Uppfödning av Betta splendens

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SplenditPlan
    • September 2012
    • 1

    Uppfödning av Betta splendens

    Hej allihopa, roligt att bli medlem här!

    Jag har haft akvarium i cirkus 2 år och tycker speciellt om kampfiskar och deras historia. Vackra varelser med en legendarisk stridsvilja, typ

    Nåja, till mitt problem. Jag planerar att smått börja odla kampfisk och har varit i kontakt med uppfödare för att införskaffa några bra exemplar av både honor och hanar. Under tiden försöker jag sätta ihop ett bra sätt att sköta uppfödningen i mitt lilla rum. Nu till mina problem och frågor:

    Jag har bland annat införskaffat två plastboxar från Clas Ohlson på 18l vardera,

    Dessa två är tänka att fungera som lekakvarium, men eftersom det är mjuk plast så uppstår vissa frågor för mig.

    1. Kan man ha doppvärmare i dessa utan att riskera att plasten smälter?

    2. Ska man ha enbart pump eller filter, eller enbart syresten när man inte har några fiskar däri? tänkte nämligen låta växterna vara däri även när det inte är någon fisk i. För att växterna ska må bra så krävs det någon form av cirkulation har jag förstått? Om syresten är för lite, finns det något filter eller någon pump som man kan ha väldigt lite flöde på? testade med ett Eheim pick-upfilter, det minsta, och det blev för starkt flöde.

    För övrigt tänkte jag införskaffa en sådan här:

    För att ha hanarna i ett akvarium på 54l, men skilja dem åt så de inte ser varandra. Alternativt använder man tre plastskivor som inte är genomskinliga och har de i akvariet.

    Det var allt tror jag. Får se nu om någon orkar hjälpa mig
Arbetssätt...