Garra Rufa (Doktorfiskar)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isak88225
    • January 2012
    • 27

    Garra Rufa (Doktorfiskar)

    Hej!
    Vi är en familj som funderar på att skaffa doktorfiskar (Garra rufa).

    Vi ska köpa glas och limma ihop det (så det blir akvariet dom ska bo i).

    Vi är nybörjare på att bygga har ni några tips.

    Vad kostar dom?

    Vilken sand gillar dom?

    Hur får man tag på dom?

    Hur många ska man ha för att dom ska trivas?

    Som sagt vi behöver mycket hjälp med det här projektet.

    Tackar för svar!
  • elajsa
    • July 2012
    • 160

    #2
    Hej! Sent svar, men om du fortfarande funderar på detta så kommer jag med ett svar här. Jag bad djurmagazinet beställa in dem och jag fick dem efter ca en vecka. Har för mig att de kostade mellan 49-69kr/st beroende på storlek, köpte man tio st fick man lite rabatt. Sanden verkar iallafall mina totalt ointresserade av, så jag tror inte du behöver ha någon speciell. Jag har ett vanligt grus som är köpt på en akvariebutik, ganska finkornigt eftersom jag vill ha växter som ska trivas..

    Upplever garrorna som väldigt trevliga och lättskötta fiskar, otroligt tillgivna om man kan säga så.. Direkt jag stoppar ner händerna och håller på med växter eller annat är dom direkt framme och käkar. Dom är väldigt spralliga och trevliga att titta på. Jag har en grupp på 10 st i mitt 65liter, och skulle absolut inte rekomendera dig att ha mindre, hellre betydligt fler då man märker att de verkligen är tillsammans jämt. Hade först ett tomt kar eftersom jag trodde att de skulle tapap intresset för mina händer om jag hade för mycket inredning, men nu när jag inrett akvariet och satt ner en rot verkar de mycket nöjdare.

    Angående att bygga akvariet kan jag tyvärr inte hjälpa dig då jag inte har någon erfarenhet av det : )
    190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

    Kommentar

    Arbetssätt...