Mina akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Mina akvarium!

    Okej....

    Jag har följt en jäkla massa trådar under flera år och tänkte att nu är det dags för mig att dela med mig lite av vad jag har hemma.
    Det kommer inte bli några superfina bilder då vi har en kamera som bäst-före-datumet är utgått sen länge. Men man kan iaf se litegrann.
    Jag kommer skriva vad jag gör med mina små kar, fiskar mm, men det blir inga byggprojekt här inne. Det finns så många bra trådar om det redan.
    Hoppas att nån kanske hittar hit och vill skriva några rader någon gång.

    240L Juwel:
    I det här akvariet som jag haft i lite mer än ett år nu kör jag sydamerikanskt tema. Åtminstone på fiskarna.

    Invånare är:
    ! Ancistrus-hona
    15 Axelrodia Riesei (rubintetror)
    6 Copella Arnoldi (stänktetror)
    8 Cor. Panda
    1+2 Apistogramma Baenschi
    3 Amanoräkor som hängt kvar sen några år nu.

    Jag kör med svart plastsäck som bakgrund. Billigt och funkar bra enligt mig. Juwels egna innerfilter bara det att jag bytt ut vissa delar i filtret så att jag endast har dom blå filterkuddarna. Har även ett lite mindre innerfilter från eheim för att backa upp det större filtret.
    Lysrören är också juwels egna t-5 med reflektor. Kör med easycarbo och lite näring efter VB.

    Lite dåliga bilder:
    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    Så ser sydamerikat ut i mitt sovrum. Växterna vet jag dock inte om allt är sydamerikanskt heller men så noga är jag inte.
    Hoppas ni har överseende med bilderna....:/

    110L-Tanganyika:
    Det här lilla karet startade jag upp i våras. Från början var det planerat att bli västafrikanska dvärgciklider i det här, men i sista sekund ordnade jag fram kalksten och krossat äggskal i strumpbyxa. Jag har valt att mestadels använda kolsten pga dess vikt. Bakgrunden är även här svart plastsäck och filtret är ett eheim bio-power. Pht ligger strax över 8 och fiskarna verkar må väldigt bra.
    Började med att köpa 3 prinsessan av burundi och 2 A, calvus. Nu går även ett J, transcriptus- par här i och jag är ganska säker på att dom har rom för tillfället.

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    Vet så klart att jag inte kommer kunna ha den uppsättningen så himla länge till men det ordnas med tiden.
    Funkar bra nu i alla fall.

    Ha de bra så länge!
  • Kryckan
    • November 2011
    • 283

    #2
    Fina akvarium!
    Speciellt SA-karet gillade jag.
    Vet du vilken sort Echinodorus de rödaktiga svärdplantorna är?
    Hur är stänktetrorna? Nått att ha?

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Gött att se karen

      De ser riktigt trevliga ut, bra jobbat!
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        #4
        Ursprungligen postat av Kryckan
        Fina akvarium!
        Speciellt SA-karet gillade jag.
        Vet du vilken sort Echinodorus de rödaktiga svärdplantorna är?
        Hur är stänktetrorna? Nått att ha?
        Tack ska du ha!
        Njae inte helt, men jag köpte dom som red flame har jag för mig. Dom var knappt nåt röda när jag köpte dom, men jäklar va röda dom blev när dom kom i akvariet.
        Stänktetrorna kan jag rekomendera. Speciellt om man tänka sig lite större tetror. Mina är väl ca 6-7 cm skulle jag tro just nu. Dom är väldigt fina när dom färgar ut och bråkar hanarna emellan. Jag har ju valt att inte sänka vattennivån, men tror att dom säkert vill ha en 15 cm utan vatten egentligen. Men dom har varit igång och lekt ett par gånger ändå.

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          #5
          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Gött att se karen

          De ser riktigt trevliga ut, bra jobbat!
          Tackar!
          Jo jag är skapligt nöjd ändå. Iaf till den fisk jag har nu, så passar inredningen bra.
          Men svart ganska grovt grus till tanganyikafirrarna är väl egentligen inte det bästa kanske. Men jag hade ju redan fyllt på när jag ändrade mig i sista sekund. Men det verkar funka bra. Har ju inga som gräver så himla mycket ändå tror jag. Värre om jag skaffat mig multisar etc.

