"Rädda" lite Archocentrus yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    "Rädda" lite Archocentrus yngel

    Jaha ja

    Bara för att det är skoj (och det ger mer underbara fiskar) så tänkte jag försöka "rädda"/föda upp en kull av mina fina små archocentrus multispinosus yngel.

    De har varit frisimmande sedan igår morse (kanske igår natt, hur osm helst när jag tittade till de runt 09:00).

    Jag passade då på att sno några samtidigt som jag gjorde ett vattenbyte i karet där föräldrarna går.

    Några simmar alltså kvar med sina föräldrar (än sålänge de brukar försvinna efter 2-3 dagar...), några i en liten "yngelbur" (0,5 L SIA sorbet glassburk perforerad med syl) som är "upphängd" med hjälp av buntband och en blompinne i mitt 54 L kar i sovrummet (Som förövrigt husrerar mkt fina röda svärdbärare (comet tror jag det är) som jag fått yngel på (ingen jättebravad, men ändå) och därmed beslutat att dra upp... samt några stycken i ett litet 19 L kar i köket där jag "installerade" mitt luftdrivna innerfilter/billifilter...

    (För övrigt det första kar jag limmat, eller ja jag skar loss en gammal slikonering och limmade om, lite fläckigt fårn det gamla svarta silikonet som inte gick att få bort lyser igenom det transparenta silikon jag använde, blev riktigt bra och håller tätt mkt fint)

    Nedan ser ni lite bilder på ynglen i de olika miljöerna, samt min artemiaklcäkare, denna skulle dragits igång tidigare med fick inte tätt där luftslangen går in i korken på flaskan så fick slikonera lite. Detta kan tilläggas gick inte göra föränn igår då jag inte hade silikonet hemma, hade nämligen limmat en bakgrund till ett 54 L kar på annat håll... Så slikonet härdade under gårdagen samt natten, kläckaren startades för ca: 30 minuter sedan ca: 10:00, bättre sent än aldrig.

    Artemiakläckare
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2578.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,1 KB
ID: 2183511

    Kökskaret 19L, med archocentrus yngel
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2581.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,7 KB
ID: 2183512

    Archocentrus multispinosus yngel
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2586.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,6 KB
ID: 2183513

    Archocentrus multispinosus föräldrar & yngel i 180 L karet i vardagsrummet
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2588.jpg
Visningar: 1
Storlek: 164,9 KB
ID: 2183514

    Archocentrus multispinosus yngel i "yngelburen", i 54 L sovrumskaret
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2590.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,4 KB
ID: 2183515

    Artemiakläckare


    Kökskaret 19L, med archocentrus yngel


    Archocentrus multispinosus föräldrar & yngel i 180 L karet i vardagsrummet


    Archocentrus multispinosus yngel i "yngelburen", i 54 L sovrumskaret (Blev märkligt suddigt här, såg ej ut så när jag filmade, men men...)



    Nicke
    Senast redigerad av ApeviaX; 18 October 2012, 12:32.
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • david87
    • June 2005
    • 710

    #2
    Alltså hur funkar den där kläckaren?

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #3
      "Rädda" lite Archocentrus yngel

      Hur den är tillverkad eller hur kläckningen går till?
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • david87
        • June 2005
        • 710

        #4
        Hur den är tillverkad och varför den är bättre än en vanlig glasspack ?
        antar att det bara är 2 flaskor som är avkapade, 1,5l & 0,5l

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #5
          Ursprungligen postat av david87
          Hur den är tillverkad och varför den är bättre än en vanlig glasspack ?
          antar att det bara är 2 flaskor som är avkapade, 1,5l & 0,5l

          Okidok, för det första är det som du säger 2 PET flaskor som jag har kapat itu. Den undre delen, en Cola 1,5 L flaska är till för att med hjälp av gruset som fylls runt 0,5 L flaskan hålla denna stående. (I detta fall är gruset vanlig zeolit som används i ytterfilter, hade lite över...)

          Innan jag fyllde med grus så drog jag in en luftslang i sidan av den kapade 1,5 L flaskan, denna slang sitter sedan fastsilikonad i korken på 0,5 L flaskan. Nu är det dags att fylla med grus, "kancka" lite på hela paketet så gruset "sätter sig" sedan voila klart mer eller mindre. Mkt enkel anordning, tillsätt vatten, salt och artemiaägg dra igång luftpumpen and bring the bubbles

          Jag har en T-koppling där jag trycker i en grön liten "plastpropp" för att "starta" artemiakläckaren och drar ur för att "stänga av den", helt enkelt genom att låta luften passer till flaskan eller ej.


