147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • åheim
    svarade
    Ja va kul, dem måste du fota/filma så vi får se hur de vippar! Ja man vill ju inte köpa fisk som inte ser 100% bra ut. Jag köper numer mest fisk på arken zoo där jag bor, mycker välskötta akvarier med välmående fiskar och systemen drivs av effektiva stora sumpsystem. Jag har förut alltid handlat på akvariehobby men den är nerlagd och deras andra butik som heter djurhobby har visserligen mycket akvarier och stort utbud MEN det ligger död fisk lite här och där i karen och ägaren envisas med att driva karen med individuella filtersystem som drivs med en gemensam luftpump och flödet är nära noll, visst det har sina fördelar att de har individuella system vid smitta och dylikt men jag är övertygad att han förlorar mycket mer fisk på det här viset än om han skulle köra med stora droppfiltersystem eller vanlig sump gemensamt.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Var ytterst nära att jag köpte 10 st svarta neoontetror idag, tänkte på denna filmen men såg jag att de hade lite defekter tyvärr så det fick bli en annan tetra, vinkeltetran det blir nog bra det med.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Va?!
    Jag fick knappt crypton (någon minivariant) att överleva i SA-karet!
    Vad som är märkligt är att när jag istället satte den i grabbens kar med engelsk sjösten, ingen gödning och bara en lågenergilampa som belysning så tog den fart. Märklig växt!
    Dem kan ju dra sig tillbaka om man flyttar dem men de brukar alltid komma igen om man låter den vara. I mitt 147Liters mådde de inte bra när jag körde med led-puckar från clas o. Jag bytte belysningen mot ett 15w t8- rör istället och nu trivs dem bra. I 160Literskaret är dem väldigt frodiga och fina. En suverän och snygg växt och den finns ju som både höga och låga

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Ja man tackar Ja cryptocoryne är ju en gudagåva till akvaristiken, den förökar sig vilt och ställer väldigt låga krav! Blir lite nyfiken på varför du sällan kan ha dem?
    Va?!
    Jag fick knappt crypton (någon minivariant) att överleva i SA-karet!
    Vad som är märkligt är att när jag istället satte den i grabbens kar med engelsk sjösten, ingen gödning och bara en lågenergilampa som belysning så tog den fart. Märklig växt!

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Ja man tackar Ja cryptocoryne är ju en gudagåva till akvaristiken, den förökar sig vilt och ställer väldigt låga krav! Blir lite nyfiken på varför du sällan kan ha dem?
    Du svarade på din egen fråga helt galet vad de växer i soil..

    Men, jag har C. lucens i mitt nystartade..

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Gött akvarium! Uuu vad jag gillar crypto och uuu vad jag sällan kan ha det själv.
    Ja man tackar Ja cryptocoryne är ju en gudagåva till akvaristiken, den förökar sig vilt och ställer väldigt låga krav! Blir lite nyfiken på varför du sällan kan ha dem?

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Gött akvarium! Uuu vad jag gillar crypto och uuu vad jag sällan kan ha det själv.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Tycker du bidrar fint med fredagshålligånget!
    Jag tycker det är kul att dra ihop lite snuttar nu och då av karen, det tillför liksom en ytterligare dimension till intresset. Om sen nån tycker det är kul att kolla på dem så är det bara en bonus

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Så fin film, gillar lugnet i karet
    Takk takk Pia, jag har ju bara 15 svarta lugna neontetror och en garra rufa så det är en lugn lunk i karet och tetrorna har ju inte så mycket upptåg för sig utan åker mest runt och stilar Garra rufan är däremot en ganska galen och kul fisk som håller igång ganska mycket.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Så fin film, gillar lugnet i karet

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Tycker du bidrar fint med fredagshålligånget!

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ja, då får du inte visa privata filmer

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Fredagsfilm!

    Ja om alla skulle dra till med en fredagsfilm så skulle det bli hålligång på zoopet

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.



    ...Hopps, nu är det offentligt iallafall

    O du Pia, dem "privata" filmerna lägger jag inte upp här...
    Senast redigerad av åheim; 26 March 2014, 19:45.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Det verkar va en billig och bra pump. Sånt gillas skarpt
    Ja det är kul när man hittar billiga grejer som funkar långt över förväntan! Jag har snackat med butiken och dem skulle återkomma när de kollat upp om de kan ta hem fler... Jag orkar inte hålla på och registrera mig överallt och guldfisken och pwss har ju inte det här märket Men jag ska prata med Sussie på pwss om dem inte ska kolla över om den skulle passa i sortimentet.

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Det verkar va en billig och bra pump. Sånt gillas skarpt

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Det är en ögonöppnare och ger lite perspektiv på sitt kar när man ser det i ett filmklipp Nu insåg jag hur jädra eländig den gröna slangen verkligen var.... Den åkte ut direkt och nu sitter det en grå/brun istället och vilken skillnad det blev.

    Vill nämna ett par ord om den resun king 1A cirk.pump (230kr) som jag fick för mig att prova i den här filterkonstellationen. Den är på 700L precis som min hydor seltz L20 men den ger markant mer flöde upp till filtret! Den är faktiskt så jäkla bra och den absolut tystaste pumpen jag någonsin lagt vantarna på, den slår allt! (tystare än lilla eheim compact 300) Jag kommer köra med dessa i framtida projekt!
    Senast redigerad av åheim; 09 March 2014, 22:37.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...