Nästa steg, uteckling och avveckling ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rubberman
    • March 2012
    • 101

    Nästa steg, uteckling och avveckling ?

    Köpte ett nybörjarakvarium på 200l för drygt två år sedan, ett fluval roma.
    Har gjort en del misstag med dödsfall som konsekvens...... har däremot varit förskonade från större algangrepp och stora sjukdomar.


    Mycket växter, rötter och lite sten, typ SA känsla..... mina fiskainköp har dock varit irrationella med konsekvens att jag idag sitter med en överbefolkad fisksoppa, då det inte bara är växter som växter.....

    Största abret har varit bakgrunden, då jag inte tvättatde baksidan på karet och tejpade på en fotobakgrund. Otäkt mycket sjuttital för min smak !!!

    Hela skiten lider så dax att agera, ut på blocket och handla, 20 mil min lilla audi A3 150x65x55 är målfoto !!! och en läxa om hur j-vla tungt ett tomt kar kan vara....

    Var något av ett hemmabygge men slog till

    Invånare just nu i 200 karet:
    2 st silverhajmal ca 25cm var ca 7 cm vid inköp.
    1 st black ghost ca 12cm
    1st turkos regnbågsfisk (katmandu ??) hade tre men de fick en utväxt på bakre delen och avvecklades.
    3 st pansarmalar 3-5cm
    2 st långsträckta pansarmaler ca 15 cm
    1 st öronål ca 25cm
    5st siemeser ca 7 cm
    2 st guldscalarer ca 7-8 cm lekpar.
    1 st klogroda
    2 st äppelsnäckor
    1 st zigzag ål och en-två kuhliålar.

    som sagt överbefolkat, och jag är en djurplågare......

    En Plan:

    1. flytta och omistallera fluval-karet till annat rum, 540-litraren är provfyllt i garaget och verkar vara tätt.
    2. Bygga en bänk som pallar 1000 kilo......
    3. Limma bakgrund BTN slimline faxe. med inbyggt filter (från 2st eheim Eheim innerfilter). kommer posta skiss för kritik.
    4. starta upp 540-liters, få balans och överföra en del fiskar. (allt utom scalarerna som tyvärr inte blir delaktiga i planen.)
    5 Bygga bakgrund till 200-litraren med avsatser för växter och amfibier. odling av foderfiskar till det stora.

    Kommer inom kort att posta bilder på dagens elände samt utveckling, lite beroende på intresse.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Låter som en HELT normal akvaristutveckling!! Been there, done that!!

    Blir kul att se vad du gör nu.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av Mumin
      Låter som en HELT normal akvaristutveckling!! Been there, done that!!Blir kul att se vad du gör nu.
      Njau.....tog lite tid, 2 år ju, innan akvariebuggen slog till, lite långsam utveckling, här gick man från 1 kar till 11 på 18 månader..........
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Jojo, men alla blir inte förkylda på samma sätt heller......
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Rubberman
          • March 2012
          • 101

          #5
          Vad är en projekt tråd utan före bilder..........

          Vill därmed ge en update och också gnälla av mig lite på vad jag är missnöjd med.....

          Bänken är på g... Kommer att bli 63 cm hög, vill ha lite robust vintage look. kommer at betsas i grå/svart. låda på hjul med plats för spannar / slangar till vänster, hyllor för foder etc till höger... känns bra !!! har gjort den ca 5cm för lång på varje sida, vet inte riktigt varför men jag tror att det blir bra. hela skiten kommer att mäta 163 cm i höjd. kommer väl att matcha tv:n på andra sidan. ( Ahh, börjar låta som äntligen hemma eller ngt annat av de 1000 inredningsprogram som går...)Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0101.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,3 KB
ID: 2142749Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0102.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,1 KB
ID: 2142750

          Har fått hem BTN-slimline faxe för baksidan och beställt ytterligare bit för högersidan..... med mindre underhåll som mål .....

          Sågat och provmonterat lite, man måste ju få ut pumparna trots den sarg på 10cm behöver minst 20 cm.... kommer i så fall ge en filteryta på drygt ca 50 liter......... låter som over- overkill..... nästa planerade underhåll på filtred 2035 ??? balans 2015 ?? Tänkte dela upp det i två biobollar i första ( beställt 9 liter) och filterkuber i andra ... erfarenheter ???
          plannerar nog att sätta en liten luftpump under kuddarna.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0108.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,4 KB
ID: 2142756Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0107.jpg
Visningar: 1
Storlek: 187,8 KB
ID: 2142755Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0105.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,8 KB
ID: 2142753Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0104.jpg
Visningar: 1
Storlek: 162,8 KB
ID: 2142752Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0103.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,4 KB
ID: 2142751lägger ut lite bilder på mitt 200-lieters kar, och ja jag vet att jag är en psykopat och djurplågare så dessa kommentarer är överflödiga, försöker dock göra något åt det...... silverhajmalarna börjar bli as-stora 20-25 cm, Black ghosten inte än ca 15 cm.
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0109.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,8 KB
ID: 2142757
          Har en Java ormbunke eller liknande på en av bilderna, har blivit brun grå på topparna, är det EC ??
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0106.jpg
Visningar: 2
Storlek: 193,2 KB
ID: 2142754

          Kommentar

          • Rubberman
            • March 2012
            • 101

            #6
            Glömde nog gnället lite, 70-tals bakgruned går bort ....... värmare och filter ska inte synas !!!!
            och jag min idiot rengjorde inte bagsidan inan jag tejpade bakgrunden, vilket ger ful bakgrund att bli fulare .........

