Affes första saltbalja 379L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • AffeAlien
    svarade
    Då har jag lyckats få ihop nästan all teknik begagnad. Planen att dra igång till års skiftet ligger kvar men kan ju lista vad jag köpt på mig i alla fall bara för att få uppdatera lite.

    Skummare Bubble Magus NAC6. Hoppas den ska göra sitt jobb trots att de är billig sak.
    Streamerpumpar 2st Tunze nanostream 6045.
    Returpump New Jet 3000. Denna är jag inte nöjd med för den låter extrem mycket när jag testkört med kranvatten. Vibrerar massor.
    Reaktor Deltec FR509 med eheim pump. Till fosfatremover och kol.
    Belysning 4x39w T5 med måsvinge reflektorer och sunriser dator.

    Teknik jag tänkt köpa men som inte behövs vid start är en Doserpump till baling och en osmolator så jag slipper fylla vatten själv.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Mkt intressant, blir kul att följa, att det sedan tar sin tid gör inget. Det är till att skynda långsamt inom denna hobby. Speciellt när man är ute på nya vatten

    Salt är något jag definitivt ska ta mig an framöver, men det är ett par dit som det ser ut i dagsläget. Skadar dock inte att redan nu lära sig lite på kuppen, sakta men säkert.

    Tycker precis som dig att det finns otroliga fiskar men är minst lika intresserad av allt annat kuligt levande man har i dessa kar...

    Kul tråd kort och gott

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Sv: Affes första saltbalja 379L

    Det är lysrörs rampen jag hade till 1000L baljan innan jag bytte till MH där.
    Så det är egentligen 2st ramper med reflektorer från akvastabil, dimmbara med soluppgångsdator.
    Finns på pwss bland annat, inga snygga saker utan nått man måste bygga in. Nu kommer jag bara lägga dem på kanten för jag kommer inte bygga något lock till detta kar.

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    den där 4*39w T5 rampen.
    vilken är det? har du någon länk till nån sida där den finns?

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Belysningen har jag fortfarande svårt att bestämma hur jag ska göra med.
    Blir kanske att åka till Triton igen och titta på 2st Razor 120W ramper nu när de fått in sådana. Men kör på min ursprungliga plan till och börja med och använder min 4x39W T5 ramper.
    Annars händer det lite men inte mycket.

    Jag har ljudisolerat skåpet, kapat och limmat alla pvc rör, fått hem returpump på 3000L/h sedan även 2st tunze 6045 på 4500L/h styck.

    Sedan har jag provfyllt karet med vanligt kranvatten och haft det där i 3 dagar och provkört pumpar och kontrollerat så det inte är något läckage och allt var i sin ordning.

    Nu i dag ska jag tömma karet igen sedan blir det att fundera vidare över vilken skummade jag vill ha.

    Lämna en kommentar:


  • NiXoN
    svarade
    Det finns en spridningsbild på deras hemsida med PAR värden och allt, så det är bara o kolla vad du tycker.

    Vill du bygga och du känner att det vore intressant så kan du säkerligen få hjälp, men det är inte heller gratis o köpa komponenter.
    Frågan blir då vilken nivå av styrning du vill ha och hur avancerad du vill göra rampen(styr såklart priset).

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Har faktiskt tittat på den rampen lite men är skeptiskt till hur mycket ljus den sprider på kanterna också eftersom den bara är 85cm lång. Visserligen är ju dioderna lite längre ut än på razorn, men i alla fall, kan inte höja rampen hur mycket som helst heller för jag vill kunna sitta i soffan och se på TV utan att bli bländad också.

    Har tittat lite på att bygga en DIY ramp men jag har för lite kunskap för att veta vad jag ska köpa för dioder och drivar och sådant. Pekar någon på prylarna jag ska köpa så är det noga inga större problem att löda ihop allt och få det att fungera för jag har inte tummen helt centrerad i handen.

    Lämna en kommentar:


  • NiXoN
    svarade

    Då passar den rätt bra men frågan är om 2x100w är nog för dig...
    Min DIY som bara har 114w motsvarar ungefär en 250w Mh men jag har linser och en annan ljusbild.

    Skall du inte ha värstings sps längst ner så tycker jag att den borde fixa resten, men jag vågar inte garantera det

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Jo jag vet att det finns mycket billiga MH armaturer ute nu. Men jag kommer nog ha värme problem redan som det är så kör jag MH måste jag nog köpa en kylare med och sedan är det alla trevliga inställningsmöjligheter med LED som lockar plus att sänka elkostnaden är en trevlig bonus.

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Har du sett den här ?


    MH till bra pris.

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Sv: Affes första saltbalja 379L

    Ja det är ju inte toklätt att välja fiskar när man inte har någon koll. Artregistret är tyvärr mycket sämre än de som finns till sötvattenfiskar. Skönt att det finns folk att fråga i alla fall så man inte bara handlar och gör bort sig.

    Var och tittade lite på razor rampen på Triton men den är lite för kort.
    Karet är 115cm långt och 60cm djupt så fick tipset att köpa 2st 120w sedan när de kom i stället men då känns det som man kan få nått annat för 10k. Besvärliga mått för standard ramper vad det verkar.

    Lämna en kommentar:


  • NiXoN
    svarade
    När det kommer till Chrysiptera så kan jag ställa en motfråga, har du sett "Gremlins" filmerna?
    Dom är helt ok fiskar i rätt mix men jag skulle inte välja såna då dom kan bli väldigt destruktiva om dom kommer på det humöret.
    Har man fröknar så får man i regel välja akvariefisk som klarar av dom och det blir lite tråkigt.
    Anthias är roligare enligt mig, även om dom kan vara lite stöddiga ibland.

    Om du tänker bättra på ljuset så vänta med musslan tills dess, dom är ljuskrävande...
    Maxsspect är nog dom billigaste, vad du skall gå på beror lite på vad du har för mått?

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Jo jag har hört att det är lite av en chansning att köra Dvärgkejsare med både musslor och en del koraller, kanske får se över valet av fisk lite tyvärr.
    Funderar på om man ska köra ett "stim" på 5st Chrysiptera hemicyanea för att få lite mer färg i stället, folk påstår att dessa är lite bråkiga men då undrar jag hur bråkiga, är de bråkiga som ciklider eller slår de ihjäl de andra i karet?

    Angående belysning så är jag på jakt efter någon bra LED ramp till karet men tyvärr verkar det inte finnas någon som passar storleken jag har på karet utan får köra massor av små i stället, då drar priset iväg ordentligt, eller så är de så stora så de hänger utanför och det ser för taskigt ut.
    Men blir att starta med T5 belysningen i alla fall. Får anpassa innehållet när man startar karet efter det.

    Lämna en kommentar:


  • NiXoN
    svarade
    Ser rätt bra ut, enda jag är lite fundersam kring är Tridacnan och mängden ljus du har och loriculan kan tycka att den är god...

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Har tänkt försöka hålla mig till att byta vatten var 14:e dag och sedan kör baling som tillskott av alla ämnen som behövs.
    Har 4st 25L dunkar så blir absolut lite släpande, men jag är på jobbet ganska ofta så hoppas det inte ska bli så jobbigt. Får köpa mig en egen osmos i så fall senare.

    Det är ju inte som sötvatten precis utan duger med att byta en dunk bara.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...