Min lilla räkkub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #16
    Sv: Min lilla räkkub

    Ja växterna behöver runt 2 veckor på sig att rota och ställa in sig till sin nya miljö så ha lite is i magen. EC är ingen höjdare för mossor så det kan du skippa.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #17
      Tack.. en liten skvätt PMDD, men ingen EC. Då gör jag så.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #18
        Snart dags att släppa i några räkor i lilla kuben. Ska bara få dit en ny lampa eftersom den oturligt nog bara slocknade? efter 3 veckors användning. Går ju på garantin men trist ändå. Nu har det tills vidare fått låna våra datorlampor för att få skapligt ljus. Själva får vi sitta i skumrasket om kvällarna.. .
        Min undran är nu ang inkoppning av räkor. Har försökt hitta någon bra info om detta. Men nepp.. inget napp där.
        Vet bara att de är känsligare och att det ska ske över en rätt lång tid. Måste alltså planeras in på ett bra sätt i det övriga tidsschemat. Det är vanliga körsbärsräkor det är frågan om.
        Alltså.. hur lång tidsrymd rör det sig om?
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          De är relativt okänsliga om inte vattenvärdena är väldigt olika, så inkoppningstid på en timma är lugna gatan.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #20
            Och NU har jag äntligen fått ny lampa till räkkuben. Fick veta i min butik att det varit rätt mycket problem med den lampan. Nu är det LED som gäller till just den varianten av kub (Aquael schrimpset). Fick lägga till en liten slant för ledbelysningen men det var det värt. Den är väldigt slimmad och blir väldigt billig i drift. Vill bara kolla nu först så att det inte händer nåt konstigt med växter och ev alger eftersom jag haft fel och för svag belysning i drygt 2 veckor. Sedan ska jag pytsa i några räkor. Kul..
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #21
              NU.. har jag pytsat i 10-12 körsbärsräkor. Har haft dom nu i drygt en vecka. De äter, växer och tuffar omkring bland mossa och växter. Riktigt kul att se på.
              Har under väntetiden fått en massa yngel av Endlers. Pytsade över en del i stora karet och till min stora förvåning så har jag ett gäng som nu simmar omkring där bland växterna. Jag trodde att de skulle bli mat på nolltid. Mina slöjisar bara tittade lite på dom som om de undrade. Är det där mat? Eller är det kompisar? De valde att ha dom som kompisar. De enda som jagade ynglen var vinkeltetrorna. Men det var bara de allra minsta som som blev mat åt dom. Så alltså kommer jag att få en liten koloni av Endlers även i stora karet. Lite kul, men helt oväntat...
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • Henke_76
                • October 2012
                • 193

                #22
                Skoj!
                MVH/Henke

                Kommentar

                • Ferengi
                  • August 2008
                  • 399

                  #23
                  Har Red Crystal räkor som hat fått yngel (räklingar?). Helt otroligt små
                  Tittar man en stund så ser man ett helt gäng där på botten.

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #24
                    Ursprungligen postat av Ferengi
                    Har Red Crystal räkor som hat fått yngel (räklingar?). Helt otroligt små
                    Tittar man en stund så ser man ett helt gäng där på botten.
                    Kul..
                    Det dröjer väl ett tag innan jag får smått i min kub. Är dessutom medveten om att en del kommer att bli till mat åt de Endlers som också går där. Förhoppningsvis blir en del kvar. De snabbaste och bästa. Får bli som ett naturligt urval. Har mossa och lite annat de kan gömma sig i.
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...