            Kommentar

            • Rubberman
              • March 2012
              • 101

              #7
              Svaret dröjer från PWSS verkar vara svårt att få tag på gruset jag vill ha. väntar också på 9l biobollar och filetmaterial

              Har filat lite på filterdelen, måste bara säkra att jag får ut pumpen. bifogar bilder på hur jag tänkt, kommer nog att bli lite förenklat och pumpplaceringen kommer att hamna på botten.

              kommer nog att köra med luftpump under filtermediat.

              stort problem är belysningen dock, rampen som följde med är inte tillräcklig..........


              nedan är en aspirant ...... känns dock väl häftig-


              Meerwasser Shop - Aquaristik Shop - Koi & Teich Shop - Meerwasser Onlineshop mit Lebendtier-Versand - Meerwasseraquarium Shop & Aquarium Shop mit über 300 verschiedenen Aquarien aller Größen online bestellbar - Sehr günstiger Waren-Versand: in Deutschland frei ab 50 Euro!
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Rubberman
                • March 2012
                • 101

                #8
                Pwss verkar ha problem med sanden som jag beställt .. har gått någon månad nu. (och därmed filtermaterial etc )

                Finns ett stenbrott ett par mil utanför Växjö som var "känt" för sin svartgranit, kan vara en lösning på stenproblematiten. blir nog en tripp för att kolla. Har en del "köpe-rötter" men de kommer inte att räcka på långa vägar. Finns både ek och asp som jag lätt kan få tag på. finns det någon risk med att plocka färska delar ?

                Kommentar

                • Rubberman
                  • March 2012
                  • 101

                  #9
                  75 Kilo mellangrå sand finns att hämta, tillsammans med biobollar, filtermatta och ytterligare en del av BTN slimline. har också köpt lite sugproppar till eheim pumparna. Bakgrunden är tillsågad, insugningsidan är tillsågad, avdelaren mellan biobollar o filtermatta är dock kvar att göra. Funderar på om jag kommer att köra syrasten och luftpump under filtermattekuddarna....
                  Betsar den nya bänken som kommer att bli gråsvart.....

                  Kommentar

                  • woodlund
                    • December 2011
                    • 666

                    #10
                    Det är ingen fara att plocka färska delar sålänge du är säker på att det är från ett lövträd , det skadar dock inte om du kan låta dom torka ett tag innan du lägger ner dom i ditt nya akvarium speciellt om du sågar av dom direkt från trädet , eftersom det finns garvsyra i speciellt Ek är det bra om detta får fälla ut innan du börjar använda dom.
                    1900Liter Diskusvatten


                    Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • Rubberman
                      • March 2012
                      • 101

                      #11
                      Det pågår ett stort köksprojekt i dagarna härhemma vilket kommer att göra att detta "lilla projekt" får stå tillbaka lite.
                      Det kommer att bli asp sälg eller ek tror jag, gillar sälgens knotiga, svängiga grenar. tar upp väldigt mycket utrymme på höjden.
                      Vedsäsongen börjar om ett par veckor, då man ändå springer med motorsågen kan man ju passa på.
                      Belysningen är mitt enda orosmoment just nu. rampen med T8 är för dålig. två odlings Mh alternativt fet Tysk saltvattensramp är just nu alternativen. Jag får grubbla vidare ......

                      Kommentar

                      • Rubberman
                        • March 2012
                        • 101

                        #12
                        Jämfört med kök, så är ju "den Tyska lampan" billig. slog till då jag ändå har spenderarbyxorna på. Ljuset fixat.

                        Var vid stenbrottet och hämtade 10-talet stenar av svart granit, såg riktigt bra ut då jag har mellangrå sand. Blir nog en vända till......

                        Det börjar närma sig .......

                        Kommentar

                        • Rubberman
                          • March 2012
                          • 101

                          #13
                          Rampen har anlänt.....

                          Köksprojektet börjar närma sig slutet, lite el-strul kvar kakel och lister innan fullt fokus på karet.

                          Fick lampan ifrån Germanien, förhållandevis smäcker med tanke på krämen (4x80 T5).

                          Gillar inte upphängningen, en vajerkonstruktion som inte verkar vara höj och sänkbar, får hitta på något där..... Några tips ???

                          Dax att jaga lampor, vill inte ha för blått ljus då det är sötvatten.......
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          Arbetssätt...