Äntligen skaffat mitt första akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joakimkarlsson
    • August 2012
    • 10

    Äntligen skaffat mitt första akvarium!

    450L

    8 marmor scalarer
    4 altum scalarer
    4 kongo tetror
    4 dvärg gurami
    4 pakistan botia
    1 blackghost
    4 kuhli ål
    2 väder ål
    1 clown pelco mal
    3 ancistrus
    1 pilnäbb

    Vad tror ni om kombinationen?
    Har ni några nybörjartips att ge?
    Några design ideer?

    Tack på förhand
    Bifogade filer
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är karet nystartat?
    Lite många skalarer kan jag tänka, risken är att det blir en hel del bråk när skalarerna börjar mogna till och börjar hävda sig.
    Trevligt med Altum, de hade jag personligen utökat på bekostnad av de "vanliga" skalarerna!
    Annars har du ett snyggt kar!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • joakimkarlsson
      • August 2012
      • 10

      #3
      Cirka 1 månad
      Okej, ska jag lägga i minnet och se hur dom sköter sig.
      Ja Altum är faktiskt riktigt fina.
      Tack!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Rätta mig om jag har fel, men det ser mer ut som Peruscalarer (som ibland säljs som Perualtum) på bilden?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          #5
          Grattis till ett snyggt akvarium välkommen också till zoopet! Ja ska jag säga nåt om designen så kan du gärna sprida ut svärdplantorna, de är solitärer och vill ha lite luft omkring sig och så blir det inte så uppradat utefter bakgrunden Det är alltid snyggt med dimensioner som ger djup till karet, genom att placera en del av inredning nära framrutan så man får referenspunkter till den bakre delen så ger det intyck av djup!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Ja ska jag säga nåt om designen så kan du gärna sprida ut svärdplantorna, de är solitärer och vill ha lite luft omkring sig
            Det är nog bara dina svärdsplantor som vill ha luft omkring sig, åheim...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13127

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Det är nog bara dina svärdsplantor som vill ha luft omkring sig, åheim...
              Fan det tog ett tag innan poletten trilla ner Haha
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Tycker att du fått till det riktigt snyggt. Får du så småningom flera par av Skalarerna så gissar jag att det kan bli konkurrens om vänstersidan på ditt akvarium. Hade tidigare ett 540 akvarium med flera par i och de byggde ofta sina revir runt några kraftiga svärdsplantor eller stora rotformationer. En kväll blev det en sådan fight att täckglaset lyfte och hamnade snett. Så för den skull behövs kanske något ytterligare växtparti i en annan del alternativt rötter/grenar så att det nästan går från ytan och ner. Så deras revir kan utgå från något.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • joakimkarlsson
                  • August 2012
                  • 10

                  #9
                  Tackar.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    som någon sa ovan.

                    betvivlar att det är riktiga altums som tuffar i ditt kar.

                    sedan är jag tveksam till att det kommer att funka i längden med 12 scalarer i det karet.


                    att jag inte alls begriper hur man kan sätta ihop en sådan fisksoppa lämnar jag därhän.
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • joakimkarlsson
                      • August 2012
                      • 10

                      #11
                      Det är en korsning ifrån Altum som är så himla fina.

                      Käkar du taggtråd till frukost?

                      Jag är ganska förtjust i fisksoppa, en restaurang här i närheten har en jätte god.
                      Endel fiskar ingick i köpet som jag inte vill göra mig av med andra har jag kompletterat med.
                      Alla är vi nybörjare någon gång, jag tackar för dina omsorgsfullt valda kommentarer som utvecklar mig i mitt kunnande.

                      Ett extra plus hade varit om du på ett bra sätt skulle kunna förklara för mig varför du tror att det inte kommer fungera med 12 scalarer, sen skulle det vara kul att höra lite mer varför du inte är förtjust i fisksoppa

                      Tack och bock.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Jag tror att ett kar på 430 L kan i bästa fall innehålla 3-4 par, OM det är inrett på rätt sätt och har rätt övriga invånare, så i slutändan 6-8 st.

                        Nu är ditt kar inte inrett på ett sådant vis att det ger naturliga revir som är så långt ifrån varandra som möjligt, så ditt kar kanske i slutändan kan innehålla 2-3 par....

                        resten tror jag blir slarvsylta i slutändan.

                        fisksoppa är gott om den är dels tillagad med rätt sorts fisk på rätt ställe med rätt kryddor, samt att fisken är stendöd när jag stoppar in den i truten. det är längesedan jag fixade levande föda i min trut, vilket mina affärspartners i Kina har lite roligt åt....


                        Jag tycker att du har för många arter helt enkelt.

                        Även om vi skiter i att du blandar hejvillt mellan olika världsdelar, så är det lite spretigt.

                        En gammal god sanning med kar är LESS IS MORE.

                        Dvs färre arter och fler individer per art ger ett bättre kar i längden, både för fisk och för människa.




                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • joakimkarlsson
                          • August 2012
                          • 10

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                          Jag tror att ett kar på 430 L kan i bästa fall innehålla 3-4 par, OM det är inrett på rätt sätt och har rätt övriga invånare, så i slutändan 6-8 st.

                          Nu är ditt kar inte inrett på ett sådant vis att det ger naturliga revir som är så långt ifrån varandra som möjligt, så ditt kar kanske i slutändan kan innehålla 2-3 par....

                          resten tror jag blir slarvsylta i slutändan.

                          fisksoppa är gott om den är dels tillagad med rätt sorts fisk på rätt ställe med rätt kryddor, samt att fisken är stendöd när jag stoppar in den i truten. det är längesedan jag fixade levande föda i min trut, vilket mina affärspartners i Kina har lite roligt åt....


                          Jag tycker att du har för många arter helt enkelt.

                          Även om vi skiter i att du blandar hejvillt mellan olika världsdelar, så är det lite spretigt.

                          En gammal god sanning med kar är LESS IS MORE.

                          Dvs färre arter och fler individer per art ger ett bättre kar i längden, både för fisk och för människa.




                          .
                          Tack

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av joakimkarlsson
                            Det är en korsning ifrån Altum som är så himla fina.

                            "sätter upp ett tvivlande ansikte med tanke på hur svårt det är att få RIKTIGA altums att para sig med RIKTIGA altums.....än mindre då korsa sig med andra versioner, det är väl i princip bara 3 personer i världen som har fått riktiga altums att para sig.....samt ett par odlingsbolag i tjeckien/tyskland/singapore som har fått till hyfsad odling i väldigt liten skala...att de skulle lägga ner energi på att korsa in andra i den processen....njau......"
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av joakimkarlsson
                              Käkar du taggtråd till frukost?

                              nope, idag blev det bacon med äggröra och kaffe till det.
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...