Flytt för fiskar från 375 till nyttt 375 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nailroth
    • July 2012
    • 108

    Flytt för fiskar från 375 till nyttt 375 liter

    Hej. tänkte starta en projekt tråd för att få lite tips på min inredning och lite sånt från andra än mig själv.

    Jag har nu köpt mig ett nytt 375 liter av min fars arbetskamrat, jag har ett 375 liter men ska sälja det för det är svartmålat på baksidan och lite mycket repor på framsidan.

    Här är lite bilder på hur det kommer se ut på ett ungefär (har inte hämtat akvariet ska hämta det i eftermiddag så dom få dekorationerna jag ska ha ligger på golvet framför det gamla akvariet)

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Stenarna som ligger på dom ljusare rötterna kommer bara vara där dom första dagarna. (har inte kunnat blötlägga dom så dom kommer flyta upp i början utan stenarna)

    Kommer uppdatera med nya bilder lite senare.
    Ska börja ta ut vattnet och fiskarna från det gamla inom några timmar allt ska vara klart vid 5 tiden så jag kan börja inreda det nya akvariet.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    tycker du ska låta rötterna flyta. lägga stenar på är riskfyllt. de kan ramla av o spräcka en ruta. de kommer sjunka tillslut ändå.

    antar att du kommer använda det filtret från det gamla karet med?

    Kommentar

    • Nailroth
      • July 2012
      • 108

      #3
      Jag ska inte ha det gamla filtret kanske mitt jag har i mitt 100 liters akvarie eller dom som kommer med akvariet ska se hur dom jag får ser ut med flöde och sånt. Mitt gamla filter är 300 liter/h medans det jag har i mitt 100 liter är 450 liter/h så allt får jag se senare men om jag byter till dom "Nya" filtren så kommer jag pressa ur svamparna för att få ur så mycket bakterier som möjligt.Ska även röra om sanden innan jag tar ur vattnet för att få med bakterier där i med ska behålla ungefär 100 liter av det vattnet så fiskarna kan komma i med en gång. Stenarna kommer nog inte vara några problem men ska kolla det som du sa när jag har akvariet och se om det finns en risk att dom ramlar ner.

      Kommentar

      • Neptun
        • March 2004
        • 719

        #4
        Ett annat tips för att sänka rötterna är att fylla nylonstrumpor med sand och lägga över dem. De tenderar inte att ramla av och spräcker inte heller några glas.
        "Failure does not require planning"

        Kommentar

        • Nailroth
          • July 2012
          • 108

          #5
          Nu börjar det tråkiga och jobbiga arbetet. Fiska upp alla fiskarna och säga hejdå till en, ta ur dekorationerna och vattnet och sen ska man hämta det nya akvariet om ca 4 timmar. bor nog vara klar till dess

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            måste du ta ur fiskarna innan???? hämta karet först tycker jag

            Kommentar

            • Nailroth
              • July 2012
              • 108

              #7
              Ja det måste jag orkar inte lyfta ett 375 liter fult med vatten.

              Nu är fiskarna ur så nu ska jag bara bli av med allt vatten sen ska jag hämta det nya akvariet sen börjar det roliga

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                jaha du ska ta med dig det karet. trodde du bara skulle hämta ett nytt. för du kan ju hämta det nya o ställa på golvet i hallen så länge när du tömmer det gamla sen. finns ju ingen anledning att göra plats för det nya karet redan om det inte gamla ska med när du hämtar det nya

                Kommentar

                • Nailroth
                  • July 2012
                  • 108

                  #9
                  Nu kommer en liten uppdatering.

                  Sitter och tvättar av mina växter blev brun/svarta av något troligen mitt grus.

                  Här ser ni lite bilder på hur växterna såg ut innan tvättningen.
                  Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                  Åker och hämtar det nya akvariet om några minuter.

                  Kommentar

                  • Nailroth
                    • July 2012
                    • 108

                    #10
                    Nu är allt utom plantorna på plats. ska fylla på med lite vatten nu sen ska plantorna in.


                    Om några timmar kommer en bild på hur det blev med fiskar och allt.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      Sv: Flytt för fiskar från 375 till nyttt 375 liter

                      Trevligt. :-)

                      Om man får komma med lite kritik så hade jag skippat planschen. Inte snyggt. Svart sopsäck är billigt o snyggare

                      Sen är det lite scary att stapla sten mot rutan som du gjort där vid sidan. Varför inte lägga dom med de andra stenarna vid roten?

                      Kommentar

                      • Nailroth
                        • July 2012
                        • 108

                        #12
                        Dom stenarna som ligger på rötterna kommer jag nog ta bort i morgon dom ligger för att rötterna inte ska flyta upp. dom står med andra stenar bakom rötterna som håller upp dom så dom inte kommer trilla. Satt ungefär en halvtimme och fixa så dom inte skulle trilla och göra sönder något men dom rycker inom dom närmsta dagarna.

                        Jag hade en svart målad glasruta innan men tyckte verkligen inte om det så planchen stannar Det svart målade var en anledning till det att jag köpte mig ett nytt akvarium plus att det var mindre report i fram glaset.
                        Senast redigerad av Nailroth; 06 September 2012, 22:01. Anledning: Skrivfel

                        Kommentar

                        • Nailroth
                          • July 2012
                          • 108

                          #13
                          Sista uppdatering för detta projektet (kommer kanske mer senare men inte inom dom närmsta månaderna)

                          Fiskarna nyss isläppta så dom är lite oroliga över det nya området men det är förståligt.

                          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                          Måste säga att jag är enomt stolt över hur det blev.

                          Fick även lite mat av han som jag köpte akvariet av men han vet inte hur gammalt det är så tänkte höra med er om det är bra mat och om det håller sig länge eller inte.
                          Tog en bild på hur burken ser ut.

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            #14
                            Det borde väl stå ett Bäst före-datum på åtminstone? Dock vet man ju inte hur länge förpackningen varit öppnad. Som jag förstått det så bör en burk inte vara öppen "för länge", då det nyttiga försvinner bort i tomma intet...

                            Jag skulle inte använda det om jag inte fick bra info till som hur länge burken varit öppen etc. Men jag är jag och jag är rätt grön på detta så ja.
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • KristianE
                              • April 2012
                              • 1443

                              #15
                              När jag hade Koi så fick jag lite begagnad mat, glad i hågen hivade jag i utan att titta på bäst före märkningen (6 månader för gammal). Morgonen efter håvade jag upp 3 av mina finaste fiskar som satt fast i utsuget till filtret...
                              Fiskmat är så pass billigt att jag inte tycker det är värt att chansa.
                              //Kristian
                              Följ mitt 1440l SA projekt på
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                              Kommentar

                              Arbetssätt...