Projekt Damm-akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    #31
    Hej,
    nu går det bara tre algätare i karet. Snart (när det blir dåligt väder...) ska jag göra om alltihop. Utan guldfiskar som skitar ner så har det blivit ganska rent och snyggt ju... Ingen gödning eller Co2 längre. Vallisneria klippte jag bort med stora saxen... Aldrig mer Vallisneria!

    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium82.jpg
Visningar: 1
Storlek: 203,4 KB
ID: 2148602

    /Roffe

    Kommentar

    • Pierre_N
      • December 2010
      • 24

      #32
      Kul med uppdateringar! Ser bra ut.

      Kommentar

      • roffen2
        • August 2012
        • 197

        #33
        Remake...

        Nu var det efter ett år dags att göra om. Ska bli mer som ett vanligt akvarium. Och mer simyta, och mer lättskötta växter. Så - tänker skippa finbladiga (guldfiskar käkar en del på såna...) och absolut inte vallisneria och andra snabbväxare. Och inga flytväxter.

        Sen tänkte jag lite mer rötter och växter som går åt det röda hållet. Då blir det Papegojblad och i övrigt sånt som har svärdliknande blad: Anubias, Cryptocoryne, Javaormbunke. Har skickat efter en svärdsplanta "Red Flame" men den har inte kommit än, ska få gott om plats till höger.

        Vanligt akvariegrus denna gången och vanligt näringssubstrat i st f dammjord.

        Innan fiskarna:
        Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium84.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,9 KB
ID: 2149400

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #34
          Ser bra ut!
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • roffen2
            • August 2012
            • 197

            #35
            Uppdatering...

            Det är ett ganska marigt upplägg med guldfiskar egentligen... Dom käkar mycket, både fiskmat (jag vill att dom ska bli stora) och växter. Och då blir det mycket näring i vattnet - och mycket alger. Jag har provat att stoppa ner olika snabbväxare, men dom käkar fiskarna raskt upp. Senast åt dom upp limnophila och hygrophila. Hoppas nu på vattenpest och på lite mer javaormbunkar.

            Jag tycker guldfiskarna är mindre stressade i vinter. Min teori är att det beror på att jag har grus i stället för sjösten på botten. Dom gillar att gå och nosa runt och tugga på lite sten, det märker man.

            Fick tillökning i form av en hona från grannbyn som kände sej ensam.

            Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium90.jpg
Visningar: 2
Storlek: 107,6 KB
ID: 2156277

            /Roffe

            Kommentar

            • roffen2
              • August 2012
              • 197

              #36
              Ny scape igen

              Tänker och tror att jag ska göra om akvariet till ett sällskapsakvarium och låta alla hyfsat stora guldfiskar gå ute i dammen på vintern. De verkar må bra av det och jag har skaffat luftpump, frigolitskivor och flytvärmare.Det hela får avgöras av hur det går i vinter...

              Läser diskustrådarna med stort intresse, men tror ändå jag nöjer mej med scalarer. Kompletterat med corydoras och ett stim tetror. Justerar om lite i akvariet nu i höst när det är enklare att få hem växter på posten. Som sagt, om det går bra i vinter så kommer alla guldfiskar att vara i dammen eller i mindre yngelakvarier.

              Har stoppat i fler rötter och försökt skapa "rum" i karet. Har varit nöjd med strukturen till höger och den lite tommare ytan innanför den. Byggt på den större rothögen med ännu mer rötter för att få den att se ut som en trädrot. Planterat en del nytt till vänster som inte växt till sig ännu.

              Återstartat med Co2 och PMDD enkeldos.
              Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium92.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,5 KB
ID: 2164116

              Kommentar

              • ElinR
                • September 2014
                • 370

                #37
                Hej. Jättekul att se vilken skillnad det blev med olika växter/fiskar. Försöker få till min egen inredning och fick verkligen inspiration.
                Lycka till i vinter m dammen.

                /Elin

                Kommentar

                Arbetssätt...