Min comback som akvarist, ett "hörnprojekt"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kiiimpa
    • October 2012
    • 104

    Min comback som akvarist, ett "hörnprojekt"

    Tänkte komma tillbaka till denna underbara hobby efter ett par års frånvaro. Nu har jag en hörna ledig i huset och är på jakt efter en burk.
    Jag har kikat på Juvels 190 L kar men är lite kluven på om jag ska ha en aning större. Jag vill helst slippa ytterfilter då jag har lite vattenskräck (hade ett 720 som sprack i vardagsrummet).
    Vad ska då simma omkring i mitt kar??
    Jag var tidigare både Malawi och Tanganyika kille. Höll bla en grupp frontosor som inte kunde sluta yngla, vilket var en fantastisk tid. Eftersom jag inte kommer ha så stort kar funderar jag på att gå över till små sydamerikanare. Jag tror att ett hörnakvarie med en masa centrerade växter och någon stor rot kan bli kanon, vad tror ni?

    Apistogramma är ju häftiga små rackare, vad kan jag mer tänkas ha, hjälp mig ni som har koll på sydamerika


    Alternativ 2 är återigen en sväng Tanganyika invånare. Men det är svårt att hitta invånare till ett 190 L kar.


    Som sagt, detta projekt är just nu bara i tankarna men tiden går fort.


    Kul att läsa era projekt här på sidan, mycket inspirerande!!
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Det finns väl en stor hög med tanganyikafirrar som passar och skulle må bra i ett 200l kar.

    ett par altolamprologus av någon modell
    hästnosar
    jullar
    snäckskalslekare

    Några av dessa borde inte vara några problem att kombinera om du får till bra inredning.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      klart det skall vara ett lummigt SA-kar.


      recept:

      ytan = bilbukar

      mitten = stim av tetra, kanske kolglöd

      botten = en dvärgciklid, kanske bolivianer, + 6-8 corydoras, kanske panda.


      myyyycket rötter

      myycket blommor


      botten = engelsk sjösten, mindre version, dvs 1-2 mm



      klart,....snyggt.....intressant.....
      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Kiiimpa
        • October 2012
        • 104

        #4
        Bra förslag!

        Är dock lite mer inne på SA eftersom jag tror rötter och växter skulle lyfta den där hörnan.

        Är dock väldigt förtjust i just snäcklekare, riktigt häftiga.

        Corydoras, går dem i grupp?
        Senast redigerad av Kiiimpa; 31 October 2012, 09:23.

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          Ursprungligen postat av Kiiimpa
          Corydoras, går dem i grupp?
          Svar ja.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Corydoras mår dessutom bäst i stim, så jag skulle själv inte ha färre än 6 st.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Kiiimpa
              • October 2012
              • 104

              #7
              Ok, jag gillar aktivitet på botten. Apistogramma, konkurrerar dem om samma ytor som Corydoras?

              Kan man tänka sig ett stim Corydoras i ett 190 L?

              Kommentar

              • Ferengi
                • August 2008
                • 399

                #8
                Jag antar att du har ett Juwel Trigon?
                Jag har också ett sånt och har 2 st Ancistrus, 8 st Metallpansarmalar och tills nyligen ett lekpar Boliviansk Fjärilciklid gående i det utan problem.

                Som Ken säger ovan - rötter och växter så blir det bra det där. Kom bara ihåg att Corydas vill ha fin sand så dom inte skadar sina munnar när dom bökar omkring efter mat.

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ferengi
                  Kom bara ihåg att Corydas vill ha fin sand så dom inte skadar sina munnar när dom bökar omkring efter mat.

                  precis, därav förslaget engelsk sjösten som är rund i kornen, och sedan tar man
                  den fina versionen, dvs 1-2 mm, så är man totally home free.



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Kiiimpa
                    • October 2012
                    • 104

                    #10
                    Är det svårt att få lek på pansarmalarna?

                    Minns att jag för många år sedan hade lite större pansarmalar (längre), är det något att ha

                    Såg nån bild på kakadua ciklid, är det en apistogramma?

