540 liter in i väggen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #46
    härlig film å kul att se honan hur hon kämpar på med äggen
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Neptun
      • March 2004
      • 719

      #47
      Har en fråga gällande Scalarhannen. Det är första gången jag har scalarer, så beteendet kanske är helt normalt. Han är väldigt pigg, har färgat ut väldigt bra, spänner ut sina fenor ordentligt och visar inga symptom på sjukdom.

      Men... Han håller sig precis ovanför bottensubstratet, på en yta som är kanske 20x30 cm. Detta är den yta i karet som är helt fri från växter. Där vaktar han! Ingen förutom hans hona får komma in i rutan. Han jagar bort övriga, men nafsar inte efter dem utan vänder tillbaka så fort hans ruta är fri igen. När jag matar så ser jag hur maten, både flingor och mygg, flyter förbi honom. Han gör sig ingen möda att äta den. Däremot ser jag att han plockar stenar på botten lite då och då, men aldrig under matningen.

      Nitrit- och pH-värden är bra och stabila. Scalarerna har varit i karet i knappt en månad, och han har nog hållit sig på sin yta i två veckor.

      Kan det vara de hyperaktiva liberty mollysarna som stör honom? De simmar ju mest i övre halvan av karet, men de andra två scalarerna (honor) bryr sig inte om det.
      Bör jag ändra något i inredningen där han håller till bara för att se om han flyttar sig?
      Eller är allt som det skall vara?
      Andra tankar?
      "Failure does not require planning"

      Kommentar

      • Neptun
        • March 2004
        • 719

        #48
        hopp... ingen som hade några tankar att dela med sig av?
        "Failure does not require planning"

        Kommentar

        • Neptun
          • March 2004
          • 719

          #49
          Hur som helst så har det idag inhandlats några nya kompisar till bottenskiktet i karet. Corydoras Panda, 10 st ligger i påsen och koppas in för tillfället.
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0366.jpg
Visningar: 1
Storlek: 244,4 KB
ID: 2143251 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0370.jpg
Visningar: 1
Storlek: 229,7 KB
ID: 2143252

          Passade även på att köpa en lite större håv och en luftpump att sätta i yngelbaljan.
          "Failure does not require planning"

          Kommentar

          • Neptun
            • March 2004
            • 719

            #50
            Matade även komposthinken med en liter Salvina Natans. Tycker det är en av de bästa flytväxterna när man inte har ett öppet kar. Lite större än andmat och rötterna går inte ner så värst långt. Annars är ju P. Stratiotes riktigt fin, men den gör sig bäst när man kan se bladen ovanifrån tycker jag.
            "Failure does not require planning"

            Kommentar

            • Jojje81
              • April 2012
              • 17

              #51
              Sv: 540 liter in i väggen

              Imponerande bygge, blev riktigt bra... Vet tyvärr inget om scalare men tror inte det är nåt problem så länge han ser frisk ut men förr eller senare måste han dock börja äta



              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

              Kommentar

              • Nidhöggg
                • October 2012
                • 33

                #52
                Har haft scalarer i många år. En av hannarna höll en mindre stensamling i besittning under säkert ett år. Dom har väl sina små egenheter kan jag tänka mig. Däremot åt han som vanligt, men bara av den maten som kom inom hans stenhög

                Intressant tråd förresten, att se hur bygget tog form.

                Kommentar

                • Neptun
                  • March 2004
                  • 719

                  #53
                  Tackar för svaren!

                  Jo jag hoppas att allt är ok och att han äter när han blir hungrig. Köpte lite nytt frysfoder i butiken idag, får se om det smakar bättre.
                  "Failure does not require planning"

                  Kommentar

                  • Neptun
                    • March 2004
                    • 719

                    #54
                    Så skall man till att göra veckan vattenbyte. Skall bara (!) läsa lite Zoopet först.

                    När man då är som mest inne i funderingar kring vilket ytterfilter som skulle kunna ersätta det befintliga så hör man ljudet som man aldrig vill höra, vatten som forsar!

