Mina akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #16
    Snygga kar
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      #17
      Dags att skriva lite kanske.

      Dom gröna bågfenorna byttes ut mot borelli-ciklider som efter ca 2 veckor hade trillat av pinn. Dom som var kvar i butiken hade oxå dött och jag fick ett tillgodo/presentkort. Vet inte vad det var för fel på dom men nån skit var det...:/
      I övrigt går de bra i båda karen. Stänktetrorna har lekt flera ggr och jag har fått hjälpa larverna som kläckts ner i vattnet. Dom blir väl antagligen bara mat, men jag har det ganska luddigt så man hoppas ju på att några kanske kan överleva.

      I tanganyika-burken har tyvärr en av dom två Calvusarna dött. Ihjäljagad av den större calvusen. :/ Jullarna har antingen rom eller yngel men jag får inte se röken av dom. Dom är väldigt bra på att gömma sina små. Men dom gräver och donar så mycket att något har dom allt i grottorna.

      Kommer åka bort ett par månader och jobba, så svärmor ska passa burkarna ett tag. Hoppas allt flyter på och att inga pumpar stoppar när jag är borta..peppar, peppar....

      Börjar redan fundera på vad jag vill göra med största burken när jag kommer hem igen. Väldigt sugen på att få till ett harmoniskt SA med några Diskus. Kanske behålla rubintetrorna och panda-corysarna tillsammans med diskus. Problemet är väl att diskus vill ha temperatur upp mot 29-30 grader.
      Någon som har några invändningar mot att testa diskus i det karet? Kanske har för mycket inredning? (bild finns en bit upp i tråden), kan man hålla diskusar (så dom trivs) i temperaturer kring 26-28 om man inte är efter själva odlingen? , kör på juwels orginalfilter fast jag har bytt ut en del av filterkuberna till endast dom blå kuddarna + ett lite mindre innerfilter från eheim. Räcker det som filtrering? Har ju mycket växter och en jäkla massa malaysiska sandsnäckor som kan käka överblivet foder.
      Vore jättetacksam om någon diskuskunnig ville svara. Det är helt nytt för mig och det är så spretig info om diskus på nätet....Vissa menar att det är enkelt med diskus medans andra tycker det är skitsvårt...:/
      Finns det någon bra bok om diskus? BTN..hur är den?

      Gott nytt år på er! Vh Jimmy

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        #18
        Länge sen jag uppdaterade. Här kommer nya bilder på hur karen ser ut nu. Lite nya invånare dessutom som jag skriver mer om i morgon. I tanganyika-akvariet ska det i snäckskal i högra delen. Apistogramma Wilhelmi är det jag lyckats få bild på.
        Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          #19
          I Tanganyika karet på 110 liter går mitt Julidochromis transcriptus par + någon typ av snäckleakre eller N signatus inom kort.

          240 liters innehåller 3 Dorsigerus, 1 par Apistogramma Wilhelmi VF, 14 Rubintetror, 10 bruna pennfiskar och 5 siamesiska algätare som ska bort. Bra på att käka trådalger, men dom stör ron i karet enligt mig.

          Kommentar

          • Falconer
            • November 2005
            • 786

            #20
            Här kommer lite färska bilder.
            jag har startat ett 54 liters med asiatisk inriktning. I detta går 4 st Chokladgurami och 20 Galaxyrasboror. Inspirerad av Freddies akvarium.
            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

            I min 110a Tanganyika har jag ökat på med 5 st Lamprologus Similis. Transcriptusparet går kvar och ynglar av sig en del. Finns yngel i olika storlekar nu. Roligt! Jag fick möblera om en del när Similisarna skulle i. Pappa Julle var inte helt överens med dom till en början, men nu funkar det bra. Ser lite dumt ut med en stor kalksten mitt i allt, men den tillför ju ändå lite till ph-värdet så den får vara kvar ett tag.
            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

            Mitt största bubblar på som vanligt. Har kvar 2 Dorsigerus som jag hoppas kan bilda par, annars får jag skaffa ett par honor och se vad som händer. I övrigt går det ett par Apistogramma Wilhelmi VF, Rubintetror och bruna pennfiskar i detta. Funderar på att göra om till Centralamerikans inriktning till våren nån gång. Får se. Annars är jag rätt nöjd med karet. Lite mer löv ska i dock. Några schackbrädesciklider eller bolovianska fjärilar hade jag velat ha istället för Wilhelmin. Jaja...man funderar ju alltid på nåt. Så här ser det ut nu iaf: http://s1290.photobucket.com/user/J_...12309328116676

            Ha det bra allihop!

            Ps: Så jäkla glad att Arsenal vann idag! ))

            VH Jimmy

            Kommentar

            • woodlund
              • December 2011
              • 666

              #21
              Riktigt härliga kar , måste säga att du fått till det extra lummigt och läckert i 54 liters karet
              1900Liter Diskusvatten


              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Falconer
                • November 2005
                • 786

                #22
                Ursprungligen postat av woodlund
                Riktigt härliga kar , måste säga att du fått till det extra lummigt och läckert i 54 liters karet
                Tack! Ja det blev nästan precis som jag ville.

                Kommentar

                • Falconer
                  • November 2005
                  • 786

                  #23
                  Lite ny info om vad som går i burkarna för tillfället. Bilder lägger jag in en annan dag.
                  I 240n går nu ett lekpar Laetacara Dorsigera, 5 ungdjur Dicrossus filamentosus, 10 Nannostomus eques och 12 Axelrodia riesei.
                  54 liter asien puttrar på som vanligt. Tyvärr har en chokladgurami dött. Köpt några kuhliiålar som kan böka runt på botten. Gillar verkligen den här lilla burken.
                  Tanganyikaburken har jag bytt inriktning i. Jag gillar verkligen tanganyikaciklider men tror deras charm kommer mer till sin rätt i akvarium över 200 liter. Nu har jag precis köpt 6 st ungdjur Cryptoheros Nanoluteus. Underbara fiskar! Tanken är att få ut ett par som jag sen vill försöka föda upp yngel utav. Möjligtvis köper jag några fina platys eller limior som kan skapa lite rörelse i överdelen av akvariet.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...