Nystart Tanganyika 167 L hallkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Att en del teknik är synlig bryr inte jag mig om, utan det blir ofta lite mer lätthanterligt på det viset. Men det funkar att ha termometern vid pumpen, sätter du den inte kloss an mot doppisen är det lugnt.
    Jag har köpt mina stenar på www.aquaristic.net om du inte hittar dem, men det tror jag inte ska vara några större problem.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Ursprungligen postat av ApeviaX
      Anders, är det nån av dessa du tänker på?

      Landscape rock
      Landscape...
      Fullträff!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Ursprungligen postat av ansjo
        Att en del teknik är synlig bryr inte jag mig om, utan det blir ofta lite mer lätthanterligt på det viset. Men det funkar att ha termometern vid pumpen, sätter du den inte kloss an mot doppisen är det lugnt.
        Jag har köpt mina stenar på www.aquaristic.net om du inte hittar dem, men det tror jag inte ska vara några större problem.
        Ursprungligen postat av ansjo
        Fullträff!

        Då kommer följdfrågan, är det precis samma typ både på P.W.S.S som Aquaristic? Ska nämligen beställa från P.W.S.S ev. i veckan, annars får jag väll ta Aquaristic och leta upp resten jag ska ha där
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Jepp, det är likadana.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            Ursprungligen postat av ansjo
            Jepp, det är likadana.
            Kanoners, vilken size är de du har i bilden du slängde in?
            Och hur många är det på 1 kg om man väljer mini (Aquaristic) eller är det styck?
            Senast redigerad av ApeviaX; 18 February 2013, 19:15.
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              De är lite väl små för ett lite större kar, mina väger under kilot allihop och några ligger på bara något hekto. Jag har sett sådan sten i Tyskland på säkert 10 kilo som var helt grymma, men de är å andra sidan för stora för ditt kar.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Några lite större sådana stenar hade varit maffigt att ha i karet
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  Det blev ju riktigt snyggt det där men jag håller nog med Pia och Anders om dom två vita stenarna.
                  Men den bakgrunden ska du vara stolt över

                  Vallisneria är ju perfekt att dölja pumpar och annat bröte med, har gjort så själv i mitt Tanganyika

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    De är lite väl små för ett lite större kar, mina väger under kilot allihop och några ligger på bara något hekto. Jag har sett sådan sten i Tyskland på säkert 10 kilo som var helt grymma, men de är å andra sidan för stora för ditt kar.
                    Okej, haha men när man beställer är det då så att man får ange i nr. hur många man vill ha? Om jag nu inte kan ha XL för att de är för stora så är det ju bara mini kvar att välja på, så då är frågan om man ska ha några mindre i en grupp eller om man ska inhandla någon stor o "slå sönder"?

                    Ursprungligen postat av Jesper Broman
                    Det blev ju riktigt snyggt det där men jag håller nog med Pia och Anders om dom två vita stenarna.
                    Men den bakgrunden ska du vara stolt över

                    Vallisneria är ju perfekt att dölja pumpar och annat bröte med, har gjort så själv i mitt Tanganyika
                    Tackar
                    Japp just därför jag ska ha vallisneria bl.a
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      Tja på er

                      Nu har mina tangafirrar anlänt, precis ikoppade

                      MEN!!! Jag är lite orolig då jag tyckte att ytan på vattnet hade en tunn nästan "oljig" hinna... Har jag lyckats förgifta med lacken trots min försiktighet?! Jag använde Epolan V 2 komponentslack, lät det härda mer än rekommenderat för båda lager samt har strykt mkt tunna lager lack... Ingen lukt fanns och allt var stenhårt och genomskinligt och fint... Använde förvisso varken Flügger eller Nordsjö utan Beckers variant men det skulle vara samma innehåll enligt handlaren?!

                      Gjorde ett litet vattenbyte på typ 25 liter nu i samband med inkoppningen i hopp om att dryga ut ev. löst ämne?

                      Nicke
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Den oljiga hinnan är borta, men fiskarna "flämtar" fortfarande för mkt och utan vattenbyten för att dryga ut det jag misstänker är nåt skadligt ämne som trots allt släpper från lacken så tror ja inte det skulle funka.

                        Satans skit, vad göra nu? torrlägga allt och försöka lacka med nån annan epolan ovanpå?

                        En av mina Variabilichromis moori är tyvärr ute ut leken och de 2 andra flyttade till ett 54 L för återhämtning, de mår bättre där i renare vatten men det konstiga är att multisarna inte verkar bry sig nämnvärt, inte heller min gibbiceps som har gått där ett par dagar mer? Märkligt...
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          Verkar som att de flesta är med mig i teorin om att lacken är boven i dramat, jag tänkte på avsaknaden av kommentarer, kan ju även vara som så att ni inte har en susning.

                          MEN! Nu har multisarna gått sedan lördags förmiddag då senaste vattenbytet på ungefär 30L ägde rum utan att efter det fått fler byten, de har börjat röra sig mer, "flämtar" inte alls på samma vis, och de börjar göra små utfall för maten. Jag tar dessa tecken som att det är på G i rätt riktning. Sakta men "säkert"...

                          Dessutom så har det börjat bildas alger Jag anser att detta är positivt, för då bör inte lacken vara dunderfarlig dessutom så tror jag att de hjälper till att sluka en del ämnen i vattnet?

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7923.jpg
Visningar: 1
Storlek: 189,9 KB
ID: 2146372
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_7928.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,7 KB
ID: 2146373
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          Arbetssätt...