Affes första saltbalja 379L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    #16
    Sv: Affes första saltbalja 379L

    Ja det är ju inte toklätt att välja fiskar när man inte har någon koll. Artregistret är tyvärr mycket sämre än de som finns till sötvattenfiskar. Skönt att det finns folk att fråga i alla fall så man inte bara handlar och gör bort sig.

    Var och tittade lite på razor rampen på Triton men den är lite för kort.
    Karet är 115cm långt och 60cm djupt så fick tipset att köpa 2st 120w sedan när de kom i stället men då känns det som man kan få nått annat för 10k. Besvärliga mått för standard ramper vad det verkar.
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #17
      Har du sett den här ?


      MH till bra pris.
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • AffeAlien
        • December 2011
        • 655

        #18
        Jo jag vet att det finns mycket billiga MH armaturer ute nu. Men jag kommer nog ha värme problem redan som det är så kör jag MH måste jag nog köpa en kylare med och sedan är det alla trevliga inställningsmöjligheter med LED som lockar plus att sänka elkostnaden är en trevlig bonus.
        Mvh Alf

        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #19

          Då passar den rätt bra men frågan är om 2x100w är nog för dig...
          Min DIY som bara har 114w motsvarar ungefär en 250w Mh men jag har linser och en annan ljusbild.

          Skall du inte ha värstings sps längst ner så tycker jag att den borde fixa resten, men jag vågar inte garantera det

          //NiXoN

          Kommentar

          • AffeAlien
            • December 2011
            • 655

            #20
            Har faktiskt tittat på den rampen lite men är skeptiskt till hur mycket ljus den sprider på kanterna också eftersom den bara är 85cm lång. Visserligen är ju dioderna lite längre ut än på razorn, men i alla fall, kan inte höja rampen hur mycket som helst heller för jag vill kunna sitta i soffan och se på TV utan att bli bländad också.

            Har tittat lite på att bygga en DIY ramp men jag har för lite kunskap för att veta vad jag ska köpa för dioder och drivar och sådant. Pekar någon på prylarna jag ska köpa så är det noga inga större problem att löda ihop allt och få det att fungera för jag har inte tummen helt centrerad i handen.
            Mvh Alf

            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #21
              Det finns en spridningsbild på deras hemsida med PAR värden och allt, så det är bara o kolla vad du tycker.

              Vill du bygga och du känner att det vore intressant så kan du säkerligen få hjälp, men det är inte heller gratis o köpa komponenter.
              Frågan blir då vilken nivå av styrning du vill ha och hur avancerad du vill göra rampen(styr såklart priset).

              //NiXoN

              Kommentar

              • AffeAlien
                • December 2011
                • 655

                #22
                Belysningen har jag fortfarande svårt att bestämma hur jag ska göra med.
                Blir kanske att åka till Triton igen och titta på 2st Razor 120W ramper nu när de fått in sådana. Men kör på min ursprungliga plan till och börja med och använder min 4x39W T5 ramper.
                Annars händer det lite men inte mycket.

                Jag har ljudisolerat skåpet, kapat och limmat alla pvc rör, fått hem returpump på 3000L/h sedan även 2st tunze 6045 på 4500L/h styck.

                Sedan har jag provfyllt karet med vanligt kranvatten och haft det där i 3 dagar och provkört pumpar och kontrollerat så det inte är något läckage och allt var i sin ordning.

