AquaClay-projekt! 150 liter långsam burk ...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    • April 2004
    • 138

    AquaClay-projekt! 150 liter långsam burk ...

    Hej på er!

    Jag har ett 150-litersakvarium jag tänker starta upp. Det kommer vara ett "långsamt" kar med mkt låg filtreringstakt och tjockt bottensubstrat för ökad biologisk nedbrytning.

    Akvariemått
    50x50x60

    Substrat
    Aquaclay

    Filtrering
    "kul" att man kan dela bilder ...







    Belysning
    2x14W PowerGlo med reflektorer
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kul projekt, ska bli kul och höra vad du gillar Aquaclay, jag tyckte det var lite kinkigt att plantera i...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Ricard
      • April 2004
      • 138

      #3
      AquaClay-projekt! 150 liter långsam burk ...

      Hj på dig!
      Om du tittar i länken om ac i mitt startinlägg så ser du mina erfarenheter. Kan klippa under här. Sen får vi se om jag fortsätter denna tråd. Insåg att jag inte kan lägga upp bilder. Då blir det rätt trist.


      ---------------------------------skickat från min iPhone med appen Tapatalk

      Kommentar

      • Ricard
        • April 2004
        • 138

        #4
        AquaClay-projekt! 150 liter långsam burk ...

        Ursprungligen postat av Ricard
        Hej på er!

        Sammanfattar här min erfarenhet av Aquaclay:

        Att sköja rent
        Läste någonstans om en dam vars man hade fått rensa avloppet då substratet hade satt igen rören ... Och jo, Aquaclay har en låg massa och om man tänker skölja den med samma tryck på vattnet, kommer du inte ha någon Aquaclay alls kvar i din hink, utan allt kommer att hamna i rör, avlopp eller på gräsmattan, om du står ute. Du sköjer alltså långsamt, eller använder ett tråg eller en håv.

        Att plantera
        Etableringsfasen för växter är lite knepig. Rötterna kommer fort att skjuta ut förutsatt att du har näring/ljus i rätt ballans MEN det är inte så enkelt att fästa stängelväxter eller andra växter utan utvecklat rotsystem. Det finns några tips att fixa till detta, som jag provat:
        1. lägg två stenar precis runt roten på plantan under etableringsfasten (c:a 1 månad).
        2. plantera växten i en miniterrakotta (finns små som har en ungefärlig volym av 3-4 fingerborgar) där du har engelsk sjösten eller annat som "ankrar" växten i krukan)
        Det finns säkert massor med sätt men dessa har jag provat. Det som jag tycker är bäst är #1 men även #2 har sina fördelar; bland annat att du enkelt flyttar runt växter, om du har ett sådant behov.

        Cirkulation
        Eftersom Aquaclay är så poröst, kommer en viss cirkulation, mycket god i jämförelse med hur det är med sjösten mm., att nå ner i substratet.

        Tillväxt
        Jag har inte gjort en empirisk studie med två akvarium med identiska förhållanden, utan jämför mycket subjektivt mina erfarenheter så som vi brukar och utifrån min ganska långa erfarenhet (akvarist sedan slutet av 70-talet) menar jag att rötterna ÄLSKAR detta substrat och bildar stora tjok under kort tid.

        Filtereffekt
        På grund av ovan nämnda cirkulation syresätts substratet och gör att det porösa substratet blir livsyta åt ett enormt biologiskt filter. Detta ser jag som en mycket stor fördel som väger över svårigheterna att få växterna att stå kvar innan rötterna är utväxta.


        ---------------------------------skickat från min iPhone med appen Tapatalk

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #5
          Funderat på att bli Goldmedelm så kan du ladda upp bilder...?
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Bra att du lade in det även i den här tråden. Jag har det inte längre, men hade det i ett kar under något års tid med bottenfilter.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Ricard
              • April 2004
              • 138

              #7
              AquaClay-projekt! 150 liter långsam burk ...

              Ursprungligen postat av ApeviaX
              Funderat på att bli Goldmedelm så kan du ladda upp bilder...?
              Nej verkligen inte. Låter hårdare än jag menar men jag är ordförande i en förening där jag är aktiv i forumet. Som familjefar finns inte tiden att oxå hänga här och då blir avgiften för den guldkantade medlemsformen helt onödig.


              ---------------------------------skickat från min iPhone med appen Tapatalk

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                #8
                Ursprungligen postat av Ricard
                Nej verkligen inte. Låter hårdare än jag menar men jag är ordförande i en förening där jag är aktiv i forumet. Som familjefar finns inte tiden att oxå hänga här och då blir avgiften för den guldkantade medlemsformen helt onödig.


                ---------------------------------skickat från min iPhone med appen Tapatalk

                Aha, okej då är jag med. Är förvisso själv far här, men å andra sidan har vi olika yrken och tider. Men själva projektet har fortskridit?
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • Ricard
                  • April 2004
                  • 138

                  #9
                  AquaClay-projekt! 150 liter långsam burk ...

                  Ja. Absolut. Bor på östkusten (Gränna) och åker till Sthlm och skall dör hämta hem lite grejor. Även paket på väg från PWSS.


                  ---------------------------------skickat från min iPhone med appen Tapatalk

                  Kommentar

                  Arbetssätt...