147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    Ursprungligen postat av åheim
    Ska kläcka lite mer artemia tänkte jag så därför införskaffade jag en riktig artemiakläckare istället för min diy. Ah vilken skillnad det var att hålla på med den!
    stänker Inget från den och kupolen på toppen gör att inga ägg fastnar runt kanterna, dem sköljs ner.

    Provar en färdig mix av ägg och salt från DAJANA, jag gillar saltet dem blandat med äggen och det var rikligt med ägg i blandningen. Jag körde med JBL mix förra gången och den var mest salt tyckte jag.
    Får se nu hur bra dem kläcks nu...
    Nu har jag kläckt en hel massa artemia och i sanningens namn så är det inget som en normal hobbyakvarist orkar hålla på med nån längre tid... Jag kanske kommer kläcka ett par ggr om året men inte mer! Blir alltid en hel del okläckta ägg på botten så när man ska skörda sin artemia så är det bäst att ta en luftslang och suga ur atemian från mitten av behållaren för att okläckta ligger på botten och tomma skal på ytan.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      Lite update men det puttrar mest på och rensade just ur en halv hink guppygräs, hade problem med den förut för den jag köpte dog ut men nu växer den som på anabola. Den täcker hela akvariet om man inte rensar ut den och jag såg inte in i karet... Den gör säkert under för vattenkvalitén och den har en väldigt fin grön färg och gillas som skydd av räkor och yngel.

      Jag har kommit fram till en insikt och fått en kunskap jag inte hade förut nämligen att jag märkte att det "doftade" mer om akvariet när jag använde mig av luftdriven filtrering och jag tänkte att det var pga den lägre cirkulation den ger, men nu har jag testat mig fram genom att köra impellerdiven filtrering en tid och då doftade akvariet lite mindre och annorlunda... då satte jag tillbaka det luftdriva filtret och vips så doftade det lite mer igen! Så det jag lärt mig är att det luftdriva systemet vädrar ur gaser ur vattnet (jag tänker inte på co2 nu) och det är väl inte så längsökt att tänka att det är till nytta för invånarna...

      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124





        Om ni ser att jag pekar på en växt så är det för att den tynade sakta men säkert bort men sen plötsligt fick den livskraft!!! Göder med tropica, bästa gödningen jag någonsin använt!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13124

          Lite update hur karen ser ut just nu...


          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            Grönt är skönt ? Härligt friskt akvarium.
            // Annicka

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13124

              Ursprungligen postat av Rufus
              Grönt är skönt ? Härligt friskt akvarium.
              Jo tack de håller sig friska och väldoftande faktiskt
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13124

                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13124

                  Nu har jag äntligen löst problemet med "sponge filters" som låter för mycket!!

                  Jag tycker luftdrivet är en superbra filterlösning och några här är nog beredda att hålla med, men man vill gärna inte ha brummande ljud från luftstenar eller från inbyggt luftbrosystem som kan skapa resonans och brumma lite dem med...
                  Jag pratar om dem här: https://www.shrimps.se/sv/svampfilte...er-xy-380.html
                  Och just den modellen har inbyggt luftbrosystem (diffuser) och man användet alltså ingen luftsten.
                  det man gör för att modifiera filtret är att man klipper/skär bort brosystemet men spar en liten bit, den biten som går in i fästet högst upp där luften kommer ut. man sätter dit den lille biten så att man har nåt att fästa luftslangen som ska gå ner i filtret sen!

                  luftslangen som ska sprida och fördela luften så att det blir tyst gör du så här: https://youtu.be/IQdY6gKjAww
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13124

                    Nu har jag testat noggrant hur känsliga växter reagerar på impellerdrivna innerfilter och luftdrivna svampfilter, och kontentan blev, innerfilter forcerar för mycket om man har flytväxter och "rotlösa" fridrivande växter som tex. guppygräs. Mitt guppygräs trycktes ner mot botten och trasslades ihop i klumpar i en ände av karet, inte trevligt att titta på. Impellerdrivet skapar ett starkt koncenrerat utflöde och alger etablerade sin närvaro väldigt snabbt.

                    När jag använder luftdrivet så skapas fina öar av guppygräs och den flyter upp till ytan och kan växa och breda ut sig naturligt och harmoniskt i hela akvariet algtillväxten avstannar också signifikant!

                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13124

                      Diy Bio Tower

                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Du är en funderande och klurig fabror Åheim. Alltid lika kul och framför allt nyttigt att besöka din tråd. Tråden uppskattas!

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13124

                          Haha tack ICC Ja jag vill alltid förbättra eller testa nya ideér jag får och det är en ständigt pågående process och det är otroligt kul att pyssla med sånt
                          I morgon får jag hem sintrad glasmedia från aquael, jag tog den lite dyrare ceramax 1200 istället för den keramiska som har stängda porer och så får vi se om jag stoppar i den i mitt "biotower" eller om jag kör vidare med biobollarna? Nackdelen med biobollarna är att de flyter och tornet hålls på plats med utblåset från filtret... Sen kanske eventuellt möjligvis att man kan få till lite anna typ av process om man har sintrat glas som tex denitrifikation! För att det här tornet ska fungera så ska det bara matas med försiktiga vattenflöden.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13124

                            ...Och den här modellen av filter kan ju användas som ett komplement och gömmas i alla typer av akvarium som en biologisk boost.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13124

                              Najas är en trevlig växt och den bäddar in akvariet i grönska och är lätt att rensa ut när det växt till för mycket, för man behöver inte riva upp rötter eller klippa.
                              En balja är bra att ha i akvarium sammanhang som komplemet till hink och förslagvis ska den vara vit så man kan urskilja vad som finns i den om det följer med räkor, yngel eller snäckor man vill ha kvar.

                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13124

                                Räkor och luftdrivna spongefilter går hand i hand och kan vara ett måste om man vill kunna föröka dem i akvariet. Räkbebisar är otroligt små, som ett litet gruskorn och dem sugs lätt in i starka filter med insug och kan även sugas in genom ett öppet filtermaterial om det är för grovporigt och starkt sug från en impellerdriven pump.

                                Dem är tom. mindre i början än den lilla rackare som kan skynjas här...
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...