innan jag fick balans i karet. Växterna växer även fast det inte går lika snabbt som i dom andra karen. Får rensa ut däribland för dom blir för långa. Dom fläckiga pansarmalarna och amanoräkorna som varit där sen uppstart är fortfarande kvar och ser helt ok ut. Satte i några körsbärsräkor där i juni-juli någon gång och dom har förökat sig och många av dom är fint röda.
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...