Flyttat hem ifrån till hus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Connsann
    • February 2010
    • 63

    Flyttat hem ifrån till hus.

    Vilket är ett stort projekt för sig men.

    Nu ska jag ha igång mina också.

    Mitt stora (litet) på 375liter har jag för mig. Står fortfarande i bruk hemma hos min mor. Igentligen bara för latheten att bära ner det för tre våningar.
    Har ett 95 liter och 175liters stående tomma där med.
    Men eftersom det blir i princip nystart på alla mina kar så har jag börjat med ett 40 liter som jag hade i källaren.

    Eftersom jag hittade det idag så tog jag 30 liter vatten från mitt stora kar och massa sand och skit med mig plus en 3 pannasar malar och en .

    Så nu står det i köket ny uppstartat med en växt där till.


    Tanken är att efter som jag inte kan flytta med mig så mycke vatten som behövs, Så ska allt vatten som byts ut ur mitt 40 litare ner i ett annat kar som en start kur.
    Så jag kan starta upp ett större så fort som möjligt.

    Tidigaste datum för flytten av mitt största är satt om en månad ungefär.



    Det jag igentligen blivit rädd för är att det kommer bli som ett zoo här hemma.
    De är inte bättre att det finns en gäststuga med

    Skapandet av denna tråd är mer för att då finns den med en liten beskrivning när jag drar igång på allvar
    73,5L - tom Ny akut omstart. 12 endlers och scalaren Helge 6år
    135L - tomt
    152L - tomt. Blir "nystart" snart. Klar tecken från sambo.
    375L - tom. Förhandlingar med sambo pågår.
  • Connsann
    • February 2010
    • 63

    #2
    Så idag var jag i zoo affären och fick mätt ph värdet i mitt vatten ifrån den borrade brunnen. Ph låg på 7,35.

    Det öppnar upp för dom vanligaste fiskarna som jag fattat det som utan större svårigheter.

    Passade även på att gå runt och kolla på deras avdelning för försäljning av kar, då jag fastnade för ett hörn akvarium på 190liter men human prislapp. 370 litaren gick på 9000kr vilket känns lite väl mycke.
    73,5L - tom Ny akut omstart. 12 endlers och scalaren Helge 6år
    135L - tomt
    152L - tomt. Blir "nystart" snart. Klar tecken från sambo.
    375L - tom. Förhandlingar med sambo pågår.

    Kommentar

    • addo
      • January 2007
      • 609

      #3
      Kolla om du har nitrat i brunnsvattnet också, kan vara bra att veta om du får gratis växtnäring ur kranen.

      Kommentar

      • Connsann
        • February 2010
        • 63

        #4
        nitrat är väl inte samma som nitrin?? Nitrin testade dom för att dom trodde jag tog i från karet.

        Idag har jag hämtat mitt lilla kar på 73 liter som jag håller på att skrubba och ta ur sanden för om kokning.

        Fick med mig mer sand och skit och lite vatten ifrån mitt 375 liters kar.

        Upptäckte att i 40 litaren så hade en pansar mal dött. men alla andra ser friska ut tycker jag. Men jag valde lite fiskar som piloter. min ända svärdbärare som jag har kvar ska få komma i 73 liters karet innan jag lägger mig. Då ska jag ha hällt i en bakteriekulter med där i plus skit från 375an.



        fick ju i fem gradigt watten i 73an ink en doppis på 200watt och en på 100watt fem min efter inlägget gjordes båda ställa på 25 grader.
        nu håller den en temp av 20 grader.
        Så fem grader för lite. Så svärdisen kommer få vänta med flytten till imorgon.
        Dock har den alla förutsättningar att klara sig som pilot, för grus och skit från gammla karet. gammalt filter som fick hänga med ifrån 375an och hällt i en bakteriekultur.

        I 375 karet har jag nu 3 filter kvar i olika storlekar som gått i karet i ca 3-4 månader.

        Inte alls mycke att se just nu. Men 375an ska inredas seriöst från start om ca en månad. Då jag har plats till mina övriga fiskar. plekon är den ända fisk som kommer få det trångt
        Senast redigerad av Connsann; 27 September 2012, 23:03.
        73,5L - tom Ny akut omstart. 12 endlers och scalaren Helge 6år
        135L - tomt
        152L - tomt. Blir "nystart" snart. Klar tecken från sambo.
        375L - tom. Förhandlingar med sambo pågår.

        Kommentar

        Arbetssätt...