          Anledningen till att jag valde denna "design" är att jag har en polare i Norrköping som odlar fisk och fick tipset från honom. Han har dock 1,5 L flaskor som "hänger" på sidan av en bänk med hjälp av fastsatta "metallringar", utöver detta samma princip. Fördelen med en flaska är att den är Y-formad vilket gör att bubblorna låter alla ägg vara i rörelse och därmed inte sjunker till booten och står still.

          Sedan när jag ska "skörda" "stänger" jag av kläckaren genom att rycka ur proppen från T-koppllingen och suger till i en liten luftslang som är kopplad till ett litet plaströr och "dammsugar" ur de, ungefär som en basic hävert.

          Haha mkt text för ett enkelt svar på en enkel grej
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • david87
            • June 2005
            • 710

            #6
            Jaha, så lilla flaskan är tät i botten och där kommer luften in alltså
            Kanske får bli att bygga nått sånt i framtiden
            Men alltså luftning, det hade inte jag när jag hade artmeia sist, är det ett måste eller blir det bara bättre. Tänkte det bubblar ju rätt bra i flaskan?

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #7
              Ursprungligen postat av david87
              Jaha, så lilla flaskan är tät i botten och där kommer luften in alltså
              Kanske får bli att bygga nått sånt i framtiden
              Men alltså luftning, det hade inte jag när jag hade artmeia sist, är det ett måste eller blir det bara bättre. Tänkte det bubblar ju rätt bra i flaskan?
              Det är för att det ökar chanserna att få de att kläcka, överleva och växa om man vill dra upp de typ:

              Circulation and Aeration

              Setting up a circulation system can be tricky. To grow healthy adult brine shrimp, strong aeration and good water circulation are essential. You will need to come up with a way to rig your pump so that water is continually circulating through all regions of the tank. If you use airstones, use only those that make large bubbles because brine shrimp will ingest small air bubbles (or they lodge in their swim-appendages), which forces them to the surface where they will eventually die.
              Källa: http://www.petplace.com/fish/how-to-...imp/page1.aspx

              Jag tänkte utveckla min så att jag lättare kan tömma och rengöra den mellan kläckningarna dock, nu måste jag ju göra om steget med förankring i grus varje gång.

              Tänkte även sätta dit en extra luftslang med kran på så att jag enkelt kan tömma äggskalen efter kläckning genom att på en sida locka iväg artemianauplierna med ljus och låta äggskalen sjunka/flyta undan åt annat håll... Sedan bara att sila och mata
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • david87
                • June 2005
                • 710

                #8
                kanske skulle vara att ha en längre flaska monterad lite diagonalt och så mörk i botten och så en lampa vid den övre delen

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  #9
                  Jaha ja, lite update.

                  Igår (torsdags, inte igår som i fredag ) när jag kom hem efter bio med brorsan runt 23:30 så var ynglen i 180 L karet borta, inte förvånad då de inte klarat sig mkt längre tidigare. Hade dessutom börjat se tendenser till att honan börjat stöta bort hanen lite grann precis som tidigare gånger... Men men, de är unga, de lär sig väll med tiden. Och som sagt de leker värre än kaniner och guppy tillsammans.

                  Idag (igår fredag ) när jag kom hem efter jobbet runt 18:45 ungefär så såg jag att de små liven i 19 L karet i köket blivit riktigt sega och dana, vattnet lite grumligt, luktade inte speciellt konstigt dock. Såg tendenser till detta imorse, hade för avsikt att byta lite vatten för att friska upp det hela, men hann inte innan jag skulle med tåget. hur som heslt bytte jag lite runt 19:00 ikväll (igår...) och vattnet är betydligt klarare, tror det är en kombo av överbliven mat och ev. om det nu är nåt antimögelmedel i slangen som finns i filtret att det gör de små liven sega.
                  Har inet haft koll på antalet i dett akar (kökskaret) så vet inte om några är borta eller ej, men räknade till ca: 6-7 stycken innan jag for iväg runt 19.40...

                  Håller tummarna för de små, och lever de vilket jag hoppas så får de artemia till frukost

                  Vad som dock är trevligt är att de små yngel som är i "yngelburen" i 54 L karet i sovrummet verkar må okej, de äter rätt bra vad jag kan se, så om de nu bara klarar sig bör de så sakteliga börja växa lite snart... Spännande och kul om de klarar sig, för tanken med detta lilla projekt är ju att hitta en möjlighet att kunna snatta lite yngel då och då för att föda upp när lusten faller på. Detta för att det är lärorikt, inrtessant samt genererar nya fiskar och generationer av de åt mig och vänner med intresse för de små

                  Jaha, det var alles för stunden, hörs senare på dygnet. Tjing.

