100L Tätplanterat SA med trycksatt co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #16
    Trycket i flaskan är beroende på din rumstemperatur eftersom gasen är kondenserad i flaskan. Så stirra dig inte blind på det för när det är slut på kondensat så kommer trycket falla snabbt.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #17
      Ursprungligen postat av KristianE
      Trycket i flaskan är beroende på din rumstemperatur eftersom gasen är kondenserad i flaskan. Så stirra dig inte blind på det för när det är slut på kondensat så kommer trycket falla snabbt.
      Ja det är ju sant. Hur som helst hoppas jag den räcker länge! 6KG och bara 1 bubbla i sekunden 10 timmar om dagen bör inte gå åt för fort om det inte läcker.
      350L Diskus

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #18
        Min flaska har räckt i 9 månader nu och jag har 250L akvarium och bara 5kg. Men det borde vara nästintill slut nu...
        Vet dock inte hur tätt jag kör med bubblorna men det är nog knappast 1/sek men sen beror det ju på storleken på bubblorna också såklart.
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #19
          Precis. Skönt att du klarat dig länge!
          350L Diskus

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #20
            Trycket har faktiskt ökat med typ 10 bar nu sen jag kom hem.. kasnke för det är 3-4 grader varmare här inne än det var i butiken där jag hämtade den..

            Nu får det allt stanna dock annars känsn det som att jag får släppa ut lite.
            350L Diskus

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              #21
              30 grader ska motsvara ca 70bar så du kan vara lugn, släpp inte ut något för det enda du gör är att slösa bort värdefull co2
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #22
                Ska placera den på ett annat ställe, den står lite för nära en dator nu, det är därför den blir lite varmare än den borde vara. Iaf när datorn blir extra varm.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  #23
                  Eftersom jag har ungefär 25 ppm co2 konstant nu när ljuset är på (56W på 100 liter och bara 35 cm djupt). Tror ni jag behöver öka PMDD-dosen från standard då?

                  Har fått lite cyano nu vilket ofta beror på för lite nitrat. Kanske behöver jag dubbla dosen? Eller dosera en extra gång i veckan med standarddos.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #24
                    Börja dosera en halv dos till mitt i veckan så kan du se vad som händer sen. Onödigt att fläska på mer än nödvändigt.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      #25
                      Japp får pröva.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        #26
                        Köpte 10ml-sprutor 10 st igår utan själva nålen. Bra att ha ett gäng om man behöver punkt-mata någon enskild fisk med lite granulat eller något. Kanske även smidigare att använda för att dosera PMDD och sånt.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          #27
                          Fixade lite frystorkade mygglarver också att ha nån gång eller två i veckan. Frågan är, hur får man dom att sjunka? Fiskarna fattar inte när det åker runt på ytan.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            #28
                            Testade lite saker:

                            KH 3,5~
                            PH 6.5-7~

                            Vilket betyder att co2 är lite lågt så jag höjde dosen co2 lite smått och ska testa PH igen ikväll.

                            Trodde KH var 4,5 ungefär, det var det där jag bodde innan (i samma stad) men tydligen lägre nu. Men ingen idé att pilla med kh vad jag vet, det ska nog klara sig där. bara att jag måste höja co2-farten lite.

                            Prövade även ett nitrat-test som var helt värdelöst. Man skulle hälla i något pulver men man fick ingen riktig grej att dosera/mäta hur mycket man skulle ha i med och det stod inget tydligt om det i anvisningarna heller.. Är alla Nitrat-test så flummiga? Jag prövade att beställa ett ifrån JBL istället, de ska ju vara bra... Det här var något annat jäkla töntmörke jag hitta i nån random affär. : )
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              #29
                              Hum hum hum...

                              Jag har lite cyanoproblem i fronten. Nitrat verkar ligga på runt 10~ ppm... Något låg vad jag hört av folks erfarenheter. Ska dock sägas att jag doserade 3x PMDD-dosen i fredags vid vattenbytet(50%). Kanske behöver jag dunka i en rejäl dos till redan nu igen?

                              2x trippeldos i veckan? Låter extremt mycket, men jag har jäääkligt mycket växter i förhållande till karets storlek också. Och trycksatt Co2 då såklart så det kanske går åt. :o
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...