250l Fusk-SA-projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ÅsaM
    • June 2012
    • 8

    250l Fusk-SA-projekt

    Då så, var äntligen vardagsrummet renoverat så att det riktigt roliga projektet kunde starta: ett 250 l Akvastabil som stått och väntat ett par månader nu.


    Har inrett med Slimline Amazonas och rådasand, samt redmore-rötter. Växterna är fusket i sammanhanget, då de kommer från hela världen.

    Teknik: Ja, det har jag... Bla ett eheim pro-filter och annat som behövs, men det är firrarna och inredningen och miljön som är det intressantaste, tekniken ska bara funka...

    Fisk som ska i kommer i första hand att vara ur mina befintliga småburkar som nu är urvuxna:

    - egenodlade platy (tuxedo)
    - Ancistrus sp 144, blå och albino
    - Äppelsnäckor

    Börjar när grumlet lagt sig att placera in 3 st pigga platy, hoppas att allt är överflyttat om 6-7 veckor. Vill verkligen inte ha nitritproblem i det stora karet då det blir sånt jobb att byta så mycket vatten i taget....

    Bilder kommer snart.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    gott

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      nu är det fredag eftermiddag.....man är lite småtjurig i huvvet
      efter en veckas stress (helgstressen är ju inte bättre egentligen...)


      så....nu skall jag vara en tråkig, medelålders, 10 kg för mycket skåning......





      Det är inte bara växterna som är fusk......


      Platys kommer från Centralamerika......

      Rådasanden kommer från Sverige.....

      Redmoore roten kommer ifrå,,,,tja det vet i fasen, men det är inte SA iaf.....





      Nu skall man ha det oerhört klart för sig att man skall sällan lyssna på mig.....

      Man blir bara irriterad då....se detta inlägg mer som ett försök att fylla internet
      med ytterligare några Kb meningslöst dravel....








      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • ÅsaM
        • June 2012
        • 8

        #4
        Men, verkligen, tack för att du neggar när jag just har påbörjat det roligaste jag vet! Fast tja, jag har ju frivilligt gett mig in i nördvärlden, så vad hade jag förväntat mig...

        Förövrigt håller jag med dig om precis allt du skrev......................
        Senast redigerad av ÅsaM; 02 November 2012, 13:35.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          om du inte har bättre för dig de närmaste dagarna, så leta upp en massa inlägg från mig om hur man skall inreda ett SA-kar.

          märkligt nog så föreslår jag alltid engeslk sjösten på bottem, och anubias som en av blommorna.....


          så jag som förespråkar rena SA eller Afrika eller Asien kar, säger vareviga gång
          att man skall stoppa ner sand från england (som ofta fiskas upp i ungern...) och
          plantera med afrikaner.....



          så....sluta lyssna alltför mycket på griniga gubbar från den skånska slätten.....




          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • ÅsaM
            • June 2012
            • 8

            #6
            Klicka på bilden för större version

Namn: Bild.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,1 KB
ID: 2143791
            btn slimline amazonas på plats. Akvariebänk stärkt med 45-regel inuti, samt lecablock nedtill. Ska klä dem med något svart tyg alt galon framgent för att få dem att smälta in lite bättre.


            Klicka på bilden för större version

Namn: Bild 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 168,1 KB
ID: 2143792

            Ca en vecka efter uppstart. 4 platy och 6 äppelsnäckor inflyttade. Fyllt med vatten, växter och rådasand. Grumligt var det i flera dagar.


            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0409.jpeg
Visningar: 1
Storlek: 108,3 KB
ID: 2143790
            Närbild på två av äppelsnäckorna.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Kommer att bli nice när växterna vuxit till sig!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              Arbetssätt...