                  Nicke
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #10
                    De små liven lever, både i kökskaret och sovrumskaret. De är kanske lite loja i kökskaret men vafan, mer fart på de idag. De har fått lite artemia idag, tror dock inte riktigt de fattade det hela, och nauplierna är så små, så lite extra micropan tillsattes... (Detta i båda karen).

                    Skall göra ett mindre vattenbyte i kökskaret innan jag i eftermiddag beger mig iväg över natten till min föräldrar. De ska dock få en matning till innan dess, så jag kan suga bort allt överblivet skräp innan jag sticker.

                    (Kan förtydliga med att de vattenbyten jag gjort i kökskaret, som endast är på 19 L inte är bara rent kranvatten, utan en mix av kranvatten och vatten från 180 L karet där ynglen kom ifrån. Detta för att sakta men säkert introducera de till eget vatten, och för att jag tror de mår bra av det helt enkelt. Som en låång, inkoppning typ.

                    Glömde säga igår (inatt) att jag i torsdags (om jag inte minns fel) slängde i lite malaysiska sandsnäckor i både sovrumskarets "yngelbur" samt i kökskaret, tänker att de kan hjälpa mig att hålla koll på överblivet foder.


                    Över & ut

                    Nicke
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      #11
                      Upptäckte igår att ett gäng småttingar inte dött utan lyckats hamna i botten på filtret. Fick således demontera och montera filtret på nytt.
                      Idag är det dock bara 2-3 någorlunda friska små yngel kvar. Min gissning är att det beror antingen på att vattnet blir för smkitigt p.g.a, för mycket mat eller ineffektivitet hos filtret? Kanske för stillastående vatten på botten? Ev. att jag ej fixat plaströr istället för slang i filtret... (Är på G).

                      De i sovrummet mår bättre, inte direkt börjat växa, men äter bättre vad jag kan se samt simmar rätt okej. Lite förre än i början men ett litet gäng är det allt kvar.

                      Nicke
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        #12
                        Jaha ja, jag ser att en del läser, men inte många skriver. Utöver info. till er är ju tråden även som kom ihåg etc. flr min egen del. Därav lite ny post.
                        Kan innan dess tillägga att jag i söndags (2012-10-21) var i full fart att påbörja dagens träningspass (ca: 16:00 typ.. tror jag det var). Första delen var att häva sig upp i min chin-up bar, givetvis skulle jag inte få göra mer än typ 3 reps. innan jag känner att jag faller mot marken. Jag var då givetvis i högtsa position, ca: 170 cm upp i luften. Sedan samll det, högt och jag hade landat på ryggen, rakt över en golvlist. Samtidigt slagit i armbågarna och tappat luften. Jag trodde armbågarna var spruckna, gjorde så in i helvete ont. men de verkar ha klarat sig bra, ryggen värker dock fortfarande, så efter en undersökning hos min läkare i tisdags fick jag besked om att jag ev. kan ha fått sprickor eller så i någon eller några ryggkotor... därmed en remiss till röntgen. På torsdag (2012-11-01, knattens 4 års dag) så blir det röntgen 15:10. Hoppas på att jag inte spräckt några kotor.

                        Åter till karen, jag har nu äntligen fått i ett VP rör istället för vattenslangen jag hade i mitt hemgjorda filter. Kapaciteten blev enormt mkt bättre och det ser också bättre ut. Utöver det sitter ett Biofoam billifilter i som drivs av en egen luftpump, detta för att jag tyckte det var kul att undersöka principen på ett köpt billifilter och jämföra det med mitt hemgjorda.

                        Angående ynglen så finns nu 4 stycken i detta kar (kökskaret på 19 L) kvar och de börjar få lite definition och så sakteliga öka i storlek.

                        De i sovrumskaret, i "yngelburen" har även de decimerats något i antal, har inte räknat de exakt men de är iaf fortfarande fler än de i köket. Ser ju dessa ovanifårn så svårt att bedöma storleken här, men det känns som att de faktiskt har börjat sacka efter. De är dock pigga fortfarande.

                        Där har vi statusen, bilder kommer så småningom.

                        Nicke
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          #13
                          Då var det dags för en liten update igen. I sovrumskaret är det 8 stycken små gynnare som simmar i sin "yngelbur", de resterande som fanss har troligen slinkit ur en liten spricka i glassburken/yngelburen när jag "byt" vatten i den. Dessa kvarvarande har dock börjat få lite mer storlek och är iaf 2-3 mm och någon form av definition på kroppen kan tydas lite lätt.

