Projekt från malawi till svartvatten och Guramis. 160l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yesska
    • July 2009
    • 140

    Projekt från malawi till svartvatten och Guramis. 160l

    Då mina malawiciklider blev för många och för stora för mitt kar gav jag bort dem till en person som hade större akvarium.

    Så nu är min plan att försöka få igång ett välmående gurami-kar. Jag kommer införskaffa växter och få bra vattenkvalité innan några guramis får flytta in.

    Akvarium: Juwel 160l
    Pump: Eheim 2412 Biopower 200
    Grus: Svart småkorningt
    Bakgrund: Svart sopsäck. O.o
    Lysrör: 2 st aquastar 30w.

    Med malawi:


    Tömt, urstädat och påbörjad inredning:


    Med lite växter:


    Nästa steg är att köpa lite rötter, samt torvsubstrat till filtret. Mer växter ska dit också.

    Kom gärna med goda råd och tips. =)
    Senast redigerad av Yesska; 03 October 2012, 09:35.
    160l asien gurami projekt
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Du är väl medveten om att du behöver fisk i karet för att nitrifikationsprocessen ska komma igång? Dvs att det ska finnas nyttobakterier som kan bryta ner organiskt material som matrester, bajs och växtdelar och omvandla giftigt ammonium/ammoniak till nitrit-nitrat. Skaffa några tåliga inkörspiloter redan och ha inte för brottomt med att skaffa fler sen

    Svartvatten och gurami låter intressant! Vilken guramisort har du tänkt köra med?
    Sen i renodlade svartvattenskar brukar det inte finnas så mycket växter, men du kanske inte tänkt köra "riktigt" svartvatten utan är mest ute efter den visuella effekten? Hursomhaver - MASSOR med rötter säger jag

    I min experimenttråd i signaturen kan du kanske hitta några goda råd - både om du ska köra riktigt svartvatten eller fuska lite (som jag gjorde)

    Kommentar

    • Yesska
      • July 2009
      • 140

      #3
      Ah ok. Tackar för info. Mycket bra. =)
      Det var de i min akavariebutik som sa att de kräver mkt lågt Ph (typ svart vatten vad jag förstår). Jag tänkte då att det räckte med rötter och torv i filtret men de sa att det inte räcker för att sänka ph så mkt som dessa kräver. Utn det fanns nått Sera Black water medel man skulle ha i. har dock ej varken köpt eller haft i det än.
      Jag hade tänkt försöka mig på honungsgurami och chokladgurami. Just nu går det lite zebrafisk i karet som startfiskar ska de va bra läste jag nånstans.
      Hur många av varje kan jag ha i detta kar på 160l tror ni? Och skulle det fungera att ha rasbora galaxy stim tillsammans?
      Senast redigerad av Yesska; 03 October 2012, 09:16.
      160l asien gurami projekt

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Njae, honungsguramin kan nog funka i vanligt kranvatten. De vill ha pH 6-7,5.
        Chokladguramin är en av mina drömfiskar som jag inte skaffat ännu, de är lite kinkigare. pH 5-6,5.
        Du kan läsa om dem i zoopets artregister om du inte redan gjort det

        Kommentar

        • Yesska
          • July 2009
          • 140

          #5
          Så de går att ha ihop vad jag förstår?
          160l asien gurami projekt

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            hoppas du inte tyckte det var för mycket malawi på den bilden du visade. för det var ju inga alls :P

            menmen skit samma.
            gul med svartvatten.

            hade jag varit du hade jag gjort nått utblåset på pumpen. satt den en slang som du gjort massa hål i eller så. gurami vill ha nästan stillastående vatten. sen i med massa massa rötter. bara lägg de på varann eller så. va inte blyg.

            sen flytväxter. tex frogbite eller så. så de kan bygga sitt skumbo nånstans. kan ta en bild på mitt asienkar hemma ikväll. där byggs det skumbo hela tiden.o massa massa flutväxter o cacomba

            Kommentar

            • Yesska
              • July 2009
              • 140

              #7
              Nej, den bilden är tagen innan Hongisarna tyckte de skulle ta över världen och blev ca 30 st. =)

              Idag köpte jag en stor rot, lite växter, samt flytväxter. De hade varken honungsgurami eller choklad inne på affären, så jag tänkte att det blev perfekt att börja med ett mer tåligt par. Så det blev röd dvärggurami, en hane och en hona. Läste att de skulle vara blyga, men de simmar runt, har ätit vid ytan och verkar trivas.

              Ang utblåset, så ja får fixa nått sånt. Nu är det iofs rätt lugnt i ena halvan av karet men just vid pumpen rör det ju lite på sig trots strilarör.

              Hannen:
              160l asien gurami projekt

              Kommentar

              • addo
                • January 2007
                • 609

                #8
                Kan tillägga att jag kört Chokladgurami i stenhårt Uppsalavatten, det gick hyfsat dom fick dock disiga ögon ett par gånger. I mer normalt kranvatten tror jag det går utmärkt med Chokladgurami så länge karet är väl inkört och du inte köper vildfångade eller vill få yngel.

                Jag skulle köra ett par Honungsgurami och upp till 4 par Chokladguramis (inte för att jag ser skillnad på kön). Sen bara måste du ha några Pygmée guramis (Trichopsis Pumila) tre par skulle nog vara lagom, dom fiskarna är så sjukt roliga. Lakritsgurami funkar också men dom tyckte jag var tråkiga när jag hade sånna. Sen har du plats för någon Betta också.

                Akvariet måste dock ha massvis av gömställen. Proppa det fullt med rötter och Cryptocoryne. Sen kan du ha vilken liten snäll stimfisk du vill, dom gör ett viktigt jobb för Chokladguramins trygghetskänsla och lockar fram dom (Googla dither fish).

                Kommentar

                • addo
                  • January 2007
                  • 609

                  #9
                  Jo just det, det gör inget om det är lite flås på vattnet så länge det finns gott om lugna partier för fiskarna att vila och sova, jag skulle rikta utblåset in i ett hörn och vara nöjd.

                  Släng i lite räkor också så fisken får räklingar att jaga.

                  Kommentar

                  • Yesska
                    • July 2009
                    • 140

                    #10
                    Rot på plats:



                    Men kommer nog ta det lite lugnt nu med att köpa till fler saker, då jag om två veckor får hem detta kar, Rena 200l, med ytterfilter. Så då kommer allt flyttas till det och de andra karet säljas. =)



                    Så kika in på det projektet sen. =)
                    Senast redigerad av Yesska; 04 October 2012, 07:37.
                    160l asien gurami projekt

                    Kommentar

                    Arbetssätt...