Affes första saltbalja 379L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • NiXoN
    svarade
    Du får skynda dig o ha ihjäl glasrosorna, det är ett av dom jobben man inte skall skjuta upp till morgondagen.
    Trevligt med lite skivisar men ricordeorna ser lite bleka ut, ett tipps är att slå av pumparna och ge dom lite artemia som stödmatning.

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    I dag blir det lite närstudie av det som följde med den levande stenen som inte gömmer sig så fort man tänder.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Sv: Affes första saltbalja 379L

    Ursprungligen postat av åheim
    Det var allvarlig menat när jag sa att det var snyggt försök och behåll det
    Problemet med att behålla algerna är att de vill ha näring som inte korallerna gillar och jag vill nog hellre ha koraller än alger faktiskt

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

    Lämna en kommentar:


  • Ryskbompa
    svarade
    Kan nog bli hur bra som hellst dedär

    MVH Rikard

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av AffeAlien
    Tyvärr är det lite gröna alger på några av senarna, ser bra mycket värre ut på bilden än vad det egentligen är.
    Men får hoppas en redig städpatrull och fosfatremover fixat det.

    Det var allvarlig menat när jag sa att det var snyggt försök och behåll det

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Åååh jisses vilka snygga alger du har på stenarna!! Det där blir ju hur bra som helst
    Tyvärr är det lite gröna alger på några av senarna, ser bra mycket värre ut på bilden än vad det egentligen är.
    Men får hoppas en redig städpatrull och fosfatremover fixat det.

    Ursprungligen postat av MrH
    en fråga, varför har man inge bottensubstrat när man startar ett saltkar?

    förövrigt ser det ju riktigt tjusigt ut
    Anledningen man startar utan sand är för många fiskar gräver så man vill ha stenen på botten och så ska man blanda salt i vattnet innan stenen går i.
    Så bara av praktiska själ, sedan blir det mycket skräp som lossnar från stenen i början även om man försöker rengöra den innan så det är lättare att suga upp skiten om det inte finns någon sand i.

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    en fråga, varför har man inge bottensubstrat när man startar ett saltkar?

    förövrigt ser det ju riktigt tjusigt ut

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Åååh jisses vilka snygga alger du har på stenarna!! Det där blir ju hur bra som helst

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    I dag var jag och köpte Levande sten av en kille på saltvattensguiden som la ner sitt akvarium. Så i morgon ska jag köpa lysrör i rätt färg och fosfatremover sedan är det bara låta det gå in sig lite innan man investerar i några levande saker.

    Har försökt få högarna ganska i mitten så fiskar ska kunna simma runt dem. Men den vid avrinningen är lutad mot glaset där.

    bild 1 är från vardagsrummet och den andra från köket sett.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • rudy
    svarade
    kul att få reda på vad en skummare gör för nytta =)
    nyfiken själv då vi ska hämta ett salt kar på lörda =)

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Sv: Affes första saltbalja 379L

    Inte speciellt avancerat egentligen.
    Skummaren, den färgglada, är bara en vanlig pump med ett annat hjul i och luftintag som tillverkar skum och sedan bär de skummet ut skräp och protein ämnen via den genomskinliga röret upp till en kopp längst upp som man då får tömma lite då och då.

    Fostfatreaktor lägger man en fosfatabsorbera i som absorberar som tumblasrunt och för på så via ut fosfat ur vattnet för att minska algväxt och glädja koraller
    De sista är en vanlig pump bara som skickar tillbaka vattnet till karet.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Woah, det där såg hightech ut. Beror väl på att jag inte förstår det...

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    En liten uppdatering som är rolig för jag lägger in bilder.

    Blir att fylla upp med osmosvatten och blanda salt till veckan sedan köp sten efter helgen hoppas jag.

    Här kommer 2 bilder med tekniken på plats men utan vatten.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Sv: Affes första saltbalja 379L

    Ursprungligen postat av KristianE
    Måsvingereflektorer e fan grymt, har det på min stora ramp och den lyser enormt mycket bättre än min "lilla" med standard reflektorer (visst det är 2 lysrör mer på min stora ramp men skillnaden är enorm ändå).
    Måste vara kul med all spännande teknik, jag har själv nyss tagit steget upp till en ph regulator. Allt blir ju enklare med automatik
    Ja de är mycket mer ljus med dem men det blir även mer koncentrerat upplever jag det. Men för mig täcker rören hela karet så det spelar ingen roll utan är bara bra

    Ja tekniknörd som man är så är det riktigt kul med teknik och få vissa tråkiga saker automatiserade så man kan koncentrera sig på det som är roligt i stället. Men till salt får man hålla sig i kragen för det finns så sjukt mycket att köpa om man vill.

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Måsvingereflektorer e fan grymt, har det på min stora ramp och den lyser enormt mycket bättre än min "lilla" med standard reflektorer (visst det är 2 lysrör mer på min stora ramp men skillnaden är enorm ändå).
    Måste vara kul med all spännande teknik, jag har själv nyss tagit steget upp till en ph regulator. Allt blir ju enklare med automatik

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...