          Men jag är ganska missnöjd med mina A. Baenschi.....Visst dom är fina, men när jag hade andra ciklider i karet var dom tok-aggresiva mot dom och nu när dom går själva händer verkligen ingenting. Jag har haft lek på dom 1 gång i somras. Rommen kläcktes, men så skulle vi precis åka bort en vecka. När jag kom hem var allt borta och sen dess har det inte varit i närheten av lek. Jag har ju två honor varav en av dom knappt får visa sig alls innan den dominanta honan och hanen jagar bort hon. Men ändå ingen lek. Ph ligger på ca 6,5-7 och mellan 24-25 varmt grader. Nån som har något tips? Annars funderar jag faktiskt på att ge upp dom och skaffa mig nån annan ciklid. Grön bågfensciklid eller kanske L. dorsigera. Jaja,, får väl se.

          Har ett tomt 54 liters som jag antagligen ska dra igång vartefter. Frågan är vad man ska köra där i. Blir ju riktigt sugen på snäcklekare efter att ha kollat i Piajos tråd. Men skulle i så fall vilja prova L. Stappersi/meleagris. Är dom lika aggresiva som ocellatus tro?
          Annars fick jag också en idé efter att ha läst denna artikel på seriously fish.

          Ett akvarium men endast grenar,kvistar och en massa löv. Kanske nån enstaka växt eller lite mossa.

          Hinner nog få nya idéer och ombestämma mig 10 ggr innan det står färdigt. För sån är jag, bestämmer mig för att köra på något, sen går man in på zoopet och kollar in folks trådar och kommer på andra tankar.

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            Dina växter verkar stormtrivas. Inte en enda alg. Fint! Lyx!
            350L Diskus

            Kommentar

            • Falconer
              • November 2005
              • 786

              #7
              Ursprungligen postat av Einarsson
              Dina växter verkar stormtrivas. Inte en enda alg. Fint! Lyx!
              Jodå dom trivs ganska, men alger det har jag. Syns väl inte på bilderna dock. Tofsalgerna har täckt nästan alla rötter och nu börjat sätta sig på en del växter. Undrar om det beror på att jag fuskat med easycarbon ett tag nu. Men har dragit igång med det ordentligt nu igen så hoppas det försvinner på växterna iaf.

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #8
                Jag kör Co2 med mäsk och det svajar ju en del, vilket alger gillar... Så funderar på att köpa trycksatt co2 och göra det ordentligt istället. Man slipper dessutom detta jäkla bytande med flaskorna också.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Falconer
                  • November 2005
                  • 786

                  #9
                  Blir nog helbra. Skönt att slippa trixa så mycket tycker jag.

                  Kommentar

                  • Kryckan
                    • November 2011
                    • 283

                    #10
                    Njae inte helt, men jag köpte dom som red flame har jag för mig. Dom var knappt nåt röda när jag köpte dom, men jäklar va röda dom blev när dom kom i akvariet.
                    Stänktetrorna kan jag rekomendera. Speciellt om man tänka sig lite större tetror. Mina är väl ca 6-7 cm skulle jag tro just nu. Dom är väldigt fina när dom färgar ut och bråkar hanarna emellan. Jag har ju valt att inte sänka vattennivån, men tror att dom säkert vill ha en 15 cm utan vatten egentligen. Men dom har varit igång och lekt ett par gånger ändå.
                    Stor chans att det bli röda Echinodorus i mitt projekt.
                    Red flame kan det nog vara. Fast det finns många röda ifs. Fina är de!
                    Stänktetrorna ska med andra ord finnas på önskelistan. Kul med lek!

                    Annars fick jag också en idé efter att ha läst denna artikel på seriously fish.

                    Ett akvarium men endast grenar,kvistar och en massa löv. Kanske nån enstaka växt eller lite mossa.
                    Bra länk. Inspirerande! Detta hade jag valt
                    Men snäcklekare är ju inte dumt de heller.

                    Kommentar

                    • Falconer
                      • November 2005
                      • 786

                      #11
                      Någon som vet vad det här är för träd och om man kan använda löven i akvarium?

                      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

                      Kommentar

                      • SCB
                        • November 2011
                        • 134

                        #12
                        Skulle kunna vara Oxel..
                        //Olof
                        230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                        Kommentar

                        • Falconer
                          • November 2005
                          • 786

                          #13
                          Nu har jag köpt mig ett par gröna bågfensciklider. Någon som tror att man kan ha borelliciklider ihop med dom i 240-L ? Dom verkar ganska lugna än så länge iaf.

                          Kommentar

                          • AnnaK
                            • April 2009
                            • 37

                            #14
                            Väldigt fina akvarium du har, särskilt det med alla fina växter.

                            Kommentar

                            • Falconer
                              • November 2005
                              • 786

                              #15
                              Ursprungligen postat av AnnaK
                              Väldigt fina akvarium du har, särskilt det med alla fina växter.
                              Tackar så mycket!

                              Mina jullar vaktar något i sin grotta! Kul! Har sett rommen så det verkar ha gått bra.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...