Back in business - 54 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    Back in business - 54 l

    Sådärja, Mli is back!

    Efter diverse flyttande fram och tillbaka har jag faktiskt inga kar alls igång nu, men mitt gamla 54 l flyttade in i köket igår kväll. Systeryster har lånat det en sväng, men igår gick hon upp till 120 l och behövde inte det här karet längre.

    Frågan är var jag ska göra med det nu!

    En ok doppvärmare, ett sketet filter, ett lager sand, lite sten och två små rötter ligger och skäms på botten just nu, så efter en uppgradering i filterväg är väl valmöjligheterna... inte så stora ändå Rätt litet kar, men nånting kul ska väl ändå gå ner!

    Just nu kommer inte mycket att hända heller, lite skralt i plånboken just nu då vikingeriet stjäl ganska mycket kosing mellan varven. Om två veckor åker vi till England och är med i det historiska återskapandet av Battle of Hastings 1066, men kommer jag levande därifrån ska akvariet få lite högre prioritering.

    Tillsvidare spånar jag mest över vad jag ska ha i karet. Tips, idéer eller ett simpelt "OJ VAD VI HAR SAKNAT DIG!" tas alltid emot
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    SA-tema med en trevlig miniapisto på botten + litet stim med en minitetra

    Eller

    Asien-tema med ett bra stim av en liten rasbora

    Eller

    Räk-tema

    Eller

    LF-tema med någon riktigt ovanlig sort (min personliga favvo)
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Räkor och endlers?
      Räkor och rasbora?
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Ursprungligen postat av Ken Olofsson
        SA-tema med en trevlig miniapisto på botten + litet stim med en minitetra

        Eller

        Asien-tema med ett bra stim av en liten rasbora

        Eller

        Räk-tema

        Eller

        LF-tema med någon riktigt ovanlig sort (min personliga favvo)

        Ursprungligen postat av MonkanS
        Räkor och endlers?
        Räkor och rasbora?
        SA-tema... lockande, välidgt lockande.
        Asien... min personliga favorit, sneglar fortfarande på chokladgurami... känns dock som att jag kunde fortsätta snegla på dem ett tag till.. hm..
        Räkor.. njäea.. hade ju crystal red länge och de funka bra men sen dog alla bort :/ lite ledsen på dem ännu för det.
        Levandefödare.. har jag också funderat på, men vet inte om det går att få tag i nåt kuligt här.

        Som det ser ut lutar det för tillfället åt SA - Men jag har ju åtminstone två veckor på mig att fundera ännu!

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Sv: Back in business - 54 l

          OJ VAD JAG HAR SAKNAT DIG!! :-)

          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Tack hannes!

            Ska bara klara mig levande från dethär nu då: http://www.youtube.com/watch?v=u_rAXH09qRY

            Ni behöver inte titta på hela, en halv minut räcker så får ni en rätt bra bild av hur det kommer att se ut

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              var du glad över att du inte var med på originalslaget.

              mistänker att överlevnadsprocenten på remake är liiiite hägre än på originalet.....




              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #8
                Jodå! Tänker bara lite på mina 164 cm och femtinågra kg mot 2 meters karlar med mer än dubbla vikten En fördel med att vara liten är ju dock att min sköld är ungefär lika stor som mig - blir det för farligt kan jag alltid simulera en hjärtattack och krypa in under skölden and it will be as I never existed

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  bit dom i hälsenen !!!


                  they never know what hit them......


                  Tänk på:

                  Var det inte en liten 50 kiloskvinna i Sagan Om Ringen som besegrade det där monstret som ingen man kunde besegra ?

                  Vettigt manfolk kan inte slå på kvinnor.........fast det är ju klart...här finns kanske en massa engelsmän.....




                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #10
                    Hälsenan var en bra idé, det ska jag hålla i minnet!
                    Sen att vettigt manfolk inte slåss mot kvinnor... med manskläder, hjälmar, ringbrynjor, sköldar mm är det lite svårt att skilja könen åt...

                    Kommentar

                    • Miliimli
                      • March 2010
                      • 2457

                      #11
                      Okkej. Karet står fortfarande tomt och avvaktande. Tror dock det blir SA denhär gången, om inte gubben råkar ha något annat spännande inne.

                      Just nu förbereder jag mig för fullt för Hastings, bra när man är ute i sista minuten med allt. Har sytt en handske idag, ni kan inte tro vad öm i fingrarna man blir när man arbetar med läder... Protection till andra handen väntar i England.
                      Såklart glömde jag tunikan jag skulle sy om hos svärföräldrarna, så den ska paniksys i morgon.
                      Skorna fettas in, svärdet ska filas för att få bort alla vassa hack... sen börja packa... komma ihåg passet...


                      Och just ja! Lämna in några skolarbeten innan jag far, komma ihåg att vattna blommorna (går inte att anförtro sambon sånt )
                      Tordag morgon bilar vi ner till H:fors, sen flyget till England.

                      Köpte tandskydd (värsta boxar studket) igår också, men vetef*n om ja ska kunna använda de, hej kräkreflexer me en sån stor plastbit i munnen. Fotbollsskydd och knäskydd för att klara benen funkar i alla fall bra. Fortfarande livrädd men OJ, vad det ska bli kul!

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #12
                        Såja, lite längre än två veckor tog det ju... Har hunnit flytta igen, tillbaks till hemstaden efter studieåren i Vasa och kan numera även titulera mig Tradenom. Är så småningom på jakt efter ett 250 l kar eller liknande, men tillsvidare ska 54 litraren startas upp.

                        Just nu är jag på jakt efter en snyggare bakgrund. Har kikat runt lite på olika sidor och funnit några kandidater. Den snyggaste är väl denhär Ekol bakgrunden http://www.akvaariokauppa.fi/new/pro...ils.php?p=1240
                        Sen hittade jag domhär som var snäppet billigare, men inte alls lika snygga.. http://www.petnetstore.fi/3d_-tausta...a#.UYYwdLXxpa0
                        Och tillsist domhär som var skitfula men asbilliga http://www.lemmikkitarvike.fi/styrok...x45-p-365.html

                        Kommer dom billiga styroxbakgrunderna hålla tror ni, eller är det nåt som löser upp sig efter en månad?

                        Kommentar

                        • Miliimli
                          • March 2010
                          • 2457

                          #13
                          Beställde den fula nu http://www.lemmikkitarvike.fi/styrok...x45-p-365.html

                          Funkar den inte sen är det inte allt för mycket pengar investerat, och funkar den kom jag billigt undan. Kommer fixa filter bakom den i alla fall. Blir ett budgetkar dethär, så sanden kommer jag att gräva upp ur sandtaget vid farmors sommarstuga och växterna tänker jag stjäla av syrran och en kompis. Ytterligare inredning blir vf stenar och kvistar

                          Fiskarna är inte helt spikade ännu, vi får väl se vad det blir..
                          Lutar dock mot 1+2 apistogramma borellii + ett gäng med någon liten tetra.
                          Senast redigerad av Miliimli; 05 May 2013, 15:08.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #14
                            Borelliisarna är mycket fina, alla varianter om du skall ha det murrigt i karet så är Kolglödstetran ett bra val för den blir mycket fina i murriga vatten
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              #15
                              Ja visst är dom
                              Kolglödstetrorna är riktigt fina de också! Började just leka med tanken på att kasta i lite endlers i stället... Apistorna lär ju äta en del yngel så det inte blir för många..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...