Projekt: studentrum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vsen
    • June 2012
    • 333

    Apistogramma atahualpa bilder!
    Nu är de mer frammåt minst sagt, men då var visst rutan skitig istället..
    4 första bilderna är manuellt läge då jag ställt in ISO och slutartiden samt kört manuellt fokus.
    2 sista bilderna är i autoläge utan blixt men alla inställningar samt fokus automatiskt.
    Tycker personligen att autoläget blekar fisken för mycket, de 2 mittenbilderna tycker jag representerar bäst känslan i karet med lite lummigt ljus.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0252.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,1 KB
ID: 2147665 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0246.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,3 KB
ID: 2147666 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0260.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,3 KB
ID: 2147667 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0269.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,2 KB
ID: 2147668 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0279.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,0 KB
ID: 2147669 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0284.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,7 KB
ID: 2147670

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      Sv: Projekt: studentrum

      Ser bra ut det där, fina fiskar!
      Tycker det är bra med flera hannar av beckfordi, då får man se mer av deras charmiga brottningsmatcher.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • david87
        • June 2005
        • 710

        Hur går det med firrarna?

        Kommentar

        • Vsen
          • June 2012
          • 333

          Ursprungligen postat av david87
          Hur går det med firrarna?
          Jodå det rullar på, ingen lek ännu men har inte försökt trigga heller. Karen går just nu på foderautomat etc för att fungera så automatiskt som möjligt då jag jobbar på annan ort i sommar.
          Dock tror jag att jag fick enbart hannar av pennfiskarna, konstant bråk och 1 eller 2 som är riktigt mobbade med trasiga fenor.

          Lilla nano karet som var salt lade jag ned idag pga att det krashade. Kommer troligen starta det för 1 eller 2 dvärgkulfiskar senare. Detta just då jag i 54L karet utan över drift säkert har minst 2-300 sandsnäckor om inte det dubbla, började med 10 när karet startades för snart ett halvår sedan. Gissar på den mängden då man dagtid nog kan räkna till 100, nattetid är de överallt...

          Så funderar på att starta nanot i helgen eller så med 3 piloter + en handfull sandsnäckor som får gå i karet över sommaren, för att därefter skaffa någon dvärgkulfisk.

          EDIT: Passar på att fråga, vad för bottensubstrat skall jag satsa på i nanot tycker ni?
          Har en oöppnad säck jula blästersand i förrådet, känns lite sådär att öppna den för detta..
          Belysning kommer bli 3-4 st 3W dioder LED på 16 liter.. Nästan så jag funderar på typ ECS substrat eller liknande lite grövre..
          Senast redigerad av Vsen; 29 May 2013, 16:26.

          Kommentar

          • Vsen
            • June 2012
            • 333

            Sv: Projekt: studentrum

            Jag i ett nötskal, massa planer men mycket går ej hela vägen.
            Varit borta ifrån karen i snart 1 månad. Skall hem och byta vatten och se så att allt är ok till helgen. Har en akvarie vakt som kikat lite och enligt rapport är de inte helt kört i alla fall!

            Går i jäkla massa planer. Kan minst sagt säga att hobbyn inte går på högvarv när man inte kan njuta av sitt egna kar där hemma..
            Men har lite funderingar inför hösten. RSMet kommer ryka. Antingen i utbyte mot ett 75*50*50 Optiwhite med sump, eller nedläggning totalt, beror på motivationen..

            54an kommer läggas ned och göras av med.
            Istället finns fortfarande suget för ett måttbeställlt till bänken jag gjorde. Antingen 60*50*30 eller 60*50*40. Antingen snäcklekare (trots att folk tycker de är tråkiga) eller något annat.

            Som sagt, hobbyn går på sparlåga just nu, har andra saker jag gärna skulle spendera pengar på.
            Har börjat sjunka in och inse att saltvatten är allt annat än billigt..

            Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2

            Kommentar

            • Vsen
              • June 2012
              • 333

              Sv: Projekt: studentrum

              Var upp o helgen å bytte vatten. Inte alls roligt att se.. Nog för att de kunde varit bra mycket värre men ändå.
              Alger å cyano överallt, med lite koraller som kämpade för att inte kvävas..
              En djuptallrik med alger blev skörden..

              Bestämt mig att lägga ned. Kommer sälja bort det bara jag jobbat klart. Likaså 54 liters karet.

              Kanske bara kanske att det trillar in ett 60*50*30 snäcklekare + Sumbu calvus men det beror helt på pris och motivation.
              Kör nog ett tag utan kar för att få igång motivationen, som förhoppningsvis kommer tillsammans med kylan o h mörkret.
              Så ser det ut..

              Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2

              Kommentar

              • Vsen
                • June 2012
                • 333

                Hallå igen!
                Långt mellan uppdateringarna.
                Har slutat jobba i alla fall, dock har det hänt lite..

                Saltvattenskaret läggs ned, finner ingen motivation att dona med det, dels då det gick åt skogen i sommar. Håller på att annonsera bort allt nu och kommer med lite flyt ha allt borta inom kort.
                54L karet kommer också läggas ned.

                Plats kommer istället ett 60x50x30 kar ta, på den bänken jag byggde tidigare..
                Att jag begränsar mig till 30 i höjd är då jag anser det räcka för ändamålet, samt att jag tror att ett lågt kar kan göra sig bra där det skall stå.

                Fått ett bra pris på att måttbeställa karet, kommer att beställas när allt annat är sålt.
                Filtrering blir antingen innerfilter eller ett mindre ytterfilter, ej bestämt ännu.
                Doppvärmare skall klämmas in någonstans också.
                Belysning har jag tänkt fixa med hjälp av spottar, typ http://www.clasohlson.com/se/LED-spotlight-Loke/36-4872 eller dylikt. Skall sätta en hylla på 2 konsoler ovanför karet som belysningen skall sitta i eller hänga ifrån.

                Invånare i karet blir en koloni snäcklekare.
                Julas blästersand, ett stenröse, massvis med snäckskal.
                Det är tanken i alla fall.

                Kommentar

                • Vsen
                  • June 2012
                  • 333

                  Nu var det tomt. Inte ens ett endaste akvarium i rummet. Skönt på ett vis, men efter att ha varit utan vatten i något kar i cirka en månad finns suget där..

                  Men först skall jag se om jag lyckas fixa en liten lägenhet, sedan kan det bli aktuellt med ett 60x50x30 eller 60x50x40, men det får än så länge vänta ett tag till.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...