                    Flyger ur kontorsstolen, med hjärtat i halsgropen springandes ut mot vardagsrummet där 540:n står. På väg fram inser man fakta och sladdar tillbaka till köket för att stänga av plattan till kastrullen med kokande vatten som svämmar över.

                    Phew... inte första gången och säkerligen inte sista heller...
                    "Failure does not require planning"

                    Kommentar

                    • Neptun
                      • March 2004
                      • 719

                      #55
                      En liten uppdatering med ett par bilder efter vattenbytet ikväll

                      Det har växt en del sedan starten. Har flyttat runt lite växter och just nu står Limnophilian och dräller i väntan på att jag kommer på vad jag skall göra med den. Den är fin i de nya skotten, men växer så långsamt att den blir tråkig och uppäten nerifrån. Men jag vill inte börja med CO2 bara för att få ordning på den. Dunderglöggen står o jäser i samma rum, kanske skulle köra lite mäsk CO2 från den

                      Lite försiktig höststämning har det blivit också
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0492.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,0 KB
ID: 2143718

                      Skalarhannen flyttar sig bara när han skall jaga iväg någon och när det är sovdags.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0377.jpg
Visningar: 1
Storlek: 174,9 KB
ID: 2143711

                      Skalarhonorna är desto rörligare, men inga lekförsök på drygt en vecka.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0390.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,7 KB
ID: 2143712 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0395.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,9 KB
ID: 2143713

                      Corydoras Panda. Jag har blivit väldigt förtjust i dessa små rackare, blir nog till att köpa ytterligare 10.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0414.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,0 KB
ID: 2143714 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0419.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,5 KB
ID: 2143715

                      Koppartetran, som en kameleont mot höstlöven
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0461.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,0 KB
ID: 2143716

                      Veckans skörd av Salvina natans, kom och hämta!
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3243.jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,7 KB
ID: 2143717

                      Tack o hej, nu skall hunden få sig en liten promenad!
                      "Failure does not require planning"

                      Kommentar

                      • Jansson87
                        • November 2012
                        • 28

                        #56
                        Ser bra ut, växterna tar sig fint. Jag funderar på någon flytväxt själv faktiskt. Du har ju hela skålen full
                        Pansarmalar är roliga, även dagtid

                        Kommentar

                        • Neptun
                          • March 2004
                          • 719

                          #57
                          Ursprungligen postat av Jansson87
                          Ser bra ut, växterna tar sig fint. Jag funderar på någon flytväxt själv faktiskt. Du har ju hela skålen full
                          Pansarmalar är roliga, även dagtid
                          Du får gärna en portion
                          "Failure does not require planning"

                          Kommentar

                          • Jansson87
                            • November 2012
                            • 28

                            #58
                            Ursprungligen postat av Neptun
                            Du får gärna en portion
                            Hade jag bott i götet hade jag inte tvekat! Men tyvärr bor jag på andra sidan kusten

                            Kommentar

                            • Nailroth
                              • July 2012
                              • 108

                              #59
                              Det med din scalar hane är inte något problem har en missbildad hona som vägrade att äta och bara satt i ett hörn i flera veckor nu är hon den som ska ha mat först och sätter dom andra på plats, sitter dock i samma hörn hela tiden men har fått en partner så dom har sitt revir där.
                              Koppar tetror funkar utmärkt med scalarer som du nog har märtk, bör vara stora nog blev av med 5 av mina till min jätte som åt upp dom.

                              (hon är inte missbildad på det dåliga sättet det är en blandning av vanlig scalar och dvärgscalaren tror jag men hon är gigantisk ungefär 18-20 cm lång, medans hon ska inte bli mer än 12-14cm)

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #60
                                Fattar inte hur jag kunnat missa din tråd. Har nu läst den med stigande förundran. Dels så är du verkligen pedagogisk när du beskriver hur du lagt upp det och tänkt. Dels jobbar du så film och foton blir jättesnygga. Dessutom tycker jag du fått till inredningen bra så att du fått till en slags naturlig oregelbundenhet i akvariet. Gillar verkligen tråden
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...