147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    Nu har en ny kull platy blivit stora nog att dem vågar sig fram och smaka på smörgåsbordet Uräkta mig men jag ligger och krålar runt i soffan för att fånga dem i kameran...

    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13109

      Trodde jag skulle filma lite nya växter idag så som Hygrophila pinnatifida, Anubias barterivar. angustifolia och fyra portioner Najas guadalupensis
      men leveransen drar ut på tiden...
      så jag filmar dagsläget istället

      https://youtu.be/6AwjVY9x0kk

      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13109

        Nuu har växterna kommit, jag var lite orolig hur dem klarat 5 dgr i en kartong men det var inga problem Puh

        4 brk (portioner) Najas guadalupensis - Guppygräs
        2 Anubias barteri var. angustifolia
        1 Hygrophila pinnatifida

        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13109

          Jag gillar "kontrollerad" kaos och med det menar jag att man inte bara ska blanda olika stenar rötter och växter hur som helt utan att skapa en viss ordning och harmoni i kaoset och att allt måste inte byggas upp som en kuliss men höga växter längst bak och låga fram osv. för det tycker jag skapar ett tvådimensionellt akvarium och det tråkar ut mig för jag vill att det ska vara lite spännande att titta in i karet och att akvariumet ska vara så optimalt man kan få det för fisken och inte bara för mina ögon.
          jag gillar mossor, anubias, guppygräs och andra typer av växter som inte planteras i substratet, dem är mer mobila och lätta att rensa ut när det blir för mycket.
          min dröm har egentligen varit att bara ha algbollar (klippta i bitar för runda former funkar inte för mina ögon i ett akvarium) över i stort sett hela botten och sen bara guppygräs eller nån mossa som flyter i akvariet... Kanske slutar mitt akvarium där en dag


          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13109

            Efter ett par års funderande så fick jag dagen före midsommar det plötsliga infallet att jag skulle flytta akvariet!! Ville ha bort det från hörnet så att jag kan se akvariet från 3 sidor istället för två... plus att jag hade ett hang on back filter som flödade ut ca 30L vatten på parketten för ett par år sen och ville se om det var fuktskadat under bottenskivan som akvariebänken står på, sån tur var hade skivan legat dikt mot golvet och inget vatten hade krupit under där

            Det var ett makalöst jobb att ta ur alla växter, fiskar, yngel, räkor och sand och plocka ner bänken och sen bygga upp det igen
            Men nu är det gjort och allt gick bra och jag kan tipsa om att sätta på relax-musik i bakgrunden så att man håller sig lugn under fiskflytten osv.
            Jag har bara droppat ner inredningen och låter allt stabilisera sig ett tag så ska jag justera inredningen lite senare.





            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • admin
              Christian Alfredsson

              • November 2004
              • 11215

              Vilket jobb!
              Christian Alfredsson
              Tekniskt ansvarig Zoopet

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13109

                Ja jag var bra ledbruten på midsommaraftonen Vatten är inget roligt element att hålla på med inomhus på ett parkettgolv Men nu är det gjort och det känns bra
                Om det blir fler akvarier i framtiden så ska jag bara ha mindre kar och få fiskar i varje...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13109

                  Nu är det jobbiga tider men fiskarna mår ganska bra ändå fast det är 28-29 i karen...




                  Senast redigerad av åheim; 15 July 2022, 21:03.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13109

                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13109

                      Vad händer om man inte gör rent botten på akvariet överhuvudtaget...

                      Senast redigerad av åheim; 15 July 2022, 22:32.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13109

                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Fina filmer! Underbart att se hur bra det blir när karen får göra "sin grej".
                          Intressant och vackert. Topp!

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13109

                            Jädra kul att du är här Mats Mitt intesse ha bara accelererat över tid och jag har undrat vad drivkraften och intresset kommer av och kommit fram till attt det beror nog på att jag slutat regissera mina akvarier (för det är svårt och leder ofta till besvikelse och missnöje över sitt akvarium) och att jag nu låter moder natur ta mig med på SIN resa, en resa som både är inspirerande och lärorik och man vet inte vad nästa steg är men det tyckas alltid bli nåt bra
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13109

                              ...Vi ska inte glömma Zoopet Det är en fantastisk mötesplats och utan Zoopet tror jag faktiskt inte att jag hade haft den här inspirationen kring akvariehållning Shot out till Kjell och Christian
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                Hej åheim, läst ifatt och kollat dina fina videosnuttar nu! Håller med om att kontrollerat kaos nog är den mest spännande typen av kar och tycker du har riktigt fina baljor såklart, välmående fiskar och växter.

                                Det har säkert avhandlats i tråden men har du haft större akvarium någon gång? Lite intresserad av att se vad du skulle göra med ett sådant

                                Kommentar

                                Arbetssätt...