147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • åheim
    svarade
    alltså att ha akvarier är så otroligt underbart och jag fick lite feeling och filmade en liten snutt. Mina räkor har varit ganska osynliga en tid men för ett par dagar sen så fanns det lite ny avkomma lite överallt och det var roligt! Har rensat en hel hink med limnophila heterophylla, för den blir lite trist över tid tycker jag och den tar snart över hela akvariet med sina långa utlöpare. Sparade lite som får agera flytväxt.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Jo men tack båda
    Senast redigerad av åheim; 14 January 2021, 22:05.

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Vilken förändring det blev!

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ok, det blev en tyst och smart lösning!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Så du har börjat gå ifrån luftdrivet? Varav detta återfall?
    Nä du vet jag håller alltid på och fipplar och grejar med tekniken (akvariet har jag slutat möblera om 2ggr i veckan som jag gjorde för 10 år sen) och nu fick jag för mig att jag ville kunna ligga i v-rummet och läsa en bok och ha totalt ljudlöst och det går inte med luftdrivet men den här nya lösningen går inte att höra. Sen gillar jag att det inte har så stort fotavtryck i karet eftersom den lilla pumpen är integrerad i filtermattan så filtret tar ingen mer plats än just filtermattan. Men jag lämnar absolut inte luftdrivet som filtermetod för det fungerar fenomenalt i känsliga miljöer. Som du ser riktade jag utblåset rakt upp just för att inte sabotera den otroligt känsliga inredningen jag har.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Så du har börjat gå ifrån luftdrivet? Varav detta återfall?

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Idag fick jag ett infall när jag hittade min lilla hydor pico 1000 (superpump) och bestämde att jag skulle göra mitt akvarium totalt ljudlöst, har ju haft luftdrivna bra länge nu som puttrar på. Kolla vilket simpelt men lättgömt filter

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Vad kul att få se en video från din djungelburk!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade

    en update av Djungelburken där allt går sin gilla gång... en fläckig pansarmal har en vit fläck vid ryggfenan, om du kan se den, och det fick den efter att fastnat i ett litet hål i en kokosnöt och jag upptäckte det sån tur var men det var inte helt lätt att få ur den, jag provade åt båda hållen och den var ganska medtagen men till slut så gick det nu mår den prima och kokosnöten skickade jag åt fanders!!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Man kan få mer turbulens i karet om du sätter filtret ända ner på botten och sänker ner utblåset en bra bit under ytan så blir det mer vatten som vänds runt i karet, du kan också prova att ta bort det vinklade utblåsmustycket och köra flödet rakt upp...
    Jag har gjort som du sa och tagit bort utblåsmunstycket, det blev bättre . Karet är bara 30cm högt och filtret sitter på botten (på sanden) så de går inte att sänka mer, det blir säkert bra som det funkar nu - tacksam för hjälpen

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Man kan få mer turbulens i karet om du sätter filtret ända ner på botten och sänker ner utblåset en bra bit under ytan så blir det mer vatten som vänds runt i karet, du kan också prova att ta bort det vinklade utblåsmustycket och köra flödet rakt upp...

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Det är ingen fara, jag driver mitt ca 160L, det med räkorna, med ett sånt filter som du har med en eheim 200 och det funkar helt perfekt ! Jag köpte ju ett gäng marina bottom filter också som bara rymmer 4-5dl media och klarar bara lågt luftflöde men jag var sugen på att prova dem och ett sånt är nu sen 2dgr i det akvariet också, bara för att jag vill testa dem.
    Du får en effektiv syresättning med luftfilter och det krävs inte kraftig cirkulation för att karet ska fungera och blomstra.
    Jag kände också en oro i början för jag var van med höga flöden i akvarierna men nu har jag kört med den här metoden i flera år och resultatet har övertygat mig helt!

    Självklart ska man tillgodose tex strömlevade arter men jag håller bara arter som lever i lugna områden.
    Ok, jag litar på dig , tack!

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H

    jag har ju ett spongefilter (mitt allra första) i mitt nystartade 54L, spelar det någon rolll vart jag placerar det? Just nu så sitter det på ena kortsidan men det blir ju ingen cirkulation längs hela vattenytan som det blir på ett vanligt internt filter

    //Inger
    Det är ingen fara, jag driver mitt ca 160L, det med räkorna, med ett sånt filter som du har med en eheim 200 och det funkar helt perfekt ! Jag köpte ju ett gäng marina bottom filter också som bara rymmer 4-5dl media och klarar bara lågt luftflöde men jag var sugen på att prova dem och ett sånt är nu sen 2dgr i det akvariet också, bara för att jag vill testa dem.
    Du får en effektiv syresättning med luftfilter och det krävs inte kraftig cirkulation för att karet ska fungera och blomstra.
    Jag kände också en oro i början för jag var van med höga flöden i akvarierna men nu har jag kört med den här metoden i flera år och resultatet har övertygat mig helt!

    Självklart ska man tillgodose tex strömlevade arter men jag håller bara arter som lever i lugna områden.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H

    Haha, det är klart att röret satt på - jag är trögfattad ibland, heter det airlift - röret menar jag?

    //Inger
    Ja man brukar kalla röret där luften drar med sig vatten för "airlift" och det sitter också en venturi i botten där du kopplar på luftslangen som skapar små bubblor och det gör att filtret inte "gurglar" utan ger ett fast tyst vattenflöde.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim

    Jo men röret mellan filtrena måste väl ha suttit på när du fick det....? Jag har just det där filtret och det är tvärtyst!
    Haha, det är klart att röret satt på - jag är trögfattad ibland, heter det airlift - röret menar jag?

    //Inger

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...