                Nu i dag ska jag tömma karet igen sedan blir det att fundera vidare över vilken skummade jag vill ha.
                Mvh Alf

                Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #23
                  den där 4*39w T5 rampen.
                  vilken är det? har du någon länk till nån sida där den finns?
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • AffeAlien
                    • December 2011
                    • 655

                    #24
                    Sv: Affes första saltbalja 379L

                    Det är lysrörs rampen jag hade till 1000L baljan innan jag bytte till MH där.
                    Så det är egentligen 2st ramper med reflektorer från akvastabil, dimmbara med soluppgångsdator.
                    Finns på pwss bland annat, inga snygga saker utan nått man måste bygga in. Nu kommer jag bara lägga dem på kanten för jag kommer inte bygga något lock till detta kar.
                    Mvh Alf

                    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      #25
                      Mkt intressant, blir kul att följa, att det sedan tar sin tid gör inget. Det är till att skynda långsamt inom denna hobby. Speciellt när man är ute på nya vatten

                      Salt är något jag definitivt ska ta mig an framöver, men det är ett par dit som det ser ut i dagsläget. Skadar dock inte att redan nu lära sig lite på kuppen, sakta men säkert.

                      Tycker precis som dig att det finns otroliga fiskar men är minst lika intresserad av allt annat kuligt levande man har i dessa kar...

                      Kul tråd kort och gott
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • AffeAlien
                        • December 2011
                        • 655

                        #26
                        Då har jag lyckats få ihop nästan all teknik begagnad. Planen att dra igång till års skiftet ligger kvar men kan ju lista vad jag köpt på mig i alla fall bara för att få uppdatera lite.

                        Skummare Bubble Magus NAC6. Hoppas den ska göra sitt jobb trots att de är billig sak.
                        Streamerpumpar 2st Tunze nanostream 6045.
                        Returpump New Jet 3000. Denna är jag inte nöjd med för den låter extrem mycket när jag testkört med kranvatten. Vibrerar massor.
                        Reaktor Deltec FR509 med eheim pump. Till fosfatremover och kol.
                        Belysning 4x39w T5 med måsvinge reflektorer och sunriser dator.

                        Teknik jag tänkt köpa men som inte behövs vid start är en Doserpump till baling och en osmolator så jag slipper fylla vatten själv.
                        Mvh Alf

                        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                        Kommentar

                        • KristianE
                          • April 2012
                          • 1443

                          #27
                          Måsvingereflektorer e fan grymt, har det på min stora ramp och den lyser enormt mycket bättre än min "lilla" med standard reflektorer (visst det är 2 lysrör mer på min stora ramp men skillnaden är enorm ändå).
                          Måste vara kul med all spännande teknik, jag har själv nyss tagit steget upp till en ph regulator. Allt blir ju enklare med automatik
                          //Kristian
                          Följ mitt 1440l SA projekt på
                          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                          Kommentar

                          • AffeAlien
                            • December 2011
                            • 655

                            #28
                            Sv: Affes första saltbalja 379L

                            Ursprungligen postat av KristianE
                            Måsvingereflektorer e fan grymt, har det på min stora ramp och den lyser enormt mycket bättre än min "lilla" med standard reflektorer (visst det är 2 lysrör mer på min stora ramp men skillnaden är enorm ändå).
                            Måste vara kul med all spännande teknik, jag har själv nyss tagit steget upp till en ph regulator. Allt blir ju enklare med automatik
                            Ja de är mycket mer ljus med dem men det blir även mer koncentrerat upplever jag det. Men för mig täcker rören hela karet så det spelar ingen roll utan är bara bra

                            Ja tekniknörd som man är så är det riktigt kul med teknik och få vissa tråkiga saker automatiserade så man kan koncentrera sig på det som är roligt i stället. Men till salt får man hålla sig i kragen för det finns så sjukt mycket att köpa om man vill.

                            Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
                            Mvh Alf

                            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                            Kommentar

                            • AffeAlien
                              • December 2011
                              • 655

                              #29
                              En liten uppdatering som är rolig för jag lägger in bilder.

                              Blir att fylla upp med osmosvatten och blanda salt till veckan sedan köp sten efter helgen hoppas jag.

                              Här kommer 2 bilder med tekniken på plats men utan vatten.
                              Bifogade filer
                              Mvh Alf

                              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                #30
                                Woah, det där såg hightech ut. Beror väl på att jag inte förstår det...
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...