450 liter Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    #46
    Svärdbärare och Neontetra

    Köpte jättefina röda Svärdbärare på Ciklidhuset i Lerum. Sådana där röda som man kommer ihåg man hade som liten...
    Köpte fyra stycken och har nu mellan 60 - 80 yngel...

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0903.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,7 KB
ID: 2143847


    Som sagt - aldrig fel med Neontetror - köpte 30 hos Tropikimport.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0836.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,6 KB
ID: 2143848

    Kommentar

    • Ferengi
      • August 2008
      • 399

      #47
      Ja, det bara spottas ut yngel - såg för ett tag sen en massa små räkyngel också...
      Köpte mig ett Juwel Lido 120 liters nu i veckan som står i garaget med nysilikonad slimline.
      Skall ha det som yngelakvarie hade jag tänkt.

      Kommentar

      • Ferengi
        • August 2008
        • 399

        #48
        I mitt "stora" 450 liters går nu:

        4 st kakaduor
        4 st Svärdbärare
        8 st Pansarmalar
        30 st Neontetror
        2 st Ancistrus (+ de yngel jag inte har lyckats få tag i)

        Börjar de bli fullt nu eller skulle man kunna köra ett tetra stim till, tänkte kanske 15-20 Sorgmanteltetra eller kanske nån ytterligare ciklid?
        Har ju läst här om Nyckelhål...

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #49
          Det som gör att Nyckelhålscikliden är så intressant är ju inte färgen direkt. Men eftersom den är nyfiken och aktiv utan att vara explosiv så funkar den kanon med malar, tetror och annat. Om jag jämför med mina Apistogramma så händer det mer i akvariet helt enkelt. Sedan är ju storleken ganska behändig, inte för stor men å andra sidan inte för liten. Sedan som det funkar för dig har du väl lek inom en vecka gissar jag. Ser det med som standard i Ferengi-territorium.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • johnsson_82
            • March 2012
            • 289

            #50
            Ursprungligen postat av Ferengi
            Alternativ 3:
            Ta bort filtret som medföljer men behålla pumpen. Bygga en 10cm filterzon med hjälp av slimline längs nästan hela längden.
            Jag får då över en meter filter! Tänkte köpa två stycken sådana här filtermattor:




            Jag lämnar filtersidan "öppen" längs väggen för att få större träffyta, som dom visar på BTN:


            [ATTACH=CONFIG]55234[/ATTACH]

            Nåväl, jag hoppas ni förstår hur jag menar och att det går någotsådär att uttyda på mina skisser hur jag tänker mig.

            Alla synpunkter välkomnas, vilken lösning är bäst? Alternativ 3 sparar ju in på en extra pump iochförsig, men om vi bortser ifrån kostnaden - vad är bäst?
            När man bygger ett sådant här filter, räcker det då med skumgummimattor som filtermaterial eller måste man också ha keramiska makaroner eller något liknande?

            Kommentar

            • Ferengi
              • August 2008
              • 399

              #51
              Jag kör med filtermattor och så hänger jag en nätpåse med torv i det utrymmet som är kvar för pump och värmare.
              Det där med torv är väl en smaksak och inte helt nödvändigt, jag inbillar mig att det gör lite nytta ändå :-)

              Kommentar

              Arbetssätt...