                          As for the one's in tha kitchentank, så verkar det gå bra även där, tror mig veta att det finns ca: 6 yngel där i då jag pytsade i några från yngelburen i sovrumskaret, detta då jag ville jämföra storlek etc. på de olika småttingarna. Dessa i kökskaret har ju större yta att simma på, men inte riktigt samma vattenbetingelser p.g.a att det inte finns andra fiskar, växter etc. Lite knepigare att hålla rent botten då jag kör helt cleant kar, utöver de 2 halvorna cocosnötter som håller nere varsin lite cryptoplanta. (dessa finns här i mest för att jag märkt att de gärna "betar" från bladen på crypto samt skalen på cocosnötshalvorna...

                          Således lite mer vattenbyte typ i det lilla kökskaret, samtidigt får det inte bytas för mkt för då kommer de till sltu simma i rent kranvatten som blir alltför bakterierlöst i filter samt skiftar i tempreatur etc.

                          men som sagt det finns överlevare som sakta gör framsteg, de i köket börjar ge en antydan till ljusgul färg och inte nog med det så är nästa kull snart frisimmande i mitt 180 L kar, tänkte köra samma visa en gång till för att öka på antalet småttingar att dra upp.

                          Över och ut

                          Nicke
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            #14
                            Kanske någon bild på de små, samt de nya gynnarna som sprattlar runt i 180 L karet. Synd bara att mina Archocentrus alltid leker precis dagen innan jag ska göra rent rutorna från prickalger, inte något skämt för att sippa detta uten en olycklig timing, men varje gång de senaste 5 gångerna... hmm. Kanske lite mkt fosfat i vattnet...

                            Hur som här är de i 54 L karet i min "yngelbur"
                            Klicka på bilden för större version

Namn: Archocentru s multispinosus yngel i yngelbur 54 L kar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,1 KB
ID: 2143598

                            Och här är de små i 19 L kökskaret
                            Klicka på bilden för större version

Namn: Archocentrus multispinosus yngel i 19 L kökskar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,0 KB
ID: 2143599

                            Nästa kull som sprattlar ordentligt
                            Klicka på bilden för större version

Namn: Archocentrus multispinosus sprattlare.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,2 KB
ID: 2143601

                            I'm guarding!
                            Klicka på bilden för större version

Namn: Archocentrus multispinosus hane.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,3 KB
ID: 2143600


                            Nicke
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              #15
                              Jaha ja, dessa små sprattlare blev ju frisimmande igår 2012-11-03. Det är den hitills största kullen mina Archocentrus har "dragit" fram. Mkt fina yngel, upplever de som piggare mer allerta och vid bättre "kvalité" denna gång. De söker föda bättre själva, de har fått en fin definition som nyblivna frisimmare och jag hoppas lite på dessa

                              Jag snodde åt mig ett gäng i förmiddags, en del av de går i kökskaret 19 L, en deli 54 L tillfälliga räkkaret i vardagsrummet och några ynka få fick dimpa ner i "yngelburen" i 54 L sovrumskaret, sparade som vanligt ett gäng hos föräldrarna bara för att se hur länge de klarar dessa denna omgång. Tippar på 1-3 dagar till men vi får se, håller tummarna.

                              Kan tillläggas att både slangen som sög åt sig lite yngel, samt min högra tumme som var med och återplanterade lite skruvvallisneria som de dragit upp fick några rejäla bett av hanen, köndes rätt bra, tur att de inte har huggtänder


                              Som sagt, väääldigt många små denna gång, och nu hade jag artemia färdig nykläckt inatt, så de har fått lite gott att käka på "stört" och det blir spännande att se hur de kommer utvecklas gentemot sina lite äldre syskon från förra kullen.

                              De äldre småttingarna nu mellan 3-4 max 5 mm börjar bli lite rundare, som jag tidigare skrivit ger de även en tendens till ljusgula sken i kroppen och formen är mkt fin.


                              Kan tillägga att de få små från denna nya kull som fick dimpa ner i "yngelburen" tuppade av inom ett par timmar, troligen p.g.a att det blev för varmt så pass nära lysröret... De ynglen som är där sedan förra kullen mådde dock bra, men eftersom de käkat upp sina yngre syskon som precis tuppat av och jag ansåg de stora nog att få simma bland andra fiskar så släppte jag ut de i det "stora fria". De simma rnu alltså dessa 8 små knattar med mina levandefödare i sovrumskaret. Mätta och småfeta efter kalaset på syskonen som tuppat av, samtidigt bleka och skrämda av mig samt de nya "polarna" i karet. Ska bli kul att se hur detta går.


                              Bilder ska ju in, kommer i nästa inlägg

                              Nicke
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              Arbetssätt...