                    Ja det lutar åt ett juvel trigon 190, helst vitt!!

                    Kommentar

                    • Ferengi
                      • August 2008
                      • 399

                      #11
                      Det är hyfsat lätt att få pansarmalar att leka, givetvis beror det på art. Jag har 60 små yngel som är snart fyra veckor nu av Metallpansarmalen som anses hyfsad lätt.

                      Finns många inlägg om hur att få dom att leka på forumet.
                      Så här gjorde jag:
                      Inredde ett 25 liters med billefilter och värmare. Temperaturen på ungefär 25 grader. Finkornig sand på botten och några runda stenar (inga skarpa kanter).

                      Släppte ner hela stimmet om á 8 stycken, jag tror det är fem hanar och tre honor (hanar mindre och honor större och rundare kroppsform).
                      Matade på under ungefär 2 veckor med svarta mygglarver. Vattenbyten om á 25% varje dag.
                      Sista dagen när jag såg att honorna var lite rundare än brukligt så gjorde jag på kvällen ett kallvattenbyte och sänkte väl temperaturen en ungefär 4 till 5 grader - ifrån 25 grader varmt till 20 grader, ungefär.

                      På morgon när jag kollade så låg det rom i karet, jag tog ut föräldrarna och tillsatte antimögel medel. I med extra luftstenar och så vänta...
                      Efter ungefär 3-4 dagar så kläcktes rommen. Matade med nykläckt artemia och yngelfoder för äggläggare.

                      Dom växer hyfsat snabbt och jag tror nog jag har klarat alla. Snart skall dom få flytta in i det stora yngelkaret på 70 liter.

                      Kakadua - fin och intressant fisk. Jag har två unga par som har lekt men tyvärr så har honorna tröttnat på att vakta rommen och ätit upp den. Men dom lär sig nog snart

                      Kommentar

                      • Kiiimpa
                        • October 2012
                        • 104

                        #12
                        Tack så hemskt mycket för svaret!!

                        Jag ska verkligen ha ett gäng pansarmalar. Vad fick dig att köra på just din sort?

                        Kommentar

                        • Ferengi
                          • August 2008
                          • 399

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kiiimpa
                          Tack så hemskt mycket för svaret!!

                          Jag ska verkligen ha ett gäng pansarmalar. Vad fick dig att köra på just din sort?
                          Vet inte riktigt, har haft dom i några år nu. Men dom är fina tycker jag och sedan relativt tåliga också.
                          Finns dock så många fina varianter och ger man dom bara rätt förutsättningar och rätt miljö så kan du nog välja fritt efter tycke och smak

                          Kommentar

                          • Kiiimpa
                            • October 2012
                            • 104

                            #14
                            Tanken är att köra ett Juwel Trigon 190. Vad gäller inredningen ä jag klar med att en relativt stor rot ska dominera mitten av akvariet och röra sig bakåt boch uppåt. Vad gäller växter är inget bestämt ännu.
                            Men det här med bakgrund behöver jag hjälp med. Antingen gör jag det enkelt för mig och kör slimline rakt av. Lite tråkigt kan jag tycka men helt ok. Det andra alternativet är att ge sig på byggandet själv. Hur skule ni gjort?
                            Det knepiga med denna typ av kar är att jag vill hest inte tumma på den redan begränsade volymen. Men det skulle vara häftigt att ha byggt bakgrunden själv. Jag är lite för grön på området men med rätt vägledning kanske det inte är så svårt...

                            Kommentar

                            • Kiiimpa
                              • October 2012
                              • 104

                              #15
                              Nu har det fallit såväl att ett begagnat 400 L hörnakvarium kommer hem imorgon, helt fantastiskt!
                              På köpet blir det en diskusgrupp på 5 individer och en stor mal som jag inte vet artnamn på ännu. I och med att bottenskiktet i princip är tomt undrar jag om jag kan komplettera med ett gäng corydoras samt något apistogramma par eller två. När i så fall kan det vara bra tidpunkt för detta inköp, antar att diskussarna behöver god tid på sig att piggna till efter flytt. Vad tror ni experter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...