147L snäcklekare som blev sydamerikabiotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    Hur är det möjligt? Nu har jag plockat ur minst 10 räkor ur mitt platykar, jag håller mina räkor i ett annat akvarium, det måste vara små räkembryon som följt med nåt filter som jag flyttat mellan karen och nu har de växt upp och blir synliga... Tur att dem låter sig fångas väldigt lätt Egentligen gör det inget och dem ser ut att trivas fint tillsammans med platys. Men nu försöker jag hålla isär invånarna så det inte blir en soppa av allt. Mina räkor går tillsammans med lugna fredliga glastetror och vill hålla det så
    Så se upp vid filterrengöring ni som håller räkor
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13124

        Nu är julen på sluttampen och man kan återgå till att observera sina akvarier lite mera! I somras fick jag ett gäng malaysiska sandsnäckor från akvarieaffären men när jag hällde ner dem i karet så var det bara tomma skal... Men för ett tag sen hittade jag en snäcka så tydligen var det en som levde och idag såg jag att den fått avkomma , en av de små klamrar fast sig på föräldern och sen har jag hittat 4-5st på botten så då blev jag lite glad Det här akvariet är så fullt av liv, det är räkor överallt och snäckor, märlkräftor och annat microliv och sen glastetrorna då! Det fungerar så himla bra och det frodas i karet. Jag testade att köra ett litet svampfilter med en mini luftpump och det fungerade jättebra men nu kör jag istället ett svampfilter med motor ( https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...svampfilter-xl) och jag ser attt växterna uppskattar det för de blir lite grönare och växer lite mer!

        Samling vid pumpen
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          Intressant filterlösning! Gillar inte de finporiga svamparna dock.
          Hur är ljudnivån?

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            Hur menar du att svampfiltret påverkar växterna? Genuint intresserad(jag har, vilket jag kanske påpekat, svarta fingrar). God jul, än är det väl ett kvar tag till tjugondedag Knut?

            Kommentar

            • Yadina
              • December 2014
              • 367

              Åheim kan det här mycket bättre än jag. Men ger mig på en gissning.
              När man pumpar in luft i akvariet så drar luftbubblorna med sig koldioxid ur akvariet. Koldioxid är den största enskilda byggstenen när plantorna växer.

              Det är min väldigt ovetenskapliga förklaring, då jag själv inte är någon fena på varken kemi eller biologi.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13124

                Ursprungligen postat av Yadina
                Intressant filterlösning! Gillar inte de finporiga svamparna dock.
                Hur är ljudnivån?
                Den är supertyst! Jag gillar finporiga svampar av den anledningen att märlkräftor och räkbäbisar inte kan ta sig in i filtret och fastna!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13124

                  Ursprungligen postat av Yadina
                  Åheim kan det här mycket bättre än jag. Men ger mig på en gissning.
                  När man pumpar in luft i akvariet så drar luftbubblorna med sig koldioxid ur akvariet. Koldioxid är den största enskilda byggstenen när plantorna växer.

                  Det är min väldigt ovetenskapliga förklaring, då jag själv inte är någon fena på varken kemi eller biologi.
                  Ja precis så Luftpump är bra på att ventilera ut gaser ur vattnet.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13124

                    Jag har ju i mitt tycke den bästa tänkbara lösningen för insugsskydd vid vattenbyte och även vid påfyllning då man kan köra fullt tryck utan att röra upp sand på botten, tack vare att det finns en botten på inugsbehållaren!

                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13124

                      Ursprungligen postat av Yadina
                      Intressant filterlösning! Gillar inte de finporiga svamparna dock.
                      Hur är ljudnivån?
                      Här hittade jag min video på filtret så du kan se hur det ser ut och höra att det är knäpptyst
                      excellent super quiet slow flowing sponge filter (170 L/h)
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Yadina
                        • December 2014
                        • 367

                        Tack!
                        Det är onekligen väldigt tyst. Jag slår nog till på ett sånt nästa gång jag beställer grejer

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13124

                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13124

                            Ska tillägga att spongefiltrena har inbyggda luftbrosystem, luftastenar i filtret ger mycket mer motsånd och det hade varit omöjligt att driva 4 filter då!
                            Det här är det absolut bästa spongefiltrett tycker jag!! https://www.shrimps.se/sv/svampfilte...er-xy-380.html
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              Hur seriekopplar du dem, antar att det är de inbyggda luftbroarna som gör det möjligt men jag förstår ändå inte riktigt. Har själv en eheim 400, just nu använder jag den bara till ett svampfilter+en diffusor men kanske vore något att försöka mig på din variant vid tillfälle. Ja jag är här med mina frågor igen

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13124

                                nä jag använder bara en förgrening som jag kopplar till pumpen och sen har den flera utgångar att koppla in olika filter på. Det är möjliheterna med luftpumpar som gör att jag älskar dem Gör de med ett ytterfilter den som kan

                                här är en förgrening https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...i-metall-4-vag
                                Senast redigerad av åheim; 19 January 2022, 22:21.
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...