Familjen fisksoppa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Ursprungligen postat av HelenLind
    Kul att du ger dig tillkänna
    Ja, karen har förökat sig snudd på i samma takt som platyn. Det är svårt att tänka sig att det bara är 1,5 år sen vi tog de första stapplande stegen med första karet.
    Det är ju det som är så roligt, det är en hobby som kan delas och som kan växa. Här hemma har även tvååringen glädje av mina kar. Hon skrapar gärna alger och matar, eller bara sticker ner handen och skrattar så hon gråter när skalarerna är framme och nosar på henne.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • HelenLind
      • September 2012
      • 405

      Det är underbart att se hur små barn kan stå länge framför karet, helt facinerade. Höjdpunkten för mina syskonbarn 3&5 är när de får mata fiskarna.

      Det jag gillar med denna hobby är att barnen lär sig att tänka efter. De ser en fin fisk som de vill ha och då måste de kolla upp vad fisken behöver för att må bra. Kan vi ge fisken de förutsättningar den behöver?
      Det dyker upp en ny algsort. Varför kom denna alg nu?

      Sen är det tur att jag har äldsta dottern som bromsar ibland för jag kan vara lite impulsiv. Det har hänt mer än en gång att dottern tittar på mig och säger, -men mamma, hur tänkte du nu

      Ser att du är på gång med ett 720 kar. Det vill jag oxå ha ett så småningom. Till och med sambon som inte varit så intresserad förut tycker att vi ska ha ett stort kar i vardagsrummet.
      Familjen fisksoppa
      Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
      Mina: 120l, 312l, 500l

      Kommentar

      • HelenLind
        • September 2012
        • 405

        Vi kämpar vidare med de sjuka svärdbärarna.
        Ingen mer med symptom på torpedsjuka, men nu har 2 st lite konstiga ögon. Lite utstående.
        Har sänkt salthalten och ska läsa på lite om medicinering.

        300 karet ser störtlöjligt ut med 2 scalarer och 3 ancistrus. Men scalarerna verkade gilla läget för i går la de ägg igen. Men idag är de borta.
        Familjen fisksoppa
        Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
        Mina: 120l, 312l, 500l

        Kommentar

        • HelenLind
          • September 2012
          • 405

          Har blivit en liten ommöblering i karen.
          Pakistanbotiorna fick flytta in i 300 karet. Och det verkar som att de gillade att få lite mer plats. De såg ut som kalvar på grönbete.
          Kardinaltetrorna fick flytta in i 150 liters platykaret.
          Svärdbärarna fick flytta från sjukstugan till 120 karet. Tyckte så synd om dem när de fick gå i ett tomt 54 kar. Medicinerade med esha 2000 och håller tummarna att det inte blir fler sjuka nu.

          Har även köpt lite mer fisk.
          10 svarta neontetror till guppykaret. Blev sådär... de syns knappt bland alla endlershonor. Funderar på att skaffa 10 till.
          1 svart kampfisk som får bo i platykaret tills ställningen är klar.
          7 kuhlii ålar som får bo i ett 54 kar tills ställningen är klar. Hoppas de tuffar till sig och är framme lite mer för nu ser man de aldrig.

          Pumparna till ställningen har vi fått. Men sen kom dottern på att hon ville ha svart grus istället för sand, så nu väntar vi på det. Skulle ha kommit förra veckan men det var restat.
          Familjen fisksoppa
          Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
          Mina: 120l, 312l, 500l

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Kuhlii ålar verkar ganska vanliga, men jag förstår inte helt varför de är det. Vad lockade er?
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Ursprungligen postat av HWH
              Kuhlii ålar verkar ganska vanliga, men jag förstår inte helt varför de är det. Vad lockade er?
              De är oförargliga och charmiga små krabater, som rotar runt på botten, och de har ett attraktivt mönster. De har rykte om sig att mest ligga och gömma sig, men hålls de i grupp så verkar de vara mindre skygga. Jag har ett 10-tal, som är framme en hel del. Har flytväxter, och därmed dämpad belysning, och det bidrar kanske också till att de inte är så skygga.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • HelenLind
                • September 2012
                • 405

                Det är äldsta dottern som köpt ålarna. Hon såg en bild på en kuhliiål och tyckte de var så söta så hon ville ha sådana.

                Tror att det kan stämma där med ljuset. De går i ett tillfälligt kar nu med mycket gömställen av rötter, krukor och kokosnötter. Men inga växter, så karet är väldigt ljust.
                Ska tänka på att dämpa ljuset när vi fixar riktiga karet till dem. Och kanske fundera på att skaffa några till.
                Familjen fisksoppa
                Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                Mina: 120l, 312l, 500l

                Kommentar

                Arbetssätt...